Senaste nytt

Köpenhamn-Seattle oktober

JKS

Medlem
Tips på routing för resa Köpenhamn-Seattle i oktober? Utresa fre-sön, hemresa lör-sön, borta en vecka.

Reser helst med SAS för status, i andra hand *A.
Jobbet betalar så max Plus/premium economy.

Överväger några dagars stop-over i San Francisco alternativt Vancouver (ej SAS-destination) på ditresan.

Visst är det att föredra långflight hemifrån och kort connecting i Amerika?

SAS till lax, sfo? Buss till Vancouver är bara några timmar? Finns direkt till Europa med air canada och Lufthansa iaf
o_O
IMG_0941.png

Om SAS då - SAS til SFO/LAX och United derifrån til SEA.

På utresan fordrar jag personligen direkt från Europe til destinationen eftersom jag då undviker att skulle försöka gissa hur mycket tid jag behöver i emigration ift flight connection. Lufthansa funkar, men även Finnair, British Airways, Delta - men då är det ju inte *A. Jag tycker det är okej med connection på hemresan i Europa med självklart smidigst att inte skulle det. Jag flög precist hem från Seattle med Delta via Amsterdam och sen KLM till Köpenhamn. Det fungerade jättebra och med smidig pass kontrol i Amsterdam. Reste i business då, men connection i Amsterdam är kort så det funkar också bra utan lounge.

Visst är det att föredra långflight hemifrån och kort connecting i Amerika?
Tvärtemot, bättre med kort connection i Europa och sedan långflyg direkt dit man vill.
Så är alla dina legs under skydd av EU261, vilket det inte är ifall du har kort connection inom USA. Har erfarenhet av att bli väntande 11 timmar för jag missade mitt långa leg till Europa pga inställd flygning BOS-EWR. Blev inte mycket till kompensation då inte.

Sen tillkommer andra bra poäng som nämnt, dvs mindre stress med att ta sig igenom immigration för att hinna med sin connection etc.

Låter nice! Har du någon länk?
Googla, de flyger från Lake Union till Victoria flera ggr per dag.

Här är min reserapport från den flygningen

Lutar nu åt CPH-YYZ-YVR med Air Canada i premium eco och SEA-FRA-CPH med LH i premium. Inte optimalt på utresa med stopp i YYZ men har 4'20 för pass+bagage. Borde vara tillräckligt??

Hur är gränskontrollerna i Kanada och USA med tanke på att hemresan sker från annan ort (=SEA), blir de nervösa?

Lutar nu åt CPH-YYZ-YVR med Air Canada i premium eco och SEA-FRA-CPH med LH i premium. Inte optimalt på utresa med stopp i YYZ men har 4'20 för pass+bagage. Borde vara tillräckligt??

Hur är gränskontrollerna i Kanada och USA med tanke på att hemresan sker från annan ort (=SEA), blir de nervösa?
Om jag minns rätt så har YYZ separat immigration för de som ska ha inrikes transit och för de med Toronto som slutdestination, vilket håller nere köerna. 4:20 ska vara mer än tillräckligt, och det blir nog snarare lite tråkigt att vänta så länge.

Jag skulle ha en utskriven version av returresan för att visa upp om immigration frågar. Gränskontrollen in i USA är lite mer avslappnad när man kommer land/sjövägen.

Tips: tar man tåget från Vancouver så gör man pre-clearence redan på stationen.

Toppen