Senaste nytt

Jordbävning i Mexico City - ska vi åka?

johannesa

Medlem
Med risk för att fokusera på värdsliga ting så här i ett läge som är akut och desperat för oerhört många och där hundratals människor mist livet så undrar jag om ni har några kloka synpunkter kring detta.

Jag har en resa med British Airways First till Mexico City nu på söndag. Jag har använt min (brittiska) 2-4-1 voucher och bokat med Avios.

Vi har en Airbnb-lägenhet bokad i La Condesa för en vecka och hade planerat ett antal utflykter med privat guide, bland annat kring mexikansk streetfood, Frida Kahlo och pyramiden i Teotihuacan. Dessutom ett gäng grymma restauranger som Pujol etc i kalendern.

Vad tycker ni? Ska vi åka eller inte?

Jag har inte läget helt klart för mig hur det ser ut där borta, men från det lilla jag sett så känns det som att de har fullt upp med att ta hand om sig själva och försöka hitta överlevande.

Jag hade nog resonerat som så att jag inte vill åka till region som just röjer upp efter en större katastrof om det inte var nödvändigt. Dels för att man nog skulle känna sig rätt ivägen för röjningsarbetet men även för att det lär vara en hel del skador och därmed saker som är stängda.

Det jag skulle rekommendera dig att göra är att ringa BA och se ifall de kan vara flexibla på att flytta din resa framåt i tiden med, säg 6 månader, utan att det nödvändigtvis finns awardstolar då. Räkna med ett nej, men det skadar inte att försöka. Det är ju trots allt en rätt rejäl katastrof som skett där borta.

Det jag skulle rekommendera dig att göra är att ringa British Airways och se ifall de kan vara flexibla på att flytta din resa framåt i tiden med, säg 6 månader, utan att det nödvändigtvis finns awardstolar då.
Tack för input. Jag har redan kontaktat British Airways och frågat om hur de ser på ombokning, eventuellt också till en annan destination samma datum. Räknar med ett nej men skadar inte att fråga. Håller med om allt du säger, förhoppningsvis klarnar läget lite närmaste dygnet.

Epicentrum var i Puebla 140 km från Mexico C., flytta fram resan några dagar medan du kollar upp läget.
(exempelvis så är Teotihuacan i motsatt riktning)

"alla" andra flygbolag tillåter ombokning med några dagar vore ju märkligt om inte BA också gör det
åtminstone med några dagar.
After earthquake, some airlines allow Mexico City travelers to change tickets without paying fees - LA Times

DKK1D1_UMAE5BcM.jpg:large

Definitivt läge att avvakta, inte minst med tanke på potentiella efterskalv. Den aktuella jordbävningen tycks ha nått drygt 7 på Richter-skalan och bör ge upphov till ett stort antal sådana.
Som jämförelse kan nämnas jordbävningen som drabbade södra Mexico för ca 2 veckor sedan. Den uppmättes till ca 8 på Richterskalan och den följdes av flera hundra efterskalv, varav det värsta på mättes till drygt 6.

Hur ser det ut i Puebla? Det verkar vara en fantastisk vacker stad som jag inte hann besöka under min sväng till CDMX. Tankarna går så klart i huvudsak ut till alla drabbade personer och familjer, men om det var en så kraftig jordbävning med epicentrum under där bör ha orsakat en hel del elände?

Jag skulle inte ha åkt. Det är en stor jordbävning med allt det innebär med infrastruktur och återuppbyggnad. Det brukar påverka vardagslivet ganska mycket.

Fick svar från British Airways, de hade tydligen bokat om folk med biljetter med avresa fram till och med igår utan avgift , men vill jag boka av eller om nu så är det de vanliga reglerna.

Just nu lutar jag faktiskt åt att åka. Jag har pratat med några personer där som menar att även om det är skador så är det väldigt begränsat och att det mesta snabbt återgått till det normala. Det låter inte som att det handlar om en katastrofzon utan att skadorna är begränsade till ett antal raserade byggnader. Transportnät och annan infrastruktur och även andra saker som restauranger, barer etc. verkar vara igång precis som vanligt igen. Det är ju fortfarande några dagar till avresan så läget kan ju ändras men just nu lutar jag som sagt åt att åka.

Hur ser det ut i Puebla? Det verkar vara en fantastisk vacker stad som jag inte hann besöka under min sväng till CDMX. Tankarna går så klart i huvudsak ut till alla drabbade personer och familjer, men om det var en så kraftig jordbävning med epicentrum under där bör ha orsakat en hel del elände?

Någonstans i staten Puebla men inte i själva staden Puebla

Puebla.jpg

Efter lite funderande fram och tillbaka har vi bestämt oss för att åka imorgon. Dock kommer vi korta ner tiden i Mexico City och istället flyga till Cancun på onsdag morgon och därifrån ta oss till Tulum där vi stannar onsdag-lördag. Hoppas att det blir en bra kompromiss, vi behöver inte boka av och får en smak av Mexico City men också lite sol och yoga i Tulum. :)

Toppen