Senaste nytt

Jorden runt på 18 dagar - nästan i Phileas Fogg's fotspår

8'e och sista stopp: Las Vegas:

Efter två, i vanlig ordning ganska trista, flygningar med United och ett kort stopp på SFO kom vi till LAS på morgonen. Den ena United flygningen finns recenserad här: Recension: United airlines inrikes - en trist upplevelse - BusinessClass.se

Taxi till hotellet, "Planet Hollywood". Orsaken till att vi valt detta hotell var att på samma plats låg tidigare hotell Aladdin, ett hotell som vi bodde på 1992 och där Elvis gifte sig med Priscilla 1967. Nostalgi alltså. Annars kunde man säkert valt vilket som helst av alla dessa megastora hotell. Man kan tycka vad man vill om dagens Las Vegas, galet häftigt eller galet dekadent, men galet är det...

Incheckning, en snabbdusch på rummet och så iväg till North Premium outlets. Enklare italiensk lunch och därefter shopping; Reebok, Calvin Klein och HÖJDPUNKTEN; TIMBERLAND, mitt favoritmärke vad gäller skor och kläder. Jag "tankade" ordentligt med skor, byxor, skjortor och tröjor. Taxi tillbaka till hotellet. Powernap på rummet. Ut igen. Kollade den dekadenta partypoolen med hög diskomusik och fullt med drinkande ungdomar i poolen i sol och 40 gradig värme. Ibland känner man sig bara gammal! Vi tog en titt på själva kasinot. Har sett det förr...egentligen inget som lockar - men så var det för Grand Canyon och inte för spelandet som vi kom hit. Ett besök på Walgreens för lite shopping och sen tillbaka till rummet.

Tidigt på kvällen gick vi för att äta på Gordon Ramsay's hamburger-restaurang. Men när vi kom dit var det lite för lång kö. Vi beslöt oss för den mexikanska restaurangen intill - inget vi behövde ångra. Förrätt: guacamole som tillreddes vid bordet. Huvudrätt: fajitas - gott som alltid. Men dessa enorma portioner - man orkar bara äta drygt hälften och sen känns det ändå som man ”rullar” från bordet. Till maten drack jag en ”Margarona”, eller hette den kanske ”Cororita”... en margerita med en upp o nervänd corona i. Kl 8 stöp vi uttröttade i säng.

Vi vaknade vid 4 tiden, relativt utvilade. Gick och åt frukost (!) i kasinot. Därefter spelade vi lite - en hel del folk i kasinot även vid denna lite udda tid. Las Vegas är ju, säkert helt korrekt, känd som "staden som aldrig sover". Så kl 6.05 iväg med buss till uppsamlingen för Grand Canyon utflykter. Omgruppering och så iväg i långfärdsbuss ca 7.30. Ett första stopp vid den nya bron vid Hoover dammen. Vid 13 tiden ankomst till GRAND CANYON South rim. Och där var den - lika fantastisk som alltid. 1 timmes stopp vid Mather point. Därefter vidare till nytt 1 timmes stopp vid Bright Angel point. En lång resa för 2 timmars Grand Canyon - men värt det, absolut värt det. Finns kanske inget häftigare i hela världen än denna fantastiska natur. Inför denna resa lekte jag lite med tanken att i stället för South rim besöka West rim, som kan nås med buss på bara 2,5 timmar från Las Vegas. Men som en amerikansk bekant jag har sa: "har du besökt South rim så glöm West rim". Eftersom jag besökt South rim två gånger tidigare så tog jag honom på orden. Efter besöket en 5 timmars resa tillbaka till Las Vegas. Drygt 1 timmes ”sightseeing” i Vegas för avlämning på olika hotell - till vårt hotell vid 23.10. 17 timmars utflykt för ett 2 timmars besök vid Grand Canyon - men värt det, definitivt värt det.

Till rummet, sedan direkt till Gordon Ramsay's restaurang ”Burgr” för sen hamburgermiddag. Gott - men fortfarande bara hamburgare. Packning på rummet och lite sömn innan hemresa.

Sista dagen steg vi upp kl 7. Gjorde oss i ordning, checkade ut och så iväg med taxi till flygplatsen. Lämnade Las Vegas utan någon större saknad. Det känns som att staden har ”vuxit sönder” - även om det naturligtvis är fascinerande att se allt tingel tangel.

Vi hade nu två flygningar framför oss. Den första, LAS - YYZ, finns recenserad här: Recension: Air Canada Rouge överträffar lågt ställda förväntningar - BusinessClass.se
Den andra, YYZ - CPH, har jag inte kunnat recensera än då Air Canadas 787 ännu inte finns fördefinierad på denna site. Jag återkommer med en recension när detta är fixat.

