Gyllenbock
Medlem
I tisdags då jag flög mellan München och Köpenhamn ville jag bara ha en Ramlösa men som bonus fick jag även en flaska vatten utan att be om det sistnämnda. Det är väldigt vad det skiljer mellan personalen ombord.
Så har det varit sedan under hela pandemin tror jag (eller ja, sedan de återupptog serveringen). Har i alla fall på många flighter sedan dess hört passagerare fråga om vatten men då alltid fått svaret att de måste köpa en flaska.Senaste månaderna har jag bett om ett glas vatten några gånger i Go och fått svaret, som rubriken säger,
vi bjuder på kaffe/te men vi säljer vattenflaskor...
Så har det varit sedan under hela pandemin tror jag (eller ja, sedan de återupptog serveringen). Har i alla fall på många flighter sedan dess hört passagerare fråga om vatten men då alltid fått svaret att de måste köpa en flaska.
Är inte kaffet så blaskigt det kvalar in som vatten…?Senaste månaderna har jag bett om ett glas vatten några gånger i Go och fått svaret, som rubriken säger,
vi bjuder på kaffe/te men vi säljer vattenflaskor...
Är inte kaffet så blaskigt det kvalar in som vatten…?
håller med om det tramsiga i hela sammanhanget, kan vara hälsovådligt neka vatten. De måste ju inte ha sina fancy 50cl utan kan ju ta stor 1,5L och dela ut glas till de som vill. Kostnaden kan inte mycket mer än några ören..?
Är inte kaffet så blaskigt det kvalar in som vatten…?
håller med om det tramsiga i hela sammanhanget, kan vara hälsovådligt neka vatten. De måste ju inte ha sina fancy 50cl utan kan ju ta stor 1,5L och dela ut glas till de som vill. Kostnaden kan inte mycket mer än några ören..?
Det är väl facken som sätter stopp för att servera från storflaskor dom görs på många andra bolag. Det sliter väl på händerna att skruva av korken samt många "tunga" lyft varje gång det ska serveras.Kostnaden är låg. Men förlorade intäkten är potentiellt högre. Det måste ju ändå vara en del som väljer att köpa den...
Det kanske finns någon regel som säger att 1.5l flaskorna är för tunga...
(men jag håller såklart med - man är inget serviceinriktat bolag om man inte ens serverar en plastmugg med vatten)
Vietnam Airlines (domestic) skiftede i 2019: Fra at dele individuelle, smaa vandflasker ud til hver enkelt, begyndte de i stedet for at dele papkrus ud og servere fra 1,5L flasker (ad libitum). Det blev aabenlyst billigere (og mindre forurenende?). Da de (VN) ikke serverer kaffe paa economy, giver jeg stewardessen et (luksus!) instant mini-kaffebrev og spoerger om hun gider lave mig en kop kaffe. Den kommer fluks tilbage i dobbeltkrus med amenities...Är inte kaffet så blaskigt det kvalar in som vatten…?.... De måste ju inte ha sina fancy 50cl utan kan ju ta stor 1,5L och dela ut glas till de som vill. Kostnaden kan inte mycket mer än några ören..?