EWR – CPH
Economy Extra
Bara några bilder denna resa.
Ca. två veckor innan utresan ändrades min klassificering på sas.se från Economy Extra till Business. Sätet ändrades inte och jag kunde inte se andra platser än de i Economy Extra-kabinen. Jag undrade om det var så att jag skulle bli uppgraderad på hemresan.
Åkte ut till taxin i lagom tid och gick till incheckningen. Visade min printade internary från sas.se och frågade om jag var uppgraderad. Viss förvirring uppstod och de fick ringa ansvarig manager. De kunde inte förklara det hela men min status var Economy Extra så fick jag sitta på bokat säte och ställas på väntlista till C. Jag frågade om jag hade tillgång till loungen och det fick jag även om jag misstänker att jag egentligen inte hade det.
Gick igenom särkerhetskontrollen där det inte var några köer och in i taxfree-butiken och köpte en flaska rom. Gick till loungen och fann en plats med eluttag (många platser saknar detta i loungen). När jag om var det mycket lite folk och jag hämtade lite bröd och pålägg från buffén. Det fanns inte så mycket att välja på men en sallad kunde man sätta samman av utbudet. Dryck fanns det gott om, både alkoholhaltiga och utan alkohol. Loungen ser ut som den i CPH. Samma möbler, samma tidningar osv. Rätt slitet även i denna lounge, tyger skulle behöva bytas ut och lite målning på olika ställen. Toaletterna är även de slitna, en snickare och en målare hade på 1-2 timmar kunnat göra underverk.
Rätt fort börjar loungen fyllas med folk, mycket skandinaver men även mycket tyskar som skulle med något av Lufthansas plan till Europa. Efterhand som planen skall avgå töms loungen.
Jag lämnar loungen och går till gaten som ligger precis runt hörnet. Frågar rörande min status och får beskedet att planet är fullbokat så inga uppgraderingar kommer ske. Ungefär vad jag väntat mig så jag återvänder till loungen.
När de ropar ut att det är dags för boarding av planet börjar de med C, Y och EBG och en stund därefter resten. Boardingen går smidigt och jag intar min plats på rad 14. Det är raden med helt fritt benutrymme så jag vet att ingen kommer fälla ett säte i mitt knä.
Vi taxar ut och lyfter rätt fort från EWR. Efter en stund i luften meddelar pursern att dryck kommer börja serveras i Y och därefter är det middag. Ekonomi får ingen dryck före maten och får även information om att dryck efter middagen kostar extra. Flygvärdinnorna kommer med vagn och erbjuder nötter (samma som i C) och en dryck i plastglas. Det går nog en 30-40 min innan de kommer och hämtar glasen och skall servera middagen.
Jag sitter på första raden så jag får frågan om jag vill ha kyckling eller fisk. Först då inser jag att vi inte fått någon meny och jag blir väldigt förvånad och ställer helt enkelt frågan till dem vad det är de erbjuder. Jag får förklarat vad rätterna är och väljer fisken (lax). Man får en bricka men en sallad som förrätt med två skivor kött (vet inte vad det är för något eftersom det fick vi inte reda på). Salladen är knappt godkänd. Huvudrätten är en liten portion ris och lax med sås och grönsaker. Såsen är ok, riset är kokt, laxen torr och grönsakerna överkokta. Tyvärr en riktigt dålig huvudrätt. Efterrätt är en smultron eller hallon eller jordgubbsmousse med sockerkaksbotten. Som ni förstår gick det inte att avgöra vad man försökte bjuda på.
Personalen är rätt snabba på att duka av vilket jag uppskattar. Sätet är ok som grundinställt men det går inte att luta särskilt mycket och benstödet fyller ingen funktion – har de haft med någon person som faktiskt skall sitta i det 6-12 timmar när det testades? Jag betvivlar att så är fallet. Kabinen släcks och jag slumrar i 1-2 timmar. Flygningen beräknas ta bara 6,5 timmar p g a kraftig medvind. Detta gör att efter servering och innan frukost har man max 3 tim vilotid. Det tar 2 timmar innan middagen är klar och 1 ½ timme innan landning skall frukost serveras. Cirka 30 min innan frukost kommer vi in i ett turbulent område så kaptenen tänder säkerhetsbältesskylten och besättningen springer runt med flicklampor och kontrollerar så alla har bältena knäppta.
Något försenade påbörjas frukostserveringen dock har pursern beslutat att inte servera varma drycker p g a turbulensen. Frukosten serveras på bricka och innehåller inget utöver det vanliga.
Vi landar ca 45-50 min före utsatt tid och när vi skall gå av släpper de av alla samtidigt, ingen väntan på C så jag kommer av som nummer 2. Sedan är det som vanligt lång väntan på bagaget i CPH.
Summering, ja, SAS är i ett moment 22. Man behöver nya och fler långdistansplan för att tjäna pengar men det finns inga pengar för det. De befintliga planen är slitna och behöver ny inredning, säten, toalettmoduler osv men det finns inga pengar för det. Det skall bli intressant och se vad som händer med SAS nu när norrmännen kommer med sina Dreamliners och flyger på NY, Bangkok osv.
Tack för mig från denna resa!