Senaste nytt

Jordbävning, Italien, Rom?

FF#1

Medlem
Äntligen semester, landat på Arlanda för ett stopp i Uppsala på väg till Rom senare i kväll.

Självklart verkar det varit en jordbävning där i närheten

Någon som vet nått mer?

Är det säkert att åka till Rom nu?

Känns ju som att själva Rom brukar vara förskonat och det brukar vara i bergen norrut det händer. Samt att det finns mycket som har klarat sig i tusentals år i Rom

Äntligen semester, landat på Arlanda för ett stopp i Uppsala på väg till Rom senare i kväll.

Självklart verkar det varit en jordbävning där i närheten

Någon som vet nått mer?

Är det säkert att åka till Rom nu?

Känns ju som att själva Rom brukar vara förskonat och det brukar vara i bergen norrut det händer. Samt att det finns mycket som har klarat sig i tusentals år i Rom

Inget som berör Rom just nu, men visst kan det komma nya skalv. Det är den andra på dagar, o bara för någon månade sedan var det en ytterligare i närheten.

Alltid seismologisk aktivitet i den appeninska bergsryggen, i höjdled mellan Rom o Florens. Den senaste som skördade många offer, i Augusti, skedde 7mil söder om Perugia. Den idag hade samma utslag på Richterskalan o var norr om, så än mindre chans att det berör Rom.
Rom ligger också västligt om Appeninerna, så mindre risk för större förödelse.. Den riktigt stora jordbävningen i L'Aquila, för några år sedan, drabbade knappt Rom...trots närheten.

Du kan vara lugn.

Tack, precis vad jag ( läs min fru) behövde höra. Hade också fattat att själva Rom inte ligger i riskområdet.

Jag landade i Rom samma kväll som jordbävningen i augusti var. De skalven var ca 17 mil från Rom och det kändes som sjögång vid två tillfällen när jag försökte sova på hotellet. Trodde att jag mådde dåligt pga värme och resande och insåg inte förrän dagen därpå vad det var...

Hej, det kändes till Bergamo tydligen. Det är 40 mil bort.

Men som sagt, skillnad på att marken går i gungning eller att det är någon fara.
Detta är alltid förekommande i Italien, o kommer så förbli.
Senast jag bodde i Bergamo så svämmade mitt badkar över (5cm till godo) efter att det skakade i Bologna (20mil söderut).

Men som sagt: Håller från troliga epicentrum (bergsryggen) o ni kommer inte att uppleva värre än gungningar :)

Glömde: Om man är rädd bör man undvika tåg. Vibrationerna kan fortplanta sig i rälsen rätt långt, o teoretiskt kan det leda till urspårning.
Som sagt är risken liten, men kan vara bra att ni har informationen iaf :)

Toppen