Senaste nytt

Kan detta betyda att USA öppnar upp?

Status
Stängd för vidare inlägg.

char

Medlem
De flesta andra har långt mer sofistikerade lösningar i min erfarenhet och SAS har väl till min kännedom varit begränsat till direktflighter. Swiss, Lufthansa och British Airways har jag provat utöver SAS.
Hae swiss nåt liknande där man kan ladda upp dokument innan? (Har inte hittat något när jag sökt)
 

Homer

Medlem
Det där är ju egentligen relativt liberala/enkla krav men kan ändå se köerna växa mot oändligheten vid incheckning när detta ska kollas för varje passagerare.

Checklistan publicerades redan i april och ingenting har ändrats, så förhoppningsvis har de flesta/alla flygbolag
funnit rutiner som gör att de kontrolleras innan man kommer till flygplatsen.
 

Homer

Medlem
BA skickade nyligen ut den här pressreleasen

  • British Airways has extended its relationship with VeriFLY following the rollout of the technology across its network, with particular focus on the US ahead of its opening to UK and European citizens from November 8
British Airways | BRITISH AIRWAYS EXTENDS SUCCESSFUL TRIAL OF DIGITAL HEALTH PASS VERIFLY

britishairways_21686281621202_thumb.jpg
 

skoeld

Medlem
Jag reste in i USA för några veckor sedan och då brydde de sig inte alls om covid-testet vid gränsen. Flygbolaget kollade dock på mitt antigen-test innan jag fick gå ombord på flyget till USA.
 

Hachans

Medlem
Jag reste in i USA för några veckor sedan och då brydde de sig inte alls om covid-testet vid gränsen. Flygbolaget kollade dock på mitt antigen-test innan jag fick gå ombord på flyget till USA.

Ja, det är standard modus operandi just nu när man reser känns det som. Flygbolagen gör alla kontrollerna, och så blir det stickprov vid gränsövergångarna bara. Blir smidigare för alla.

När jag reste till USA sist så frågade incheckningen om jag varit utanför Sverige i mer än två veckor, kollade stämplarna sen fick jag checka in, visa test etc.

Immigrationen i USA var sen precis som vanligt.
 

Tzoid

Ny medlem
Jag mailade CDC imorse och frågade specifikt vad som gäller för familjer (fullt vaccinerade vuxna) som reser med ovaccinerade barn och vilka karantänregler som gäller för barnen.
Nu ikväll fick jag följande svar:

Thank you for contacting CDC-INFO.

We hope you find the following information about Self-quarantine for non US citizen international traveller helpful.

CDC recommends delaying travel until you are able to get fully vaccinated. If you are traveling with children who cannot get vaccinated at this time, follow recommendations for unvaccinated people and choose the safer travel options described below.

Check CDC's Domestic Travel or International Travel pages for the latest recommendations for vaccinated and unvaccinated travelers.

Before travel:
  • Get tested with a viral test 1-3 days before your trip.
While you are traveling:
  • Wear a mask over your nose and mouth in public. Wearing a mask over your nose and mouth is required on planes, buses, trains, and other forms of public transportation traveling into, within, or out of the United States and while indoors at U.S. transportation hubs such as airports and stations whether you are vaccinated or not.
  • Avoid crowds and stay at least 6 feet/2 meters (about 2 arm lengths) from anyone who is not traveling with you.
  • Wash your hands often or use hand sanitizer (with at least 60% alcohol).
After you travel:
  • Get tested 3-5 days after your trip and stay home and self-quarantine for a full 7 days after travel, even if your test is negative. If you don't get tested, stay home and self-quarantine for 10 days after travel.
  • Self-monitor for COVID-19 symptoms during and after travel, isolate, and get tested if you have symptoms.
  • Follow all state and local recommendations or requirements.
For more information, please visit the following CDC website:

Safer Travel Tips for Families with Unvaccinated Children
Safer Travel Tips for Families with Unvaccinated Children | CDC

Vi har biljetter för inresa till Miami den 8:e november. Just nu, i och med svaret, känns det inte som att vi kommer att resa. Att ta 7 semesterdagar och stanna på hotellrummet känns inte aktuellt.
CDC är mycket tydliga på sin webbsida (på flera ställen) att man rekommenderar att vänta att resa tills man är fullvaccinerad samt att barn skall följa råden för ovaccinerade.

Har någon av er hittat annan information som ger barn undantag från karantän?

Vi har planerat denna resa i flera år men nu känns det bara hopplöst och tråkigt.
 

Hachans

Medlem
Jag mailade CDC imorse och frågade specifikt vad som gäller för familjer (fullt vaccinerade vuxna) som reser med ovaccinerade barn och vilka karantänregler som gäller för barnen.
Nu ikväll fick jag följande svar:

Thank you for contacting CDC-INFO.

We hope you find the following information about Self-quarantine for non US citizen international traveller helpful.

CDC recommends delaying travel until you are able to get fully vaccinated. If you are traveling with children who cannot get vaccinated at this time, follow recommendations for unvaccinated people and choose the safer travel options described below.

Check CDC's Domestic Travel or International Travel pages for the latest recommendations for vaccinated and unvaccinated travelers.

Before travel:
  • Get tested with a viral test 1-3 days before your trip.
While you are traveling:
  • Wear a mask over your nose and mouth in public. Wearing a mask over your nose and mouth is required on planes, buses, trains, and other forms of public transportation traveling into, within, or out of the United States and while indoors at U.S. transportation hubs such as airports and stations whether you are vaccinated or not.
  • Avoid crowds and stay at least 6 feet/2 meters (about 2 arm lengths) from anyone who is not traveling with you.
  • Wash your hands often or use hand sanitizer (with at least 60% alcohol).
After you travel:
  • Get tested 3-5 days after your trip and stay home and self-quarantine for a full 7 days after travel, even if your test is negative. If you don't get tested, stay home and self-quarantine for 10 days after travel.
  • Self-monitor for COVID-19 symptoms during and after travel, isolate, and get tested if you have symptoms.
  • Follow all state and local recommendations or requirements.
For more information, please visit the following CDC website:

Safer Travel Tips for Families with Unvaccinated Children
Safer Travel Tips for Families with Unvaccinated Children | CDC

Vi har biljetter för inresa till Miami den 8:e november. Just nu, i och med svaret, känns det inte som att vi kommer att resa. Att ta 7 semesterdagar och stanna på hotellrummet känns inte aktuellt.
CDC är mycket tydliga på sin webbsida (på flera ställen) att man rekommenderar att vänta att resa tills man är fullvaccinerad samt att barn skall följa råden för ovaccinerade.

Har någon av er hittat annan information som ger barn undantag från karantän?

Vi har planerat denna resa i flera år men nu känns det bara hopplöst och tråkigt.

CDCs resonemang är att barn är lika farliga vektorer som vuxna är, framförallt med Deltavarianten. Från det perspektivet är det därför inte rimligt att barn behandlas annorlunda än vuxna ur ett smittskyddsperspektiv.

Så hur tråkigt det än är att ställa in resan så känns det som att det ställningstagandet får accepteras och ni får skjuta på resan. Att försöka hitta kryphål när de är så tydliga som du säger känns inte kosher.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen