Senaste nytt

Köpenhamns flygplats (CPH) = Svart hål för bagage?

Min väska höll på att komma bort en gång. Precis efter att jag varit & lämnat en en claim på lost bag, så ser jag den komma där på ett helt annat bagageband! :) För 4 år sedan fick jag vänta i ca 2.5h på väskan på CPH eftersom att luckan på planet till bagageutrymmet frusit fast, men ingen väska har kommit bort på CPH. En på Arlanda och en i Madrid.
CPH leverer!

Jeg har et par gange ventet mellem 45-60 min., men de sidste par gange er bagagen kommet ganske hurtigt (Jaja. Okay. Ikke Asien-hurtigt) så det er helt klart blevet bedre.
 

Appfly

Medlem
Så CPH är ett svart hål för bagage.

Bara att ge sig ut att handla kläder imorgon, igen. SAS kommer väl tycka det är konstigt när jag skickar in kvitton igen på "det nödvändigaste"

Ska man begära ersättning från flygbolaget eller från AMEX (Betalt med EB Premier kort då Elite-kortet inte fanns vid bokningstillfället, men har ett Elite idag) Vad säger expertpanelen?
 
Även om CPH är min hemmaflygplats så har jag aldrig varit med om försvinna väskor, men de tar en evighet på sig att komma med det. Fast efter en flygning från Antalaya till CPH i juni lyckades någon kasta min väska så hårt och med sån precision att de lyckades böja handtaget på den :(
 

Ricci

Medlem
Har varit lite starka varor ikväll med glögg ++ och annat så jag väntar att skriva helt vad jag tycker om CPH-bagagehantering....

För att säga det lite kort...
Jag tycker att CPH flygplats är bra, men deras bagagehantering är bland det sämsta i Europa......t ex hur lång tid det tar att få sitt bagage (det har dock blivit marginellt bättre senaste året)
Detta gäller både SAS SGH(S) och Novia......
 
Så CPH är ett svart hål för bagage.

Bara att ge sig ut att handla kläder imorgon, igen. SAS kommer väl tycka det är konstigt när jag skickar in kvitton igen på "det nödvändigaste"

Ska man begära ersättning från flygbolaget eller från AMEX (Betalt med EB Premier kort då Elite-kortet inte fanns vid bokningstillfället, men har ett Elite idag) Vad säger expertpanelen?

Har du ett elie vid rese tillfället gäller den försäkringen! Jag har trippelkollat detta då jag hamnade i förseningshögen vid beställning
 

ekf

Medlem
Ska man begära ersättning från flygbolaget eller från AMEX (Betalt med EB Premier kort då Elite-kortet inte fanns vid bokningstillfället, men har ett Elite idag) Vad säger expertpanelen?
Av princip tycker jag att den som orsakat olägenheten är den som ska betala, så jag skulle börja med flygbolaget (spara kopior på alla kvitton). Om det inte går vägen så finns ju alltid Amex som backup.
Det är väl iof möjligt att Amex kräver pengar av flygbolaget "bakom skynket", men gör man så här så är man mer säker :)
Orkar du inte krångla så gå på Amex direkt, har inte haft några bekymmer alls med att få ut ersättning därifrån.
 

Dr. Miles

Expert
Av princip tycker jag att den som orsakat olägenheten är den som ska betala, så jag skulle börja med flygbolaget (spara kopior på alla kvitton). Om det inte går vägen så finns ju alltid Amex som backup.
Det är väl iof möjligt att Amex kräver pengar av flygbolaget "bakom skynket", men gör man så här så är man mer säker :)
Orkar du inte krångla så gå på Amex direkt, har inte haft några bekymmer alls med att få ut ersättning därifrån.
Jag har pratat med Solid försäkringars handläggare om detta tidigare och hon sa att de i sin tur kräver ersättning från flygbolaget så det enklaste är att skicka kompensationskrav till kortförsäkringen.

Förresten, @Appfly, du får inte använda förkortningar i rubriken. Det står i forumregler. :)
Du kan själv rätta till trådrubriken genom att klicka på "Trådverktyg" överst på höger sidan av tråden, sedan välj "Edit title". Om du inte kan ändra den, kan du be @Christian R att ändra rubriken.
 
  • Gilla
Reactions: ekf

SWEDE

Medlem
Jag sitter åxå i samma väsklösa båt. Ut förra vecka, framme utan bagage, tillbaka igår kväll, utan bagage. Riktigt kinkigt läge denna gång. Väskan var full med rena och strukna kläder för julresan som jag påbörjar idag eftermiddag. Det kommer inte heller att finnas någon för att ta emot väskan heller när den väl kommer. Jag brukar låta SAS ersätta mig, vanligen med poäng, men denna gång blir det värre. Vad menar gruppen att storleken och eventuellt arten på ett skäligt krav är när det går rejält åt helvete som i detta fallet?
 

fcx

Medlem
Jag har pratat med Solid försäkringars handläggare om detta tidigare och hon sa att de i sin tur kräver ersättning från flygbolaget så det enklaste är att skicka kompensationskrav till kortförsäkringen.

Absolut enklaste är att gå på kortföretagen. De har trevligare och snabbare kundtjänst, kanske eftersom de vet att de kommer att skicka kravet vidare till flygbolaget.

Förresten, @Appfly, du får inte använda förkortningar i rubriken. Det står i forumregler. :)
Du kan själv rätta till trådrubriken genom att klicka på "Trådverktyg" överst på höger sidan av tråden, sedan välj "Edit title". Om du inte kan ändra den, kan du be @Christian R att ändra rubriken.
,
Mja, just CPH måste väl vara ett vedertaget uttryck precis som exempelvis SAS och Amex (när man pratar säger, i vart fall jag, just CPH, och inte Kastrup eller Köpenhamn)?
 

VonMögen

Medlem
Väska i kombination med CPH är som rysk roulette. Man är lättad om det går bra. I övrigt väldigt fascinerande att CPH kan hålla en så konstant dålig nivå år efter år vad gäller bagagehantering.

Använd reseförsäkring på kort etc. Oftast smidigast.
 
Toppen