Nio Dagar i New York
Jag vaknar följande morgon efter en god natts sömn. Trots jetlag lyckas jag få sju timmars sömn vilket bör anses som en bedrift med tanke på att klockan precis hunnit passera ett hemma i Sverige. Efter en snabbdusch sätter jag mig ner i köket med min värd Joe, en riktigt skön snubbe. 26 år gammal, jobbar som revisor på ett större TV bolag och regisserar en kortfilm på sin fritid. Vi utbyter några konversationer och jag får en hel del intressanta tips på saker att se och göra i stan. Innan jag lämnar byggnaden följer Joe med mig ner till receptionen för en registrering hos dörrvakterna, innan jag ges en nyckel till lägenheten. Därefter följer en typisk New York frukost (kaffe och bagel) på ett närliggande café innan jag beger mig ut på äventyr. Jag låter bilderna tala för sig själva…
Tidig morgon i Battery Park City. Trevligt med en kaffe och morgonpromenad.
Ground Zero och One World Trade Center låg bara ett stenkast bort.
Förmiddag i The Flatiron District. Passade på att svalka mig med en supergod Gelato från Eataly.
The Empire State Building. En turistfälla som jag höll mig borta från…
The Grand Central Terminal.
Skön eftermiddag i Central Park.
Tog ett besök till Wall Street följande morgon.
Frihetsgudinnan sedd från Battery Park.
Downtown Manhattan från Brooklyn Bridge.
Trevlig förmiddagspromenad över Brooklyn Bridge.
Manhattan Bridge från Washington Street Brooklyn.
Brooklyn Bridge Park.
Eftermiddagen spenderades på en mörk bar i Williamsburg Brooklyn, med några kalla öl och fotbolls VM på TV. Blev verkligen förälskad i Williamsburg, ett område som jag återvände till flera gånger.
Gjorde ett besök till gallerian vid Columbus Circle dagen därpå för att plocka upp ett par nya Bose in-Ear (IE2) hörlurar. Bytte in mina gamla som var trasiga och fick $50 i rabatt på ett nytt par.
Little Italy…
Men jag fortsatte till Chinatown för lunch på en vietnamesisk restaurang. De serverade New Yorks bästa Pho, menade vissa…
Temperaturen under dagen överskred 30 grader celsius. Läge nog att svalka sig med en Salty Pimp från Big Gay Ice Cream i West Village.
Därefter följde en promenad längs The High Line, som låg alldeles i närheten.
Times Square… Ännu en turistfälla där man högst bör spendera 5 minuter.
Följande morgon och förmiddag ägnades åt en tur till Coney Island. En Chili&Cheese Hot Dog från Nathan’s stod på min bucketlist. God, men pytteliten för $6 och 500 kalorier…
Resterande delen av eftermiddagen spenderades i en bar på The Bowery. Många glas ”hipster microbrew dogfish artisanal craftsbeer” och fotbolls VM. Allt per barmästarens rekommendation!
Under min sista dag i New York innan resan till Washington stod ett besök på Tom’s Restaurant på agendan. Stället känner ni kanske igen från TV-serien Seinfeld.
Vackra bostadshus på Upper West Side.
Flyr undan regnet på ett mysigt café längs The Bowery. Locally grown, small batch roasted artisanal drip brew. Hipster much?
Då det trots allt var midsommarafton denna fredag, hade Svenska konsulatet arrangerat sin årliga midsommarfest i Battery Park. På pappret lät det som en rolig grej men verkligheten var allt annat än. Redan efter fem minuter insåg jag att det inte är speciellt kul att spendera sin semester med 2000 andra svenskar. Lyckligtvis låg lägenheten bara ett stenkast bort och jag kunde med lättnad fly platsen…
Midsommarfest i Battery Park. Inte min grej…
Lördag 21 Juni 2014
Jag var till en början väldigt skeptisk till att spendera hela 9 dagar i New York, i fruktan att bli uttråkad efter en bråkdel av tiden. Verkligheten visade sig vara det helt motsatta och jag övervägde nästan att ställa in min dagsresa till Washington DC för att istället utforska mer av staden. Men att slänga iväg en flygbiljett kändes ganska dumt och då jag inte vet när jag är i USA igen så kanske det inte är den smartaste idén att skippa ett tillfälle att besöka landets huvudstad.
Väckarklockan gick av klockan 6 på morgonen, 3 timmar från flygets avgångstid. Jag hoppar snabbt in i duschen innan jag plockar upp kameraväskan och springer ut till tunnelbanan. Väl ombord inser jag att jag lämnat mina bonuskort hemma, så där rök mina eventuella chanser till ett lounge besök. Snabbaste vägen till LaGuardia är via kollektivtrafik. Jag tog expresståget till East 125th street i Harlem, där jag sedan bytte till buss M60 ”Select Bus Service”. Värt att notera är att du behöver en separat biljett till flygbussen och som ett resultat blev jag tvungen att vänta på nästa buss. Totalpriset för resan var $5, som tog strax under en timme från Downtown Manhattan. Inte så farligt måste jag säga.
