Senaste nytt

Köpa en klocka utan eller med MOMS i Schweiz

Lite OT: Men vilka märken/modeller är smarta att köpa direkt i Schweiz? (om man bortser från momseffekten)
Klockor är ett MYCKET seriöst ämne i många länder. Det är kul att se hur folk i CH har det som söndagsnöje att titta i skyltfönster hos urhandlare. Även om de flesta svenskar knappt kan stava till klocka, så finns det också en liten grupp i Sverige som kan det ämnet. Det handlar också om stora pengar, 150 kSEK och uppåt till flera MSEK. Det finns enkelt uttryckt två grupper köpare: de som köper fina ur för att använda dem och de som köper dem som en investering, och lägger dom i ett skåp eller i bankfacket. Det alla har gemensamt är att de är mycket pålästa.
Det är lätt att se vilka ur/märken som drar hem pengar på auktioner. De är få tillverkare kvar som gör sina ur från grunden (det är bara mekaniska urverk detta handlar om) och det är bara dessa märken som räknas. Vi bortser givetvis från ur med juveler. Stekare som springer efter Breitling och Rolex hör inte hemma i det här sammanhanget.

Har också en god vän som hade tullen väntande när planet landat efter ett klock köp i Zurich. Affären hade meddelat. Dubai planen väntar de ej på dock...inte samma savings men bra ändå.

Jag har också hört om fall då butiken eller tullen i Zurich tipsar tullen i Göteborg när någon köpt en klocka taxfree i Zurich.
För övrigt: Är det så billigt i Zurich? Hong Kong upplevde jag väldigt billigt när jag jämförde med Malaysia som också är billigt. Det finns ingen skatt på klockor i Malaysia.

Om jag tolkar inläggen rätt ringer alltså säljande butik upp tullen i kundens land?

Vari ligger vinsten för den säljande butiken?

Senast jag köpte jämförde jag ZRH med MUN och då var den senare billigare (rolex, inköp 2012), och då har du betalt EU moms så det kan aldrig bli snack...

Så du kanske skall ta en titt där om du har möjlighet.

Senast jag köpte jämförde jag ZRH med MUN och då var den senare billigare (rolex, inköp 2012), och då har du betalt EU moms så det kan aldrig bli snack...

Så du kanske skall ta en titt där om du har möjlighet.

Jag har helt missat att Venezuela har gått med i EU:)
MUN = Maturin, Venezuela.

Toppen