Jag har faktiskt jobbat som Cabin Crew på Sterling år 2000-2001. Tog ett år ledigt från KTH och gled på världens största bananskal in där...
Under utbildning på B737-300 och B737-800 så kom man ju in på sliden. Dansken som höll utbildningen poängterade att om man drog sliden av misstag skulle man upptas i "Ballongeklubben" och häcklas för all framtid av sina kollegor... Då minns jag att man pratade om 10000-20000 SEK för själva sliden, men med arbete, alternativkostnaden att planet står på marken och ombokningskostnader av Pax landar det nog säkert på 250' SEK.
En mindre rolig sida av detta är dock något som en kompis till mig var med om för ca 2-3 år sedan.
Han skulle flyga ner till Nice med DY på en B737-300. Haverirapporten visar att planets APU inte fungerade varpå man fick starta motorerna med markström (likström). Första försöket lyckades uppenbarligen inte, vilket gjorde att det fanns bränslerester kvar i motorn, och på andra försöket så fick man då en flameout på motorn. Typ 3-5 meter lång låga som brann ur motorn och dessutom bränsle som hade runnit ner på marken och antänts.
Detta är då enligt rutiner helt ok, och händer, men det blev ju total panik ombord. Folk skrek: "Det brinner!", och i och med att alla stod upp så såg inte Cabin Crew något och började då att evakuera. Planet hade redan pushat från ARN T2 så sliderna fälldes ut på Exit 1R och 1L. Dom glömde man informera flight deck, som dock märkte att dörrarna öppnades...
Nu till själva poängen. I och med att en B737-300 tar 148 pax så var man bara tre i besättningen och längst bak i köket stod det en ensam och relativt ung tjej. Hon såg inget, utom att det var panik, men på grund av det hastiga förloppet så påbörjades evakueringen, men det kom aldrig något kommando från Cockpit på:
"Cabin Crew: Evacuate!"
I och med att inget kommando kom, så stod hon där och funderade på om hon skulle öppna båda bakre dörrarna? Detta skulle dock innebära att sliderna skulle dras, varpå hon vågade inte gör detta. Just av orsaken att stå där och skämmas för att ha dragit två slider och att planet skulle bli stående med stora kostnader som följd. Alla kom ju ut framtill, och bortsett från några blåmärken hände inget och de eldslågor som fanns på plattan självdog, men det blev ju full utrykning av ARN Brandkår mm...
Hade det varit en riktig brand så hade nog de bakre dörrarna behövts öppnats, så jag tror nog att flygbolagen inte skall vara så hårda när någon drar en slide av misstag. Hellre en gång för mycket, och folk måste våga dra i sliden...