Senaste nytt

Jul och nyårsresa till San Francisco med British Airways i Club World

Tack för en toppenrapport! Bannar mig själv för att jag missade BA-rean! Måste hålla ögonen öppna om det kommer någon mer sådan framöver.

Gick du upp till Coit Tower när du var i SF? Bra backträning :p och gudomlig utsikt!

Inser att jag verkligen MÅSTE tillbaka till min gamla hemstad. Någon rea till LAX eller SFO snart? ;)

• Gilla
Reactions: Gus
Gick du upp till Coit Tower när du var i SF? Bra backträning :p och gudomlig utsikt!
Vi var uppe på Alta St och kollade på fyrverkerierna som de körde (kanske alltid kör där) mellan Ferry Building och Bay Bridge. Nästan Coit Tower med andra ord :)

Tack! Nu kan man sluta fundera på att skriva reserapport, standarden är så hög
att man får nöja sig med att publicera bilder..... Grym rapport

Sådärja. Rapporten konverterad till PDF och sparad på min tablet för att läsas imorgon när jag själv sitter i luften på väg mot San Francisco (fast i SAS Plus). Förvisso finns det ju wifi ombord, men känns ändå smidigast att ha den sparad lokalt.

Även jag har varit i SFO för 5100 NOK och jag träffade Jonas, bnr och Gustav+mor på nyårsaftonen, det var trevligt. Julen spenderades i Sverige med stopp i Värmland, Linköping, Örebro och Varberg. Min BA-resa avgick från Gardermoen den 29 dec, och för att hinna med alla stopp innan och under jul så hade jag flugit till Oslo redan den 16 dec och hyrt bil där. Att hyra bil i Norge är visserligen dyrare än i Sverige (ca 1500 kr dyrare för de 13 dagar jag skulle ha bilen), men det vägdes upp av att flygbiljetten till Oslo var ca 150 EUR billigare än motsvarande resa till Göteborg, plus att jag slapp problemet med att ta mig till Oslo från Göteborg den 29 dec.

Jag flög ut med BA767 från OSL den 29 december och hade sedan en lång connection (ca 22 timmar) till avgången med BA287 den 30 dec. Natten spenderades på DoubleTree by Hilton LHR, vilket var helt ok - förutom att de hade gjort pre-checkout innan jag lämnade hotellet och försökt pådyvla mig en DCC-scam. En skarp tillsägelse avgavs och transaktionen anulleardes och gjordes om i GBP.

Jag hade också lyckats få fönsterplats på övervåningen (56A) vid check-in och jag hade en mycket trevlig flygning med i mitt tycke bra crew, enda smolket i bägaren var att jag drabbades av huvudvärk några timmar före landning, typiskt tecken på för mycket champagne (ja, jag vet att det är som att svära i kyrkan) och för lite vatten. Vi ankom ca 20 minuter före tidtabellen till Gate A1 på SFO, och det gav en mycket kort promenad till immigration där kön var...obefintlig. Fingeravtryck och ett par frågor senare och jag blev insläppt i landet. Fick dock vänta på min priotaggade väska som kom ut en bra stund efter att första väskorna kommit på bandet, och efter massor med icke-priobagage.

Hotellshuttle till DoubleTree by Hilton SFO Burlingame som kändes lite sunkigt, men fyller sin funktion. Nästa dag var nyårsafton och jag tog mig in till stan till ett nytt hotell. Som Jonas skrev ovan så var hotellen svindyra över nyårsnatten, och jag hamnade på Alpha Inn & Suites, ett klassiskt amerikanskt motell-liknande med två våningar och rumsdörrarna går direkt ut till innergården. Det kändes lite som att det enda som fattades var en skylt "rent by the hour". Men det var iaf rent, badrummet var stort och sängen var skön. Jag mötte upp med bnr, Jonas, Gustav och hans mor och vi käkade lunch på ett schyst burgarställe. Därefter blev det promenad först till Lombard Street (berömda ringlande backen) och sedan ner till vattnet. bnr introducerade mig till Uber (tack!) och vi tog en Uber Black tillbaka till mitt hotell till det facila priset av $1.20, där vi skildes åt. På kvällen hade jag bokat in mig på en båtkryssning i San Fransiscos hamn och det var trevligt, man hade första parkett för att se fyrverkerierna vid tolvslaget. Det var fri bar på båten och det serverades snacks, men det var ändå inte värt de $250 som det kostade, skulle velat haft en riktig middag för att det skulle varit värt det priset.

Anyway, på nyårsdagens eftermiddag tog jag mig till Hertz kontor på Mason street där jag hade bokat hyrbil. Fick ut en helt ok bil, en Nissan Altima. Drog sedan iväg till Sacramento där jag checkade in på Hampton Inn & Suites, vilket var ett helt ok hotell, som dock låg i lite skumma kvarter direkt vid motorvägen. Träffade en kompis på kvällen och vi åkte till Hyatt och käkade steak, mycket bra stekar och goda tillbehör, kan rekommenderas!

Dagen efter blev det lite roadtrip, lämnade Sacramento på förmiddagen och åkte ut mot kusten. Tog sikte på ett ställe som hette Bodega Bay och åt lunch där vid ett ställe precis vid vattnet. Sen blev det Highway 1 ner till San Francisco, och den var riktigt vacker, men också väldigt krokig på sina ställen. Jag brukar inte ha anlag för åksjuka, men jag var tvungen att stanna ett par gånger för att inte spy. En tur över Golden Gate tillbaka in till stan och ut till Hilton Garden Inn SFO North. Detta hotell är trevligt och fräscht och är definitivt att föredra över DoubleTree som flygplatshotell i SFO, det är lätt värt de $22 extra dollar som det kostade för mig.

3 januari var min sista dag och jag hade avgång med BA286 kl 2020. Jag hade bokat in mig en tur till Alcatraz på förmiddagen, och det var riktigt intressant. Det var inga problem att ta sig med bilen in till stan från flygplatsen kl 09 en söndagmorgon. Bilen lämnades utan krusiduller (och utan extra avgifter) på SFO:s rental car center.

Man har ju hört skräckhistorier om TSA och deras beteende och köer, men det var definitivt inget sådant i SFO. Det var två personer före mig i fast tracken och den enda skillnaden mot europeisk säkerhetskontroll var att skorna skulle av från början. Det gick smidigt att komma igenom och jag gjorde sedan samma loungehopping som Jonas beskrivit ovan. BA286 kom iväg en dryg timme försenad, halva förseningen hämtades dock in undervägs och vi landade ca 30 minuter efter tidtabell. Avstigningen gick smidigt från Main Deck (14J) och det var ingen kö att tala om i transfersecurityn, så jag hade inga problem att hinna med BA768 tillbaka till Oslo.

Osloflygningen avverkades snabbt, så även passkontrollen vid ankomst, ingen kö. Bagageutllämningen var dock katastrof, min priotaggade väska kom bland de allra sista, och det efter att det tog en halv evighet för bagaget att börja komma på bandet. Jag tror inte att jag har varit med om värre, inte ens på Arlanda.

Nåväl, det var iaf en riktigt bra resa för det priset, det går inte att komma ifrån. Ser nu att detta blev ett långt inlägg och det var inte min avsikt att kapa Jonas tråd.

Som vanligt ett föredöme både gällande innehåll och form Jonas! En inspiration när det gäller reserapporter. Stort tack!

Edit: vill också kommentera att jag uppskattar bilder på resenären i reserapporten, lättare att känna igen varandra på flygplatser i framtiden för att säga hej.

Last edited:
Toppen