Senaste nytt

Jorden runt med Agehall 2015 - Häng med!

agehall

Medlem
Arlanda - på tok för tidigt tisdagen den 15 september
Då var vi igång!

Klockan stod på 0500 imorse. Även om det är på tok för tidigt för att hinna med en flight 0730, så ville jag ju hinna se SAS nya lounge, så jag valde en tidig morgon istället för att sova. Det har jag ju redan gjort en vecka när jag varit sjuk...

Vaknade dock inte av klockan utan av att jag mådde pyton. Inser att halsen fortfarande inte är helt bra, men inget som inte lite firstsegment inte kan bota. Klockan visade 0437, så jag tyckte inte det var någon större idé att somna om. Istället tog jag min in i duschen och packade ihop de sista prylarna som skulle med.

Taxin var beställd till 0530 och jag klev ut genom ytterdörren precis när klockan slog om till 0529. Till min förvåning stod ingen taxi utanför. Inte för att det direkt var någon panik, men när jag beställt en bil från Taxi Stockholm till en viss tid så förväntar jag mig att den ska vara där. Väntade någon minut ifall han precis var på ingång men ingen bil syntes till. Halade fram telefonen ur innerfickan och började leta upp numret. Precis som jag kom till "Taxi..." i telefonboken svänger bilen in på gatan. Jag hoppas bara att detta inte är ett tecken på hur resten av resan ska gå...

På väg ut till Arlanda slogs jag av hur mycket trafik det var! Det är ju inte direkt första gången jag åker den här sträckan men så här mycket trafik tycker jag inte är normalt. Ett tag blev jag lite orolig att det hänt något på E4:an, vilket vore katastrofalt, men så var det inte så ungefär 25 minuter efter att jag satte mig i bilen glider vi in till Arlanda Terminal 5.

Sist jag var på Terminal 5 så var det sommar och hela terminalen, inkl loungen var överfull med "EBS-familjer"*. Nu var upplevelsen mer normal. Till största delen affärsresenärer och inte alls överfullt. Eftersom jag redan var incheckad och hade mitt boardingkort i högsta hugg, så gick jag direkt till fast track, istället för att hämta ut ett riktigt boardingkort vilket jag normalt sett gör. Idag tyckte jag dock att jag kunde spara några sekunder på att inte göra det.

I fast tracken ser man dock den vanliga fasan - en massa folk som bara "råkat" få gå där. Jag räknade - av 17 personer i kön, var det 4 st som öht försökte förbereda sig. Argh!

Plåstren på såren kom snabbt. Eftersom andelen turister är låg så här dags på ARN var det inga problem att ta sig igenom taxfreebanan och på autopilot ramla bort mot B-piren och loungen.

Wow - vilket lyft! SAS har verkligen fått till en bra miljö här. Och idag var det inte speciellt fullt heller. Fanns gott om sittplatser och jag valde en plats vid fönstret, precis där man kommer ner från handikapprampen.

När jag lagt ifrån mig mina saker, gick jag på lite upptäcksfärd. Jag saknar den gamla guld loungen lite - det var ju ändå ens hem under ganska lång tid, men den känslan försvinner rätt snabbt när man går runt i den nya loungen. I princip allt är bättre.

Precis som @Jacob rapporterade häromdagen, så var Grand Hôtel här och serverade frukost. De bjuder på kaffe, juice, mussli, fruktsallad samt croissant.
IMG_1103.jpg

De delade även ut goodiebags med tofflor, shampo och bodylotion.

IMG_1104.jpg

Nu ska jag ta mig mot en kiosk för att köpa lite halstabletter och ipren och därefter ska jag kontrollera priority boarding!

Återkommer från Frankfurt om ett par timmar!

edit: Börjar ju bra - SK1631 är nu försenad 20 minuter.
 
Last edited:
Toppen