Senaste nytt

Jorden runt med Star Alliance

Kul, vilka stopp körde du? Några rekommendationer?

CPH-EWR-SFO-HNL-AKL-NAN-AKL-SYD-SIN-BKK-KTM-BKK-HAN-ICN-KIX-FRA-CPH

Tyvärr blev det två loopar i samband NAN (Nadi, Fiji) och KTM (Katmandu, Nepal) pga tillgänglighet av platser och flighter. Dock skulle dessa två destinationer med så det fanns inga direkta val...

Hawaii är nice. Jag flög med RTW till HNL. Därifrån går det sen att köra lite island-hopping med lokala bolag. Se bara till att ha lite marginal till anslutande RTW-flyg...

Kan lätt rekommendera alla stopp ovan. (FRA untandaget ;) ... som inte var stop-over). Ville egentligen köra KIX-NRT-CPH hem; en då kom jag precis över 34k-gränsen så det fick bli FRA istället.

Det är ju antagligen så att Stefan frågat en resebyrå och de gjort sitt vanliga jobb, dvs ingenting och bara svarat "ja" på alla frågor, inkl "Är det businessclass?".

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Har efter några långa kvällars funderande nu bokat en egenkomponerad RTW-rutt, huvudsakligen med Star Alliance.

Baserat det hela på två openjaw-biljetter samt en ihopknytande enkelbiljett. Så här ser rutten ut:

Utresa, openjaw #1
OSL-CPH, SAS, A320-100/200
CPH-ORD, SAS, A340-300
ORD-ANC, Alaska Airlines, B737-800

Utresa, openjaw #2
ANC-SFO, United, B737-800
SFO-LAS, United, B737-800

Returresa, openjaw #2
SFO-HNL, United, B757-200
HNL-GUM, United, B777-200
GUM-MNL, United, B737-700

Enkelresa
MNL-KUL, Malaysia Airlines, B737-800
KUL-HKT, Malaysia Airlines, B737-800

Returresa, openjaw #1
HKT-BKK, Thai, B747
BKK-VIE, Austrian, B777-200
VIE-OSL, Austrian, Fokker 100

Totalt 26187 miles.

Allt i economy. Har jag räknat rätt genererar rutten 16662 EB-poäng samt 3333 Avios från segmenten med Alaska Airlines och Malaysia Airlines.

Priset blev 14461 kronor per person vilket jag är mäkta nöjd med. Resan blir av nu i sommar (juli-augusti).

Är enormt tacksam för all kunskap detta forum gett mig. Skojigt att vara medveten resenär - även i bakre kabinen. :)

Toppen