Senaste nytt

Kabinväska med tydliga specs

Hejsan

Jag önskar lite hjälp då jag har 0 koll på resväskor. Jag söker en kabinväska som storleksmässigt skall funka hos de flesta flygbolag.

Det jag mest har irriterat mig på den no-name kabinväskan jag har är att den knappt kan rulla på alla fyra utan att hjulen hoppar till. Då det blir en del mellanlandningar så föredrar jag att dra den bredvid mig på alla 4 hjulen och ej bakom mig med 2. Så smooth rullning är prio 1.(gärna utbytbara hjul om de går sönder)

Utöver det brukar jag lägga min ryggsäck på kabinväskan när jag rullar den, så den skall kunna ta bra vikt och ändå rulla fint bredvid mig. Fördel då kanske att handtaget är två stänger? Då jag brukar trä över ryggsäcken där.

Vikt är inte så viktigt för mig tänker jag. Flyger primärt business SAS och AF och har aldrig någonsin behövt väga min väska och brukar enbart ha kläder där. Så en stabil/kvalitetsväska är viktigare än några få gram att spara. Ska ju även användas till resor med bil.

Finns det ett bra externt datorfack så är det en fördel men inget krav. Gärna i så fall tillgång utifrån.

Annars så vet jag inte vad mer man kan tänka sig.

Budget, upp till 8000kr.

Några tips?
 

Robert flysas

Moderator
Hejsan

Jag önskar lite hjälp då jag har 0 koll på resväskor. Jag söker en kabinväska som storleksmässigt skall funka hos de flesta flygbolag.

Det jag mest har irriterat mig på den no-name kabinväskan jag har är att den knappt kan rulla på alla fyra utan att hjulen hoppar till. Då det blir en del mellanlandningar så föredrar jag att dra den bredvid mig på alla 4 hjulen och ej bakom mig med 2. Så smooth rullning är prio 1.(gärna utbytbara hjul om de går sönder)

Utöver det brukar jag lägga min ryggsäck på kabinväskan när jag rullar den, så den skall kunna ta bra vikt och ändå rulla fint bredvid mig. Fördel då kanske att handtaget är två stänger? Då jag brukar trä över ryggsäcken där.

Vikt är inte så viktigt för mig tänker jag. Flyger primärt business SAS och AF och har aldrig någonsin behövt väga min väska och brukar enbart ha kläder där. Så en stabil/kvalitetsväska är viktigare än några få gram att spara. Ska ju även användas till resor med bil.

Finns det ett bra externt datorfack så är det en fördel men inget krav. Gärna i så fall tillgång utifrån.

Annars så vet jag inte vad mer man kan tänka sig.

Budget, upp till 8000kr.

Några tips?
Denna köpte jag förra året och är riktigt nöjd. Den har ett rejält fack där du kan öppna och förvara din laptop/ipad etc utan att behöva öppna hela väskan. Kvalitén är rejäl och den är samtidigt lätt och prisvärd.

 

Robert flysas

Moderator

HerrBot

Medlem
Hade ungefär samma kravspec dom du när jag gick från två till fyra hjul sist.

Min Samsonite Stackd har varit med ett par par år och rullar fortsatt fint efter ~50 resor. Ogillar grov asfalt och grus på trottoarer, annars fungerar fyrhjulsrull bra, även med en ryggsäck på toppen.
 

MrRob

Medlem
Väldigt beroende på ditt resmönster men jag är lite gammalmodig och förespråkar två bra (och gärna lite större) hjul än fyra mindre på en kabinväska eftersom den i mitt fall oftast rullar mycket mer på kullersten och andra ojämna ytskikt.

Däremot är fyra hjul rätt bra på väskor jag checkar in eftersom de främst rullas på plana ytor - återigen i mitt fall.
 

Sir Lemon

Medlem
Ja, just det. Var det inte denna ?

Exakt den! ;) Undras om den blev färdig nån gång, funkar och kan köpas? Jag var riktigt intresserad, men det hände inget. Såg också då det begav sig många som beställt och känt sig lurade när de aldrig fick ngn väska.
 

mha321

Medlem
Exakt den! ;) Undras om den blev färdig nån gång, funkar och kan köpas? Jag var riktigt intresserad, men det hände inget. Såg också då det begav sig många som beställt och känt sig lurade när de aldrig fick ngn väska.
Deras senaste officiella uttalande verkar vara att det är svårt med leveranser under covid. Tittar man på kommentarerna också en hel del av de som faktiskt fick en väska, som fick en med batterier som var defekta redan från start eller snabbt dog.

Det verkar definitivt inte varit någon lyckad produkt...
 
Toppen