Senaste nytt

Kalmar Kommun och lokala näringslivet går ihop i ny utrikeslinje från Kalmar

Ser tyvärr ut som möjligheten att ta ett sent flyg Göteborg till Stavanger (21:30-ish) försvann med detta. Blir följande slinga bmi kör.

06:50: Göteborg - Kalmar
08:10: Kalmar - Berlin
09:55: Berlin - Kalmar
11:40: Kalmar - Göteborg
13:40: Göteborg - Stavanger
15:20: Stavanger - Göteborg
17:00: Göteborg - Birmingham
18:35 (brittisk tid): Birmingham - Göteborg

Minst sagt optimistiskt schema. Känns som att det kan bli en del förseningar, blir spännande att följa.

Inget klart med codeshare än vad jag vet, men flygplatsen och bmi har båda bekräftat att det är på g när jag frågat.

Står en del i den här artikeln om eventuell hållbarhet i projektet, vet inte hur man ska tolka att kontrakt är skrivet på 3 år för det kan ju inte gälla om den skulle gå med brakförlust.

Det brittiska flygbolaget lovar uthållighet

BMI har plats för 27 000 resenärer per år mellan Kalmar och Berlin och har sagt att ambitionen på sikt är åtminstone 15 000 resande.

– I ett kort perspektiv tror vi på omkring 9 000, säger Woodley.

Vet inte hur man räknar sånt här, men säg att de flyger 300 dagar på ett år (inga lördagar och sedan går kanske ett antal helgdagar bort). Varje dag av dessa 300 flyger de KLR-TXL-KLR, alltså 600 flygningar (fast delar man 27 000 med antal platser ombord (37) får man ca 730 flygningar, men men)

Då är alltså ambitionen på sikt 15 000 / 600 = 25 passagerare per flygning, dvs en beläggning på 25/37 dvs drygt 2/3.
I början tror de på 9 000 / 600 = 15 pers per flygning, en beläggning på 40 %.

Jag tror inte det kommer funka OM man inte får till codeshare med AB så att linjen kan etableras i näringslivet, dvs att den primärt används för att ta sig ut i världen, inte just till Berlin.

Men om man får till bra codeshare och är beredd att satsa under 3 år så varför inte? Det är inga astronomiska passagerartal som måste till, även om sydöstra Sverige inte direkt är en metropolregion :)

Hade en vän som satt ensam i kabinen på BM1939 från GOT till KLR i tisdags..

Äntligen chans till private jet-upplevelse för en rimlig penning! ;)

Skämt åsido - det låter såklart inte hållbart. Förstår mig inte på slingningen överhuvudtaget ska jag erkänna...
Kalmar-Göteborg 11.40 = mitt i arbetstid... Tror underlaget redan från början var svagt på den delsträckan.

Sedan att code-share inte påbörjats - under all kritik.

BMI lägger ner Birmingham - Göteborg. Vad tror ni det innebär för Kalmar? Den har ju slingats GOT-KLR-TXL-KLR-GOT-BHX tidigare.

Attachments

• Capture.PNG
    Capture.PNG
    78,1 KB · Visningar: 304
Toppen