Senaste nytt

Jobba pa taget

Åker själv tåg en eller två gånger per år Stockholm-Göteborg. Alltid första klass. Skillnaden brukar vara någon hundring i vardera riktningen. Jag måsta inte jobba under resan men det blir alltid lite emails mellan vin och filmer. Skulle aldrig åka andra klass. Trångt, varmt, och ofta stojigt. Nej tack.

Första klass är bekvämt med gott om plats. Jag åker alltid i tyst avdelning och det är en ren njutning.

MOD EDIT
Inlägget har redigerats av en moderator

Last edited by a moderator:
Jobbar på tåget i snitt 12 timmar per vecka, dock nästan alltid X2000. Första klass är värt en del, både för sittplatsen och för att det är lugnare. Och att kunna gå bort till vagnsändan och hämta kaffe ska inte underskattas.

Nätet funkar okej för det mesta. Dock att 200 MB är i snålaste laget, har alltid med någon form av backuplösning.

Regionaltåg med dubbeldäckare undviker jag. Trångt som tusan, även i första klass. InterCity kan däremot vara riktigt mysigt – bara man har med eget internet och kaffe...

I första klass på X2000 är det meningen att man skall jobba, i varje fall om arbetsgivaren betalar. Det är en ypperlig arbetsplats med tillgång till kaffe och frukt mest hela tiden. Välj tyst avdelning och resan blir en njutning.

Regiontågen, dubbeldäckarna, är det inte värt priset att sitta i första klass. Sämre med plats eftersom fde flesta platserna är för fyra med bord emellan. Lika trångt och stökigt som i andra klass, nöstan värre med alla mobilpratande personer.

Resan ar gjord. Betalade ca 100 kronor mer for forsta klass. Jobba hade jag kanske kunnat gora, men det blev inte av. Lite besviken pa att det inte ingick internet. Kaffe fick man hamta i serveringsvagnen. Klart vart att betala for fortsa klass dock da vi var ca 5 stycken i hela vagnen medans resten av taget var packat.

• Gilla
Reactions: jsn
Åker T/R Göteborg - Stockholm 2-3 gånger i veckan. Det funkar fint med 2:a klass vissa turer på dygnet men kan jag inte resa då så då blir det alltid 1:a klass. Borde köpa månadskort eller årskort men vet inte hur länge jag har uppdrag.

SJs internet är under all kritik. Min mifi med 3s 3G fungerar bättre. Kör med Tripmode på macen för att begränsa tjafs från andra applikationer än de jag använder. Använder opera med turboläge och reklamblockerare för att ytterligare minska mängde trafik.

Personligen tycker jag det är för långt till bordet på 1: klass.

Blir man trött och sitter ensam vid ett bord kan man fälla sin stol och stolen mittemot och då får man en okej förutsättning för att sova. Ta med ögonbindel och hörselproppar.

Körde tidigare med Bose qc15 och sedan qc15 men köpte nyligen qc20 och de är absolut bäst då man kan sova med dem och de tar liten plats.

Sj svart, Ebg med 4500p kvar till Ebd.

Jag tar tåget till ett möte i Stockholm :D
En av anledningarna var just att kunna jobba någon timme under resan. Samt att jag för en gångs skull har mötet mitt inne i stan.

Till min glada överraskning har det fungerat hittills. Uppkopplingen helt klart mycket bättre än vad jag någonsin kunnat föreställa mig..

Toppen