Senaste nytt

Jorden runt på 15 dagar – lite jobb, lite familj och lite annat (del 1)

Ambitionen var hög vad gäller att posta men jag och Conrad/HHonors wifi inte kom överens i kombination med en riktigt kraftig jet-lag som slog till idag i satte käppar i hjulet. Brukar nästan aldrig få jet-lag – antar att förkylningen jag dragits med den senaste månaden spökar. Nåja, lite kommentarer från flygningen kommer här följt av några intryck av Conrad HongKong.

Vi börjar med ett poppis ämne; Prioboarding på SAS (slås bara av Prio-bagage). Vet fortfarande inte vad som gällde. Var ju en F-gate så boarding sker formellt sett när man går in i gateområdet. För övrigt så är kärran nästan helt full, bara några Go-platser kvar (sorry @flapps det blev ingen uppgradering). När det är dags för ombordstigning ropas ut ”…först business och våra guld och diamant…men det är bara business först…” que? Nåja, EBD och C-biljett borde ju kvala in för det. Men INGEN koll alls sker sedan av kort eller boardingpass det är bara att knalla förbi. Faktum är att killen som står där verkar lite irriterad när man visar boardingpass. Nåja, jag är utan att trängas först ombord ändå.

Men den irritation som man då byggt upp försvinner när jag möts av två CC som är glada och sådär personliga som SAS crew kan vara när de är som bäst. Installerar mig på 2H. Tätare mellan sätena än jag trott men inte trångt. Ett glas Henriot gör att livet börjar bli bra! Grusas sedan lite av att man tydligen lyckas lasta planet fel och det blir en ”…gör om, gör rätt..”procedur. Kaptenen låter inte helt nöjd när han berättar att vi blir typ en halvtimme sena…Någon på groundhandling kanske får ett litet samtal med chefen efter detta.

Måste säga att jag trivs med nya kabinen och det nya bricklösa servicekonceptet. Tyckte dock det var lite spring fram och tillbaka i gången hela tiden. Senare fick jag en förklaring från en i CC. Främre galley i C har ingen varmhållning eller kyla utan är något förenklat bara lite bänkar och så. Allt måste därför gå från bakre C-galley och fram. Hon var rätt frustrerad över att det blir så mycket spring. Utöver det fanns en del andra små praktikaliteter som gjorde att även om CC var stolta över att upplevelsen för passagerare blivit bättre så hade de fått en sämre arbetsmiljö.

Något annat att kommentera från flygningen. Jo, maten var riktigt bra. Dock körde man ut ost och dessert samtidigt (en följd av ovan??). Lite trist när man vill ha ost och glass – blir en hyfsat tinad glass om man ska njuta riktigt av osten. Ett stoort plus för att toaletten är större så man får plats att byta om inför sovstund. Just ja – sovstunden…måste tyvärr säga att jag inte sov så jättebra. Är inte lång så det var inte problemet. Dock var det rätt trångt breddmässigt. Däremot - av alla flygfrukostar jag ätit är SAS longhaul toppklass (bottenbetyget innehas av AirCanada). Slutbetyget för nya kabinen dras ner lite där. Å andra sidan IFEn – typ 3000% gånger bättre en det gamla – å andra sidan är det inte så svårt.

Totalt får SAS 4 av 5 priotaggar i betyg för denna flight. Vi körde förövrigt ikapp nästan hela förseningen. Immigration segt men å andra sidan var min väska redan på bandet när jag kom igenom.

Hade bokat en rate på Conrad där transfer ingick. Efter lite småstök pga att HKG har två utgångar till ankomsthalll (jag och Conrad-representanten valde naturligtvis inte samma) satt jag så i en bil på väg in till stan. Har bott på andra Conrad men måste säga att mottagandet här var helschysst. Limokillen ringer tydligen i förväg. När jag kommer fram är det full uppställning med typ 5 personer (som tilltalar mig vid namn), förutom alla bell-boys, kommer en från frontdesk ut till bilen, leder mig till desken och checkar in mig. Ursäktar att jag inte får rummet direkt (detta är alltså kl 9 på morgonen), lotsar mig personligen till Executive loungen där jag får äta frukost medan jag väntar. Kl 10 är rummet klart. Kändes som en riktig VIP mottagning – snyggt jobbat!

