Så nu var det dags att summera lite om mina hotell på denna resan.
När jag ska resa runt och boka hotell så brukar jag först skapa en lista med datum & orter där jag utgår ifrån tripit.
Därefter tittar jag på om det finns något "måste bo på" hotell på orterna, som t.ex. i Singapore kom jag fram till att jag ville bo på Marina Bay Sands för "upplevelsen" och inte fokusera på poäng.
Vissa rum bokar jag några månader innan avresa som avbokningsbara särskilt om jag vill använda någon speciell kupong som t.ex. IHG's 2-4-1 weekend voucher. Det bokar jag så fort jag har den (vouchern).
Andra rum väntar jag med,
Därefter börjar jag bevaka LoyaltyLobby & BC.se efter hotellkampanjer och då särskilt inom de kedjor jag har status.
Hilton Gold & IHG Ambassador Platinum där jag fokuserar på IHG. Jag har även ett Accor Platinum & BW Diamond som fallback. Jag fokuserar på de som antingen ger mest poäng vid kampanjer eller de som ger något extra som t.ex. loungetillgång.
Så när Hilton kom med en 50% rea för att fira 50 år i Japan så kom den upp på min bevakningslista & lika så när IHG reade ut club rum i Shanghai.
I vissa fall då jag vill bo på vissa ställen så får jag växla om till att gå på billigaste pris på acceptabla hotell då kan jag boka via vilken hotellsida som helst, som t.ex. HotelClub där Dr. Miles tipsade om rabatt på 15% eller om jag har en dyr "strö natt" någonstans så kan jag boka den på Hotels.com för att få rewardsnatt där.
På denna resa bokade jag MBS på Hotels.com för att det var ett dyrt hotell som jag inte hittade någon rabatt på eller något sätt att kreditera några miles på.
Jag bokade även en natt via RocketMiles (mera här
http://www.businessclass.se/forum/hotelldiskussioner/11197-hotellbokning-med-rocketmiles-com.html) då de hade ok pris på Kempinski i Jakarta och jag fick 7000 miles till United vilket gjorde att jag fick helt plötsligt bokningsbara miles på det kontot. Det är för övrigt ett bra sätt att få in lite slattar så man kan boka kortare resor. Där gick det även bra att använda mitt GHA Platinum kort efter lite lirkande och leenden (gav en fin upgrade).
Nästa post blir en summering med hotell och uppgraderingar.