Budskapet i artikeln är dock att de inte är närmare än öppning än tidigare. Det är mycket diskussioner men inget konkret.
Jag skulle vilja se konkreta mål för en öppning men det saknas.
Håller med, det har inte rört sig en millimeter framåt sedan tråden startades för drygt tre månader sen. Tvärtom framgår det allt tydligare att NÄR man öppnar, kommer det bli hårdare inresekrav än förr. Betoningen på "contact tracing" luktar ju övervakningssamhälle lång väg.
Jag vill också att USA öppnar, mycket sugen på att testa SAS A350 till LAX, men ska man vara ärlig är ju Allmänna ryktestråden full av underbyggd fakta jämfört med denna.
ESTA i sig var väl en temporär grej som blev permanent?Jag blir lite skraj att detta blir en bakväg för att ta bort ESTA. Man ersätter den med någon ”tillfällig grej” som sen blir permanent.
Så Kroatien funkar som EU land som det inte finns en avrådan att resa till. Vad avses med att åka direkt? Direktflyg mellan länderna eller är mellanlandning OK?Det stämmer. Dock kan du inte åka via USA till Jamaica men måste åka via t.ex Canada.
Du kan också intressant nog välja hänga i Serbien, Kroatien eller Turkiet i 14 dagar och åka direkt därifrån.
En annan vanlig väg har varit Mexico.
Det behövs mer ansträngningar från EU. Gissar att Tysklands nya president efter valet nästa helg kommer ta frågan med Biden nån gång i slutet av året.