Sedan har en dag av möten och jobb vidtagit. Var inte direkt på tå (fikade kanske lite hårt på flyget – en riktigt god Calva måste jag säga). Värmen gjorde säkert sitt till (29 C) Kom tillbaka till hotellet vid 16 – då däckade jag några timmar. Nu har jag kört en snik-middag med småplock och gratisvin i Executive loungen. OK utsikt från 59 vån. Kanske lite märkligt att de bara serverar alkohol mellan 5-7… När jag gick kom flera som fick vända besvikna – de stängde helt kl 7. Sammantaget blir det 4 svettiga skandinaver av 5 möjliga i betyg för Conrad. I morgon bär det av mot Peking. Första gången i den staden för mig om man inte räknar några mellanlandningar. Natti natti!
IMG_1350.JPG IMG_1351.JPG IMG_1352.JPG

Sitter nu i SilverKris-loungen och väntar på CA112 till Beijing. Har just motstått frestelsen att köpa Omegas limited edition 007 Spectre-klocka :cool:. Den satt perfekt på handleden men 55' HKD, behöver nog de pengarna när jag är i New York med fru och två tonårsdöttrar nästa vecka. Vad gör man inte för familjen :(

Den obefintliga utsikten i loungen uppvägs av ett riktigt bra matutbud och bemannad bar. Ett litet glas champagne till den Japanska kycklingfilén och sedan kanske det blir en Singapore Sling. Hade först tankar om att testa United och CAs lounger också men stannar nog här.

Om ett tag boardar jag en 777a för första gången, ska bli intressant. Har flugit HKG-PEK tidigare med CA men då med 320 och det var överlag en upplevelse som överraskade positivt, får se hur det blir idag.

Trevlig rapport, jag vill också boka en jorden runtresa. Har tänkt att jag måste vara typ en vecka på varje ställe men sen jag börjat hänga mer här så förstår jag att det inte behövs.

Sista delen av del 1.

Efter att ha börjat dagen med frukost på 59 vån så bar det ut mot flygplatsen. Vad jag gjorde då har jag ju redan berättat om. Gick från loungen mot boarding och lyckades ta mig förbi Omegabutiken utan inköp även om Kenny-the-sales-guy gjorde sitt bästa för att dra in mig igen. En liten besvikelse när jag ser en 330 parkerad vid gaten – men ok, vet ju att jag har en flight till i 777a inbokad så jag kan leva med det. 15 min sena får vi börja boarda i strikt prioordning. Som bonus har de två landgångar (har faktiskt bara hänt mig en gång tidigare). Installerar mig på 11L som med kinesisk logik är första raden (fönster höger). 2-2-2 konfig med 5 rader i business. Lite drygt halvfullt och jag får ingen bredvid mig. Stolarna är helt fully flat och på första raden är det riiiiktigt bra med benutymme, särskilt för en lång ståtlig man :D som undertecknad (174 cm).

Ett glas bubbel innan pushback, de serverar Cattier brut, drickbart även om den skulle kunnat vara kyld några grader till – fast kineser gillar ju att dricka saker varmt (bad igår om ett glas vatten när jag var på firmans kontor – skulle sagt kallt vatten). Fick sippa länge på det glaset för jag tror den som ansvarade för lastningen av Tore Viking (se ovan) fått enkelbiljett till HK och börjat jobba för CA – för även här fick man göra om lastningen…Nåja blev totalt inte mer än en dryg halvtimme sena, något som nästan körs ikapp sedan. Måste ge 5 konstsimpoäng av 5 möjliga till den mest synkade illustration av säkerhetsinstruktionen som två flygvärdinnor kan göra (gillade speciellt hur de la upp höger arm bakom ryggen och knäade lite när de skulle peka på ”lyset i golvet”.

Maten är inte så mycket att orda om: fetaostsallad (två fetaostkuber-wow), Flied Lies med kyckling och skaldjur utan kyckling samt Häägen Daaz chokladglass. Några små egenheter med Air China som denna flight har gemensamt med mina tidigare resor med dem. 1)De har svårt att förstå att man vill ha annat än vinet man beställt till huvudrätten som fördrink, dryckerna serveras för övrigt glasvis hela tiden och man får nya glas hela tiden (ja ja jag tog påfyllning). 2) det är helt förbjudet att ha mobilen på under hela flighten även om den är i flightmode 3) skylten för säkerhetsbältet släcks aldrig.

När jag går av så står där en representant från Grand Hyatt som sedan lotsar mig rätt fram till bagageband (via immigration som går rätt snabbt) där vi dock får stå i 40 min innan väskan kommer om inte först så i alla fall när nästan bara prioväskor kommit ut. Väl framme vid bilen tar chauffören över mig och sedan följer en bilfärd med omväxlande dragracing upplevelser och stillastående köer blandat med jag vet inte hur många filbyten. Nu är jag dock installerad på hotellet, har ätit en sen middag men några kollegor från Sverige och Tyskland samt tagit en sängfösare i baren. Än en gång Natti natti - denna gång från Peking.IMG_1357.JPG
IMG_1362.JPGIMG_1363.JPG

Attachments

• IMG_1357.JPG
    IMG_1357.JPG
    16,4 KB · Visningar: 154
  • IMG_1362.JPG
    IMG_1362.JPG
    11,1 KB · Visningar: 150
  • IMG_1363.JPG
    IMG_1363.JPG
    15,1 KB · Visningar: 146
Toppen