Senaste nytt

Köpa en T&R men bara resa retur?

I forna tider - fram till 90-talet någon gång - var det även inom Europa bara returbiljetter som sträckte sig över en helg som var billiga, s.k. Apex-biljetter. De var tänkta för turister och övriga biljetter - ”korta” t.o.r. och enkla - var tänkta för affärsresenärer. Det här systemet försvann i huvudsak inom Europa när lågprisbolagen började få större marknadsandelar. (Och på jobbresor kom man runt det hela genom att en resebyrå bokade två ”saxade” Apex-biljetter.) Det har enkelt levt kvar för interkontinentala flighter. ”Yes we can”-prissättning.
Så vad vi behöver för att ändra tingens ordning är att LC börjar erbjuda billiga/prisvärda enkelbiljetter över vattnet? :)

inte svar på ursprungsfrågan men hade samma utmaning som dig, hade 5 platser med sas i c dit och kunde tänka mig åka hur som hem, men enkelbiljetter hade kostat 100k ungefär i eco för 5 pax. Bokade då en retur i plus pro på samma bokning som businessresan (för runt 600k poäng), sen avbokade jag den då jag efter halva resan i usa hittade andra biljetter hem. (*a bonus)

I forna tider - fram till 90-talet någon gång - var det även inom Europa bara returbiljetter som sträckte sig över en helg som var billiga, s.k. Apex-biljetter. De var tänkta för turister och övriga biljetter - ”korta” t.o.r. och enkla - var tänkta för affärsresenärer. Det här systemet försvann i huvudsak inom Europa när lågprisbolagen började få större marknadsandelar. (Och på jobbresor kom man runt det hela genom att en resebyrå bokade två ”saxade” Apex-biljetter.) Det har enkelt levt kvar för interkontinentala flighter. ”Yes we can”-prissättning.

Det är fortfarande så. Billiga biljetter behöver ofta inkludera övernattning lördag natt, de säljer man till fritidsresenärer. Absolut dyraste klasserna är oftast de biljetter som inte inkluderar tre nätter mitt i veckan, de säljer man till affärsresenärer. Titta på prissättningen på Lufthansa. En tor blir billigare än två enkla, även om prisskillnaden långt från alltid är milsvid. Den på platser dit LH ensamt flyger kan det bli rejält dyrt.

Toppen