Senaste nytt

Jumbooze - Asien runt på 30 dagar

Hej hopp,
Checkade in på IC Bangkok precis.
Blev en liten upgrade, jag hade bokat clubroom men nu fick jag en Ambassador suite på 35:e vån.

Väldigt bra värde av bogo-voucher!

image-1064367889.jpg

staticmap

image-4007832497.jpg

Last edited:
Hej från SK lounge på LHR, nästa flyg blir med SAS till CPH i Plus.

Nu ska jag läsa på policy för loungeaccess, jag är ju EB Guld och ankommer med ett F flyg men jag tror inte det ger mig rätt till SQ F lounge när jag ej flyger F härifrån men jag ska fråga man kanske har tur :)

Mit gæt er, at hvis du havde fløjet med SQ i st. f. TG ville de nok lukke dig ind. Loungeaccess er normalt altid fremadrettet, men staff kan være meget smidige af og til. Vi krydser fingre! Godt nytår 2014 her fra Hue - fejres på byens 5 stjernede Indochina hotel

Mit gæt er, at hvis du havde fløjet med SQ i st. f. TG ville de nok lukke dig ind. Loungeaccess er normalt altid fremadrettet, men staff kan være meget smidige af og til. Vi krydser fingre! Godt nytår 2014 her fra Hue - fejres på byens 5 stjernede Indochina hotel
Tack och godt nytår pep!
Men jag fick nöja mig med C-loungen.
Nu så får man vila ut inför nästa resa på torsdag :)

Så nu är man hemma efter en vända in Dubai :D
Dags att börja summera asienresan.

Asienresan bestod av följande segment:

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

RuttKlass
CPH-LHR:SAS Plus
LHR-BKK:Thai First Class
BKK-HKG:Thai First Class
HKG-PVG:China Eastern Business Class
PVG-PEK-PVG:China Eastern Economy Class
PVG-NRT:China Eastern Economy Class
NRT-HKG:ANA Business Class
HKG-SIN:Singapore Airlines Business Class
SIN-CGK:Singapore Airlines First Class
CGK-BKK:Thai Business Class
BKK-REP-BKK:Bangkok Airways Economy
BKK-KBV-BKK:Bangkok Airways Economy
BKK-LHR:Thai First Class
LHR-CPH:SAS Plus

Totalt 38722 km

Nästa post blir om hur flygresan/resorna bokades och posten därefter hur jag planerade hotellvistelserna

Last edited:
Min ambition var att boka alla flyg med poäng men det sprack efter ett tag.

Grundplåten till resan var en USDM resa för 100k miles och 155USD (CPH-LHR-BKK-HKG-SIN-CGK-BKK-LHR-CPH).
Därefter bokades HKG-PVG & PVG-NRT med Flyingblue 40k + ca 120euro

Därefter bokade jag resan NRT-HKG med 30k Eurobonuspoäng + 600SEK då jag ville resa med första avgången till HKG på en måndag.

Jag bokade resan BKK-REP-BKK med Bangkok Airways med JAL MB (hatten av till Dr Miles som tipsade om rea på awardbokning av Bangkok Airways med JAL MB).
Jag hade inga miles i JAL MB från början men jag köpte lite SPG poäng vid rea och flyttade över dessa till JAL MB.

Avstickaren till PEK från Shanghai bokades med cash på eLong billigast möjliga på den resan.

Därefter bokade jag BKK-KBV-BKK på Travelstart då jag resonerade att jag ville flyga med Bangkok Airways då jag hade en sen ankomst dagen innan med Bangkok Airways och jag tänkte om jag blir försenad från REP så kan det inte skada att ha samma flygbolag även om det var 2 olika biljetter.

Så nu var det dags att summera lite om mina hotell på denna resan.
När jag ska resa runt och boka hotell så brukar jag först skapa en lista med datum & orter där jag utgår ifrån tripit.

Därefter tittar jag på om det finns något "måste bo på" hotell på orterna, som t.ex. i Singapore kom jag fram till att jag ville bo på Marina Bay Sands för "upplevelsen" och inte fokusera på poäng.

Vissa rum bokar jag några månader innan avresa som avbokningsbara särskilt om jag vill använda någon speciell kupong som t.ex. IHG's 2-4-1 weekend voucher. Det bokar jag så fort jag har den (vouchern).
Andra rum väntar jag med,

Därefter börjar jag bevaka LoyaltyLobby & BC.se efter hotellkampanjer och då särskilt inom de kedjor jag har status.
Hilton Gold & IHG Ambassador Platinum där jag fokuserar på IHG. Jag har även ett Accor Platinum & BW Diamond som fallback. Jag fokuserar på de som antingen ger mest poäng vid kampanjer eller de som ger något extra som t.ex. loungetillgång.

Så när Hilton kom med en 50% rea för att fira 50 år i Japan så kom den upp på min bevakningslista & lika så när IHG reade ut club rum i Shanghai.

I vissa fall då jag vill bo på vissa ställen så får jag växla om till att gå på billigaste pris på acceptabla hotell då kan jag boka via vilken hotellsida som helst, som t.ex. HotelClub där Dr. Miles tipsade om rabatt på 15% eller om jag har en dyr "strö natt" någonstans så kan jag boka den på Hotels.com för att få rewardsnatt där.
På denna resa bokade jag MBS på Hotels.com för att det var ett dyrt hotell som jag inte hittade någon rabatt på eller något sätt att kreditera några miles på.

Jag bokade även en natt via RocketMiles (mera här http://www.businessclass.se/forum/hotelldiskussioner/11197-hotellbokning-med-rocketmiles-com.html) då de hade ok pris på Kempinski i Jakarta och jag fick 7000 miles till United vilket gjorde att jag fick helt plötsligt bokningsbara miles på det kontot. Det är för övrigt ett bra sätt att få in lite slattar så man kan boka kortare resor. Där gick det även bra att använda mitt GHA Platinum kort efter lite lirkande och leenden (gav en fin upgrade).

Nästa post blir en summering med hotell och uppgraderingar.

Toppen