Senaste nytt

Kaffet ombord på flyget? Bör man dricka det?

Det har sagts mig att man bör avstå kaffe och te ombord för att vattnet ombord i regel inte är tjänligt som dricksvatten. Nån som hört det tidigare? Eller är det bara en myt?

Inget jag hört. Skulle inte få för mig att dricka eller ens borsta tänderna i vattnet från kranen på toaletten. Men kaffet är ju så pass upphettat att man kan tänka sig att det borde ta död på en del bakterier.

Hänger väl i grunden på att systemen är korrekt underhållna. Som med småbåtar. Låter man bli att rengöra vattentanken lär man få problem till slut.
Tror inte man behöver bekymra sig över att dricka kaffe eller te.

Jag har alltid trott att SAS har med sig särskilt vatten för just kaffet? Vattnet som finns i galley skiljer sig det på toan? Kan mycket väl va en skröna ....

Såhär svarade BA kabinpersonal

Yes, I am aware what 'potable' means but my answer was to a question about the water in the toilet taps and why some airlines have placards saying not safe to drink.

All the water whether in bev makers, galley sinks or toilet taps comes from the same water tanks and on BA flights this water is safe to drink. I can't speak for other airlines and whether they call their water potable or not.

Buy on board: Experiences and reactions from BA's shorthaul economy service - Page 5 - FlyerTalk Forums

Bekymrar man sig för att dricka kaffe eller te på ett flygplan ska man inte åka till ex.vis Indien och deras bakterieflora....
Nej det är väl där egentligen skon klämmer. Vattnet är ju inte otjänligt, men kan ju innehålla bakterier vi inte har bra försvar för. Men att koka vatten brukar ju vara ett bra tips, så hur farligt är det då..

Om man är orolig för detta bör man nog inte sätta sig på en toalett på flygplatsen, finns ju risk för en härlig flora av mysiga bakterier.

Nej det är väl där egentligen skon klämmer. Vattnet är ju inte otjänligt, men kan ju innehålla bakterier vi inte har bra försvar för. Men att koka vatten brukar ju vara ett bra tips, så hur farligt är det då..

Om man är orolig för detta bör man nog inte sätta sig på en toalett på flygplatsen, finns ju risk för en härlig flora av mysiga bakterier.

Och kaffe- och tevatten är kokat.

Toppen