Senaste nytt

Joina Finnair Plus eller British Airways executive club

chrloc

Medlem
Jag har köpt en resa till Miami i businessclass med Finnair, men köpt den på British Airways hemsida.
Funderar nu på vilken frequent flyer club jag ska joina:
Finnair Plus eller BA executive club?

Vilken av dessa får jag mest poäng på utifrån att jag flyger med Finnair, men köpt den på BA´s hemsida?

Andra tips/Synpunkter?
 

Mr Basic

Medlem
Jag har köpt en resa till Miami i businessclass med Finnair, men köpt den på British Airways hemsida.
Funderar nu på vilken frequent flyer club jag ska joina:
Finnair Plus eller BA executive club?

Vilken av dessa får jag mest poäng på utifrån att jag flyger med Finnair, men köpt den på BA´s hemsida?

Andra tips/Synpunkter?
Hur tror du ditt resemönster ser ut i framtiden, österut (AY) eller västerut (BA)?
Har läst att det finns sweatspots med Avios (BA) om man vill resa t ex inom USA eller mellan länder i Asien.
En fördel med Avios (BA) är väl att du kommer åt Iberias nät också.
 

henrik l

Medlem
Beroende på resemönster och vad man vill göra med poängen, alternativt nå en viss status för loungetillgång etc, ser väl svaren lite olika ut. Nu kan jag Finnair för dåligt, men är man ute efter status, samt flyger österut, då är BA executive club bra. Främsta anledningen är att en T&R-resa ex-Europa till Asien (där varje sträcka är minst 2000 miles) ger totalt 560 Tier points om man flyger med Qatar Airways i business. Vad man skall komma ihåg när det gäller BA är man måste ha minst fyra sträckor med per kvalificeringsår för att statusen skall vara giltig.
 

chrloc

Medlem
Tack för alla svar.
Vi reser mest österut, Singapore, Thailand, Australien
Reser också mycket till Spanien
Låter som BA är bästa alternativet
Min fråga ang antal poäng man få då bokningen är gjord via BA, men flyger med Finnair:
Kan det vara så att man får mindre poäng samlat på BA´s club jmf med Finnsair Plus?
 

Tomas E

Medlem
Ba: Poängen förfaller aldrig om du bara har en transaktion på kontot vartannat år eller så.
Den "förmånen" är densamma hos Finnair Plus.
Det är en tydlig skillnad mellan BA och Finnair i detta avseende. För BA gäller 36 månader och för Finnair 18 månader. En viss skillnad om det är ett "sidokonto" man inte använder så ofta.
Avios expiry rules | Executive Club | British Airways
Finnair Plus rules | Finnair Sweden
 

gdaily

Medlem
Det är en tydlig skillnad mellan BA och Finnair i detta avseende. För BA gäller 36 månader och för Finnair 18 månader. En viss skillnad om det är ett "sidokonto" man inte använder så ofta.
Avios expiry rules | Executive Club | British Airways
Finnair Plus rules | Finnair Sweden
Exakt, jag har aldrig expirat mina BA-poäng medan mina Finnairpoäng har expirat två gånger. Inte så att jag gråter floder över detta dock.

BA är (förlåt var, vet inte hur det är post corona) också superenkla att boka AA-resor "superbilligt" inom USA online, fansn fina sweetspots.
 
Toppen