Senaste nytt

Köpenhamn - Shanghai & Tokyo

Olle16

Medlem
Hej!

Tacksam för hjälp, tips och råd.

Jag och grabben, 8 år, ska ut på en tur österut om ett par veckor.

Fått tag i 2 ut businessbiljetter Shanghai samt 2 ekonomi retur från Tokyo med SAS. Hoppps kunna lösa uppgradering.

Min fråga; hur optimerar jag 3 dagar i Shanghai samt 3 dagar i Tokyo på bästa sätt i början på april?

Önskan är att skapa minnen och se så mycket som möjligt för oss båda.

Givetvis förstår jag att vi alla har olika preferenser men med tanke på den förhållandevis korta tiden på plats söker jag tacksamt tips om allt ifrån boende, sevärdheter och inspiration.

Tack på förhand!
 

xz0781

Medlem
Aktivteterna och boendet inne i Tokyosmeten (trängseln) lämnar jag åt andra att tipsa om men om ni en dag vill uppleva lite lugn och landsbygd med fokus på en 8-årings intressen så:
Åk Keio line från Shinjuku till Tama-dobutsukoen (byte i Takahatafudo) 44 min med special rapid. På ena sidan om stationen ett Keio tågmuseum med simulatorer och mycket annat samt ett lekland, på andra sidan Tama Zoo. På hemvägen om det finns energi kvar: Ta monorailen till Tachikawa och byt till Chuo line till Kichijoji. South exit ut mot parken med div. aktiviteter om vädret är OK.
 
Last edited:

Bat

Medlem
Jag tycker det är för kort tid för Disneyland Shanghai. Det är ett extremt populärt Disneyland och låånga köer oavsett dag och väder. Vill du få en känsla ladda ner Disney app'en och kolla kö-tider till de olika attraktionerna.

Här har du några tips:

Shanghai Tower - världens nästa högsta byggnad

Åka båt över/på floden

Tianzifang
marknaden. Exit 1 på Daipuqio stationen.

French concession Wulumuqi road, Anfu road. Gamla franska kvarteren

Kanal-stad - finns många, sök på water

Zhongshan park
morgon, kväll, helg för att se folklivet

Yu Garden på kvällen, Nanjing road på kvällen, The Bund

Jade Buddha Temple
fint tempel, fri entre

Shanghai Circus World, häftig akrobat show

Magic Jungle aktivitet
Westin brunch Sunday Brunch: 11:30AM - 2:30PM (Every Sunday)
 
Föredrar du Disneyland framför Disney Sea? Försöker klura ut vilket jag ska ta med min dotter på, eventuellt blir det bägge.
Har inte varit på något av dem tyvärr, bara Hongkong av de i Asien. Vilken park beror mycket på vilken ålder din dotter har, är hon 2-13 år skulle jag rekommendera Disneyland, 13-16 vilken som och 16+ DisneySea.
 
Åka upp i Oriental Pearl Tower och dessutom besöka det historiska museet nedanför. Som jag minns det (några år sedan) så var det inget mossigt museum utan kändes fräscht. Man hade byggt upp byggnader, fasader och gator som det såg ut förr och så kunde man se in hur folk hade det då.

Edit: Glömde nämna Bund Sightseeing Tunnel. Ta den över till andra sidan floden. Kan kanske vara spännande för en 8-åring, åtminstone ena hållet.
 

Bat

Medlem
Bund Sightseeing tunnel kan jag tycka är en riktig turistfälla. Min barn (och jag) var inte imponerade och då var de yngre än 8 vid det tillfället. Billigaren och mer givande att ta vanliga publika transportation båten över floden.
 
Bund Sightseeing tunnel kan jag tycka är en riktig turistfälla. Min barn (och jag) var inte imponerade och då var de yngre än 8 vid det tillfället. Billigaren och mer givande att ta vanliga publika transportation båten över floden.
Jag kan hålla med om det. Jag åkte den som vuxen och blev inte imponerad, men tänkte att det kanske ändå kunde vara lite spännande för ett barn. Jag har dock inte testat det på något barn. Men det var också därför jag skrev att det ev. kunde vara ett alternativ ena hållet.
 
Toppen