Jag pratade med Blå Tåget på Tur-mässan, vill minnas att det var deras marknadschef (visitkortet ligger hemma).
Inget som helst fel på deras tankar och idéer men de upplever en svårighet att marknadsföra produkten just pga att det ofta är politiskt inkorrekt och allmänt knepigt att prata om "lyxprodukter" i Sverige. Så det gäller att göra det med lite fingertoppskänsla.
Jo, men där tror jag att det har helt fel. Finns rätt många ingångar att marknadsföra något lyxigt som lyxigt, utan att explicit uttala ordet.
I "bakåtsträvarnas land" (Sverige) så skulle man med lätthet kunna prata om "som tågresor en gång var" , "med smak av ett bortglömt Sverige", "En rustik tågupplevelse" etc. Nu blev det lite taffliga slogans, men de uppkom i skrivande stund
Sedan är ju pris ett starkt konkurrensmedel i Sverige. STO-GOT 350kr: "Mer för mindre" t.ex.
Deras marknadsföringsavdelning verkar vara pigga på att använda Facebook för att de tror att det är ett modernt kommunikationsmedel som inte kostar (de har rätt). Vad de tydligen förbisett är att man då måste ha folk som tittar på sidan också.... Som det ser ut nu så måste man veta om Blå Tåget, och medveten söka efter deras hemsida.
Vad de behöver är s.k
"Triggers" (något som genererar strömmar till Facebook). Det skulle kunna vara reklam på en trafikerad sida (troligen för dyrt). Men det finns andra möjligheter:
Den enda trigger de haft är en helsida i GP och en i DN. Enligt teorin om "leaking buckets" (hur många som kan uppmärksamma en annons till hur många som köper produkten/tjänsten) blir det inte många köpare. Först ska rätt person (ej SJ's fanclub) se annonsen just denna dag...
1. Det är normalt ca 20% som uppmärksammar (kommer ihåg) en annons i en tidning.
2. 30% av dessa funderar på köp.
3. Sedan 12.5% av de som blir kvar köper produkten.
Det fungerar inte som marknadsföring för en produkt som inte är av pendelsyfte... Tåg med pendeltider kan möjligen utnyttja en liten kundbas p.ga deras lojalitet.
Lokal radioreklam på orterna de betjänar vore nog smart. Det kostar iprincip ingenting med radioreklam. Man behöver bara nämna Blå Tåget och Facebook, så kommer det generera folk. Det är ingen garanti för succe, men billigaste sättet att testa.