Senaste nytt

Köpa Rolex GMT master II eller ej

Självklart är det mycket pengar, men klockan är det enda en kille har som "smycke", tjejer har väskor, halsband, armband, klockor mm. Sen tycker jag att det mekaniska är rätt roligt i en klocka med, för mig är det en helt annan känsla att ha en mekanisk klocka än en qvartz. Rolex gör och har alltid gjort fina mekaniska klockor som passar alla tillfällen sen så lever man bara en gång även om samma summa blir många poäng att köpa f-resor med=)

Tycker du att klockan är snygg och mår bra av att ha den så tycker jag att du ska behålla den. Det är egentligen helt ointressant vad andra tycker om klockan då folk har så olika smak och kunskap om klockor.

Själv gillar jag IWCs pilotklockor och svarta Panerai som är lite mer understated. Det finns dock många fina Rolex-klockor, till exempel Milgauss, men det är återigen 100% en smaksak.

Håller med om att Breitling är för mycket dörrvakt.

Vi alla är ju olika och alla gillar ju olika saker men jag har inte förstått det här med klockor egentligen.

Jag förstår folk som köper dyra bilar för där får man ju något (hästkrafter) för pengarna.
Finns ju liksom något man betalar för men jag kan inte se varför man vill betala 100.000 SEK för en klocka när en för 5.000 SEK kan vara minst lika snygg och funktionell? Är det bara status man är ute efter? :p

Jag hade förmodligen köpt mig en fin klocka om jag ansåg mig ha råd att slösa pengar men tror ändå inte att jag hade bränt mer än 10.000 SEK oavsett hur rik jag hade varit. :confused:

Skulle vara kul och höra hur ni resonerar, ni som köper dyra klockor dvs.

[IRONI]Vi alla är ju olika och alla gillar ju olika saker men jag har inte förstått det här med bilar egentligen.

Jag förstår folk som köper dyra klockor för där får man ju något (en massa saker, [twiggs anm.]) för pengarna.
Finns ju liksom något man betalar för men jag kan inte se varför man vill betala 500.000 SEK för en bil när en för 250.000 SEK kan vara minst lika snygg och funktionell? Är det bara status man är ute efter? :p

Jag hade förmodligen köpt mig en fin bil om jag ansåg mig ha råd att slösa pengar men tror ändå inte att jag hade bränt mer än 150.000 SEK oavsett hur rik jag hade varit. :confused:

Skulle vara kul och höra hur ni resonerar, ni som köper dyra bilar dvs.[/IRONI]

:D

54k av en svensk åf.

Generellt sett har svenska åf (och många andra länder) svårt att nå lika bra priser som du kan få på t.ex. Heathrow, i Karibien eller Hong Kong. 54k låter lite i överkant om det är den enklare modellen i rostfritt stål. LHR har sämst urval men känns med tanke på det låga pundet som ett riktigt klipp. De svarar gladerligen på om de har just din klocka hemma om du ringer de någon dag innan resan.

Själv har jag en Daytona och en Submariner 50th anniversary. De kompletterar varandra väl. Min sambo har en GMT Master II i rostfritt stål/guld samt en Daytona och är mycket nöjd med båda två. Så du ångrar dig nog inte om du slår till!

GMT har alltid varit en favorit, speciellt pepsin. En åldrad sådan, med patina, är väldigt vackert. Jag är också på jakt efter en, kanske GMT I till och med, eller en GMT II från 80-90-tal. Jag utgår ifrån att det är stål du ska ha?

Jag instämmer med ACervin, köp en lätt begagnad. Det skulle jag satsa på. Med några år på nacken går de ner ytterligare 10k, men det kanske du inte är intresserad av.

Det finns så klart en uppsjö med alternativ, men det beror på vad man är ute efter. För mig är GMTn ett suveränt val. Andra hatar Rolex. Helt ointressant debatt för mig som redan är frälst. :cool: Men utgå ifrån dig själv och vad du tycker. Och inte sällan så hamnar klocksamlare för eller senare i GMT- och Submariner-träsket. Dessa klockor från 60- och 70-tal t ex håller ett mycket högt värde. Äldre Explorers är brutalt dyra. Jag skulle inte säga att en GMT är en investering (men man vet aldrig...), men dock en modell som varit populär länge. Ångrar du dig får du trots allt tillbaka en rätt ok slant, till skillnad från många andra märken. Speciellt om du köper en som har 7-10 år på nacken.

Som vissa nämner så är det en jäkla massa pengar. Samtidigt - om man har en slant över, och samtidigt har ett intresse - är det kul att ha en fin klocka istället för ett något mer välfyllt bankkonto.

Vi alla är ju olika och alla gillar ju olika saker men jag har inte förstått det här med klockor egentligen.

Jag förstår folk som köper dyra bilar för där får man ju något (hästkrafter) för pengarna.
Finns ju liksom något man betalar för men jag kan inte se varför man vill betala 100.000 SEK för en klocka när en för 5.000 SEK kan vara minst lika snygg och funktionell? Är det bara status man är ute efter? :p

Jag hade förmodligen köpt mig en fin klocka om jag ansåg mig ha råd att slösa pengar men tror ändå inte att jag hade bränt mer än 10.000 SEK oavsett hur rik jag hade varit. :confused:

Skulle vara kul och höra hur ni resonerar, ni som köper dyra klockor dvs.

Innan jag flög business o first sa jag alltid precis samma sak. När man väl får smak för det är man fast, kanske går att kalla PWS, Premium Watch Syndrome? Det fina är iallafall om du lyckas hitta ett bra pris när du är ute o reser kan du sälja den hemma i Sverige o få tillbaka nästan samma peng, så det behöver inte kosta så mkt i slutändan.

Vet inte hur priserna ser ut idag men för 13år sedan när jag köpte min Breitling Emergency så sparade jag 18k på att köpa den i Singapore. Kan vara värt att kolla upp vid köp.

Vissa slösar pengar på flyg, andra på klockor... en tredje på viner och en fjärde på konst. Att det är rent slöseri oavsett vad man köper spelar ingen roll. Det är bara du som köpare som kan avgöra om det är värt det för sig eller inte.

Toppen