Bussen släppte av mig vid Terminal C där US Airways håller hus. Med boardingkortet sparat i Passbook går jag raka vägen till säkerhetskontrollen. Ingen SSSS denna gång och jag kunde i lugn och ro genomföra formaliteterna som en normal människa i den tomma säkerhetskontrollen.
Jag har drygt en halvtimme att slå ihjäl innan boarding och terminalen på LaGuardia är inte mycket att hänga i julgranen. Det här är första gången på mer än ett år som jag reser i Economy utan status och i ärlighetens namn klarar man sig bra utan status på en amerikansk inrikesflygplats då loungen inte såg speciellt spännande ut. Jag passar på att köpa en muffin innan jag sätter mig vid gaten.
Airside delen av Terminal C på LaGuardia.
US Airways flight US2173 New York LaGuardia – Washington DC Reagan
Avgångstid: 09.00
Ankomsttid: 10.20
Varaktighet: 1h 20m
Datum: 21 Juni 2014
Flygplanstyp: Embraer E190
Sittplats & Klass: 20F Economy Class
Ombordstigningen ropades upp klockan 8.30 på morgonen. Amerikanska flygbolag tenderar att ha väldigt komplicerade boarding procedurer vilket var fallet för denna flygning. Priority boarding erbjöds till First Class, US Airways Preferred Gold, Platinum Chairman medlemmar, Oneworld Sapphire och Emerald, personer som köpt Preferred Access och boarding grupp 1.
Därefter följde grupp 2 som innefattade US Airways Preferred Silver, Oneworld Ruby och US Airways World MasterCard korthållare. Spektaklet fortsatte med grupp 3 och 4… Då jag hade grupp 5 fick jag snällt sitta kvar vid gaten tills att alla hade stigit ombord på flygplanet, då jag tycktes vara den enda personen i grupp 5.
Vid gaten lyser skärmen rött med texten ”DO NOT BOARD PASSENGER”. F€&%!!! tänkte jag, ”-är det SSSS som spökar igen”. Som tur var rörde det sig bara om ett seat change denna gång och jag tilldelades ett nytt boardingkort med Seat 10F, som visade sig vara ett ”premium seat” med extra benutrymme. Som grädde på moset var gångsätet blockerat. Tack för den US Airways!
Economy Class kabinen på US Airways Embraer E190.
Ombordstigningen slutförs kort efter att jag funnit mig tillrätta i sätet. Vi blir stående på plattan en stund på grund av runway congestion, innan vi tillåtelse att rulla vidare. Vår takeoff bjuder på vackra vyer över Manhattan.
Takeoff. Climb. Cruise.
Marschhöjd nås en kvart in i flygningen och kort efter att bältesskylten släckts påbörjas dryckesserveringen. I kabinen finns två besättningsmedlemmar, en manlig och en kvinna bägge i sena 40-årsåldern. Bemötandet var klart sämre än vad man kan förvänta sig hos ett Europeiskt flygbolag på en flygning av motsvarande längd.
I likhet med övriga amerikanska flygbolag erbjuds endast en dryckesservering i coach vilket bör anses vara lagom för en timslång flygning som denna. Mitt önskemål om en OJ och kaffe möttes med en lång suck och en förklaring att man endast får välja en dryck. Valet blev en kopp kaffe för att hålla mig vaken, men stewarden återvände kort efteråt med en burk apelsinjuice och ett glas is. Än så länge ett gott första intryck av US Airways.
Frukost bestående av medhavd blueberry muffin, orange juice och kaffe.
Resterande del av flygningen passerar händelselöst och efter en kort tupplur är det dags för landning på Washington Reagan National Airport. Inflygningen skedde på fel sida av staden, som gjorde att jag missade vyerna över monumenten.
Efter ankomst går jag raka vägen till Metron som tar mig in till stan. Därefter följde en produktiv dag av sightseeing och långa promenader. I’ll let the pictures do the talking…
Washingtons Metro framstår som ren och civiliserad jämfört med New Yorks Subway.
Först på agendan stod ett besök till Vita Huset. Jag hade även turen att se presidenten köra förbi i sin motorkortege.
The Washington Monument.
The Smithsonian Castle.
Är man flygintresserad måste göra ett besök på National Air and Space museum. Inträdet är gratis och man kan lätt spendera en halvdag bland de olika utställningarna.
Capitol Hill.
The Lincoln Memorial.
The Reflecting Pool.
Efter en lång och tröttsam dag tar jag metron tillbaka till Union station. Hemresan sker med Megabus, vilket i efterhand kanske inte var den bästa idén. Bussen var full till sista stol och halvvägs till New York börjar växellådan krångla. Chauffören bestämmer sig för att vända tillbaka till bussdepån för att låta en mekaniker undersöka bussen. Vi blir stående mer än en timme innan felet är åtgärdat, vilket gjorde oss kraftigt försenade till New York. Stolarna var dessutom obekväma och kvinnan bredvid mig hade överdoserat med hårspray så det knappt gick att andas.
Ankomst till Manhattan sker strax efter klockan två på natten och då tunnelbanan är avstängd för underhåll blir jag tvungen att ta en taxi hem. En halvtimme och 20 dollar senare får jag äntligen krama kudden efter en lång och tröttsam, men händelserik resdag.
Nästa del: 34 timmar i EVA Air Royal Laurel Class