Nu var vi hemma. Men jag gör en liten sammanfattning av hela resan...
 

Attachments

  • 20160825_122323.jpg
    20160825_122323.jpg
    82,2 KB · Visningar: 310
  • 20160825_185829.jpg
    20160825_185829.jpg
    57,7 KB · Visningar: 293
  • 20160826_150159.jpg
    20160826_150159.jpg
    90 KB · Visningar: 292
  • 20160826_152735.jpg
    20160826_152735.jpg
    94,7 KB · Visningar: 292
Kort sammanfattning:

Detta var en väldigt intensiv resa. Men tack vare att vi reste bra, bodde på hyfsade hotell och i de flesta fall kunde utnyttja flygplatsernas lounger så kändes det hela ändock helt ok.

Om jag skall försöka betygsätta resor och flygbolag så blir det ungefär så här:

Första plats och bäst: Air India B787, ANA B787 och Air Canada B787
Andra plats: THAI B777 och A330, Air China A321 och ANA B767
Tredje plats: Air Canada Rouge B767
Fjärde plats: United B757 och B737 och AirAsia A320
Och på en klar sista plats: Austrian/Sunexpress Germany B737

Nu skall man naturligtvis vara försiktig med att generalisera alltför mycket utifrån enskilda flygningar. Men ändå, detta är mina erfarenheter gjorda under augusti månad 2016. Något lite kan det nog tänkas säga ändå.

När det gäller loungerna vi besökt så vill jag på den positiva sidan lyfta fram:
ITC green lounge i Delhi, ANA's business lounge i satellit 4 på Narita och Air Canada Maple Leaf lounge i Toronto

På den negativa sidan vill jag nämna:
Air Indias lounge i Delhi och Uniteds trista club lounger med sina trista regler.

När det gäller hotellen vi bott på har de alla varit bra, vart och ett på sitt sätt. Inget har gjort oss besviket.
Men jag kan inte låta bli att lyfta fram: "The Oberoi Amarvilas Agra". Fantastiskt, FANTASTISKT.

Att på något sätt försöka betygsätta de sevärdheter vi besökt känns omöjligt. Jag tänker därför inte ens försöka.

Nu hoppas jag bara att denna reserapport kan komma till någon nytta.
På samma sätt som jag har haft nytta av många inlägg här inför planeringen av resan, så hoppas jag att någon läsare kan bli hjälpt av denna reserapport inför planeringen av sin resa.
 
@Ystad det är nog länge sedan olika typer av flygplan uppdaterades i databasen så jag skulle nog inte vänta ihjäl mig på att B787 för Air Canada ska dyka ups men jag kommer framföra det. Vad det gäller Austrian och B737 lär det inte läggas till då de inte har denna typ av plan i sin flotta, att ett annat bolag flög detta plan i Austrians regi gör inte att den plantypen ska vara listad.

Imponerande sammanställning av resor måste jag säga. Önskar du inte att du stannat längre på vissa ställen eller var själva grejen att ta sig jorden runt med stopp på max någon dag på de olika ställena?
 
Palmen,
det är nog länge sedan olika typer av flygplan uppdaterades i databasen så jag skulle nog inte vänta ihjäl mig på att B787 för Air Canada ska dyka ups men jag kommer framföra det. Vad det gäller Austrian och B737 lär det inte läggas till då de inte har denna typ av plan i sin flotta, att ett annat bolag flög detta plan i Austrians regi gör inte att den plantypen ska vara listad.

Tack för påpekandet. Eftersom jag gärna delar med mig (alltid kan det hjälpa någon) så har jag lagt in mina två återstående recensioner i Star Alliance forumet.

CPH - VIE: http://www.businessclass.se/forum/threads/att-kalla-detta-business-class-måste-vara-ett-skämt.34023/

YYZ - CPH: http://www.businessclass.se/forum/threads/en-behaglig-natt-på-air-canadas-dreamliner.34024/

När det sedan gäller resan så var förutsättningarna dessa:
  • Vi ville resa jorden runt
  • Vi ville besöka vissa platser
  • Vi hade den tid vi hade för denna resa
Då blev det som det blev. Men visst, det krävdes en del planering för att få det hela att klaffa. Men eftersom det för mig är nästan lika roligt att planera en resa som att sen göra den, så har det här varit ett nöje från början till slut.
 
Undertecknar på att detta var väldigt väl genomförda rapporter, tackar.
Och kul att du gillar Timberland.
 
Instämmer med övriga, trevlig rapport som ger inspiration. Får man fråga om du krediterat flygningarna till något frequent flyer program, i så fall vilket och hur många poäng fick du?
 
Toppen