Oh captain my captain
Det är en speciell känsla, den där man ser en jättelik klunga med människor runt boardinggaterna och du bara glider förbi i en alldeles egen fålla för att sedan vika av lätt höger och promenera uppför rampen med den enda dörren på Upper deck synlig där crew står beredd att visa dig hur du ska utföra en inte alltför avancerad manöver i vänstersvängen och sedan hänvisas till stol 2K. Bästa platsen ombord en Airbus a380 i Thais konfiguration.
Lite mer pitch, fler fönster, närmare till den ofta bortglömda mindre toaletten och lättare att kröka för oss högerhänta. Ej att förglömma!
Med detsamma byggde jag upp en bra kontakt med crew som var på ett strålande humör och då är bara mina standardfraser på thailändska ett extra minikörsbär på toppen av det ordinarie körsbäret som vilar på ett berg av vaniljglass med lätt ringlad chokladsås.
Tillsammans med den välkomnande flöjten Dom Perignon snackade vi lite om plugget och pop, och bio såklart.
Just den här flighten med avgång runt 17.30 och ankomst vid tio på kvällen är fan helt perfekt.
Gott om tid att äta, dricka, kolla film och powernappa för att anlända i toppform om man önskar en kväll på stan, vilket jag personligen aldrig pallar med.
Av 12 platser i F var samtliga fyllda ikväll varav en familj tog 4 stycken .
Till vänster om mig i mitten satt en thaiare i 40-årsåldern som såg ut att vara i bra form och fick mycket uppmärksamhet av crew men inte hade några divalater som en del hiso kan ha i det landet utan var enbart trevlig och ödmjuk. Han tog till och med selfies med två flaskor Dom tillhandahållen av vår ypperliga crew
Japp ni gissade rätt! Efter middagen, bestående av do it yourself vitlöksbröd, oxkind och rödvin, sådär lagom till kaffe och Johnnie Blå så var det dags att ta ett snack för att kolla läget!
Han visade sig vara ytterst berest och kände till Stockholm väl samt järngrepp på de flesta europeiska städerna.
Då kröp det fram att han var kapten på Thai och hade 22000 timmar i 777 och 747 trots bara 46 år gammal.
- "I've flown a lot, a lot of long hauls man"
Vilken jävla guldgruva att hitta ombord!!! Hans brorsa var dessutom instruktör för deras 787 piloter. Kaptener off-duty på Thai har inskrivet att de flyger first så han utnyttjade det vid varje tillfälle som erbjöds.
Resten av flygningen försvann i ett huj med mycket flygsnack .
Han bodde i en lägenhet vid Lumpini park så vi planerade att försöka ses senare.
Vid landning så väntade en golfbil på mig och de andra passagerarna dock ej för Kaptenen som istället fick promenera med de otvättade massorna varpå jag valde att skippa transporten och slog följe med min nya vän.
Det som duger åt en som kan hantera en jumbojet duger fint åt mig med!