Senaste nytt

Kan detta betyda att USA öppnar upp?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Någon som resonerat kring var de ska ta sitt (antigen-)test inför sin resa till USA i November?

Jag har min resa den 14e så känner det kan vara skönt ha en tid bokad. Däremot har jag inte varit sjuk under Covidtiderna så jag har aldrig testat mig alls. Sen vet väl ingen som vet exakt hur ett intyg ska se ut för att USA ska bli glada men läser jag på Krys hemsida skriver de uttryckligen det bara gäller i Europa (även om de såklart inte heller vet är det ju lite onajs med en sådan friskrivning).

Det står här hur det ska se ut

Requirement for Proof of Negative COVID-19 Test or Documentation of Recovery from COVID-19 | CDC

A test result must be in the form of written documentation (paper or digital copy).
The documentation must include:

1. Type of test (indicating it is a NAAT or antigen test)
  2. Entity issuing the result (e.g., laboratory, healthcare entity, or telehealth service)
  3. Sample collection date
    • A negative test result must show the sample was taken no more than 3 days before the flight for air passengers who have proof of being fully vaccinated, or no more than 1 day before the flight if the air passenger is not fully vaccinated.
    • A positive test result for documentation of recovery from COVID-19 must show the sample was taken within the 90 days before the flight.
  4. Information that identifies the person (full name plus at least one other identifier such as date of birth or passport number)
  5. Test result
Before boarding a flight to the U.S., you will need to show a paper or digital copy of your test result for review by the airline and for review upon request by public health officials after you arrive in the U.S.

Finns en tråd om testning
PCR/Antigen-test: var har ni testat er, kostnad, hur snabbt fick ni svar? | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor

Efter att verkligen ha lusläst all offentlig information om reglerna för inresa fr.o.m. den 8 november så kvarstår ett (för barnfamiljer) stort frågetecken: Vad gäller i frågan om karantän för icke-vaccinerade barn mellan 2 - 17 år? Vad som är klart är följande:

-Barn under 18 år behöver inte vara vaccinerade.
-Barn under 18 år kan ta covidtest 3 dagar före avresan om barnet reser med föräldrarna och föräldrarna är vaccinerade. Om barnet reser ensamt eller om inte medföljande föräldrar är vaccinerade så måste barnet ta covidtest 1 dag före avresan.

Men så har vi detta med vad som gäller efter ankomst till USA:

If you are not fully vaccinated and allowed to travel to the United States by air through an exception
REQUIRED
  • Get tested with a viral test 3-5 days after arrival, unless you have documentation of having recovered from COVID-19 in the past 90 days.
  • Stay at home or in your hotel room and self-quarantine for a full 7 days, even if you test negative, unless you have documentation of having recovered from COVID-19 in the past 90 days.
Ovaccinerade barn reser till USA "through an exception", nämligen undantaget som gäller barn under 18 år. Men det står ingenting om att just det undantaget för inresa också medför undantag från karantän efter ankomst utan regeln om karantän verkar gälla alla som rest in "through an exception". Så även om föräldrarna är vaccinerade - och inte behöver vara i karantän - ska barnen i karantän?

Jag reser den 11:e och tänkte köra på ett ställe där det räcker med att spotta i en kopp typ PCR-test och antigentest för Covid-19 med reseintyg | Testmottagningen eller liknande. Dumt?

Om jag skulle åka till USA skulle jag fokusera på de leverantörer som man vet det har funkat med till andra ställen. Som t.ex. Vaccina. Vi åker till Maldiverna på måndag med PCR-krav och tar det vi vet fungerar som är t.ex. Vaccina. Jag säger detta enbart då jag vet ingenting om deras metod annat än vad som står på hemsidan:

"Avoid sampling through your nose. We only apply sampling by throat swabs as our PCR analysis technique only requires it. The sampling swab is carefully inserted into the back of the throat by our experienced staff and gently spun around for about 5-10 seconds".

Ingenting om att spotta här.

Om jag skulle åka till USA skulle jag fokusera på de leverantörer som man vet det har funkat med till andra ställen. Som t.ex. Vaccina. Vi åker till Maldiverna på måndag med PCR-krav och tar det vi vet fungerar som är t.ex. Vaccina. Jag säger detta enbart då jag vet ingenting om deras metod annat än vad som står på hemsidan:

"Avoid sampling through your nose. We only apply sampling by throat swabs as our PCR analysis technique only requires it. The sampling swab is carefully inserted into the back of the throat by our experienced staff and gently spun around for about 5-10 seconds".

Det där är väl PCR.

upload_2021-10-27_10-6-13.png

Skönt att slippa näsan tycker jag.Men får se hur vi gör.

När jag läser på Vaccinas hemsida och deras spec på intyg och vilket test som används till antigen så blir jag osäker på om det räcker för USA? ska ni köra antigen eller PCR till Maldiverna?

När jag läser på Vaccinas hemsida och deras spec på intyg och vilket test som används till antigen så blir jag osäker på om det räcker för USA? ska ni köra antigen eller PCR till Maldiverna?

PCR till Maldiverna. Jag har använt deras Antigen test på flera resor men skall lusläsa inför min resa till Kanada/USA i november. Iofs reser jag först in i Kanada så det kommer kräva PCR som jag (hoppas kunna) återanvänder för inresa i USA nästa dag.

Ah korrekt. Jag tittade bara på PCR. Pinne i näsan eller tjafs med US CBP? Jag vet vad jag väljer ;) Jag vet inte om det blir, men om en pinne i näsan är vad krävs för att åka till USA så får det bli så. Bättre där..... :D

Självklart hellre pinne än bråk med jänkarna :). Men vad står det egentligen på reseintygen, står det hur testet gick till? Eller står det bara antigen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen