Senaste nytt

Jetlag och små barn på långresa

Mitt tips för att motverka jetlag på t.ex en USA-resa som tar 8 timmar är att om flyget åker 12 och landar i NYC kl 14, att man sover max 2-3 timmar på planet och därefter att man håller ut fram till runt 21-22 på kvällen. Då borde man vakna runt 8-9 dagen efter och är därmed omställd. Jag har inga barn ännu dock, så vet inte hur effektivt det är på barn. Mitt mardrömsscenario är att barnen skulle få följa med på mina hektiska flygningar. Den lilla njutningen som jag får från flygningarna skulle nog snabbt vara borta med jetlaggade barn som gråter och är hyperaktiva :D

Rutavdrag -> nanny -> lämna ungarna hemma.
Om du frågar dem om 20 år kommer ingen av dem att ha något minne av den där resan,
ge dem då cash i handen istället så att de kan åka 1:a klass på egen hand...

Haha, vår 5 månaders ammar fortfarande och vi är borta i tre månader. Vore konstigt att komma hem och ens barn inte ens vet vem man är ;)

Jag förstår er som inte har barn - jag har förändrat synen 180 grader sedan man fick egna barn. Dessutom tycker jag inte det är så kul att flyga med störande barn i närheten (som inte är mina egna).

Har tvekat länge på att boka longhaul till våren. Och då till Kuala Lumpur med QR business. Min dotter på 10 v som jag inte klarar mig utan mer än två dagar måste följa med. Jag ör dock orolig för hur det blir på plats. Kanske ska ta och ordna med lite allergimedicin då.
Tack för en annorlunda men givande rapport @Martin Björnström

Elva timmar flygning till Singapore och sju timmars tidskillnad. Ingen dröm när man har en 4,5 månader gammal tjej med sig och storasyster är närmare 3,5 år. Det finns såklart mycket värre exempel men för mig var det första långresan med små barn.

Dag 1
Vi landade 17:30 lokal tid och var på hotellet vid 19:30. Äldsta dottern somnade vid midnatt och vaknade 03:45 och var klarvaken - ville leka. Jag var lika jetlaggad så vi kollade på TV i badrummet. En halvtimme senare vaknade även fru och yngsta dottern och vi körde på full fart till 06:00 tiden i väntan på frukost som börjar 06:30. 06:19 skickade jag ett SMS och sedan minns jag inte mer. Vaknade 10:30 precis när frukosten stängde. Hämtade frukost från Starbucks och kom tillbaka till ett mörkt rum, väckte alla.

Dag 2
Äldsta dottern somnar 22:30 och sover till 01:30, vaknar av att yngsta dottern gråter. Är sedan uppe med mig till 05:30. Sover till 10 och missar frukost återigen.

Dag 3
Äldsta dottern somnar 21:30 och sover till 01:30, är uppe i 1,5 timme men somnar vid 03 och sover till 10.00.

Dag 4
Äldsta dottern somnar 22:00. Sover till 09:00 när jag väcker henne. Succé!

Yngsta dottern behövde ytterligare två nätter för att justera dygnet men nu sover hon också nattetid. Men oj vad det var jobbigt ett tag...

Några tips på vad vi borde gjort annorlunda? Jag vet att vi borde justerat dygnet redan innan resan men det var svårt då vi hade en flight 23:00 - 10.00 (svensk tid) och ville att hon skulle sova/vila så mycket som möjligt av flighten...

Ähh! Icke problem.
Åksjuketablett på kväll och uppslitning kl 0600 de första dgarna = klart.

Stundande resa med en grabb som då är knappt 2.5 år.
Flyger SAS via Chicago till San Diego.
SAS flighten går ju ca 10 på morgonen så en liten tupplur runt 12 borde funkar om han inte är allt för peppad på att flyga så han är helt uppspelt. Nu är han i alla fall grymt taggad. Tror knappast han sover något mer efter det.
Landar vid 12 i Chicago.Dvs 19 svensk tid och hans sovtid. Ser framför mig att vi får släpa runt på en trött och grinig herre på en flugplats jag själv hatar.
Planet går sedan vidare 15.45. Dvs långt in på sovtiden. Förväntar mig att han somnar direkt och siver i princip hela tiden vilket betyder att han knappast somnar lätt på kvällen när vi kommer fram (18.09 lokal tid). Då är nog vi ganska slut. Hoppas på lite sömn själv mellan Chicago och San Diego.
Tankar kring detta äventyr?
.

Stundande resa med en grabb som då är knappt 2.5 år.
Flyger SAS via Chicago till San Diego.
SAS flighten går ju ca 10 på morgonen så en liten tupplur runt 12 borde funkar om han inte är allt för peppad på att flyga så han är helt uppspelt. Nu är han i alla fall grymt taggad. Tror knappast han sover något mer efter det.
Landar vid 12 i Chicago.Dvs 19 svensk tid och hans sovtid. Ser framför mig att vi får släpa runt på en trött och grinig herre på en flugplats jag själv hatar.
Planet går sedan vidare 15.45. Dvs långt in på sovtiden. Förväntar mig att han somnar direkt och siver i princip hela tiden vilket betyder att han knappast somnar lätt på kvällen när vi kommer fram (18.09 lokal tid). Då är nog vi ganska slut. Hoppas på lite sömn själv mellan Chicago och San Diego.
Tankar kring detta äventyr?
.

Jag har aldrig egentligen sett det som ett "problem" att resa med små barn. Barn är barn och vill de sova så låt dem sova. Vill de vara uppe så låt dem vara det.
Efter ett par dagars jetlag så är de inne i rytmen.
Men om du nu vill försöka styra det hela så är det bara att ta kontrollen.
Enklaste sättet är genom att spela med insulinnivån. Få dem trötta gör man genom att "boostra" upp dem med socker en stund innan nanna-dags. När insulinlaggningen kommer så slocknar de. Vill man vara säker kan man också ge en åksjuketablett.
För att hålla dem vakna så får man se till att balansera sockerhalten. På det sättet kan du styra.
En skvätt avslagen kall cola är enklast att använda.

Jag har aldrig egentligen sett det som ett "problem" att resa med små barn. Barn är barn och vill de sova så låt dem sova. Vill de vara uppe så låt dem vara det.
Efter ett par dagars jetlag så är de inne i rytmen.
Men om du nu vill försöka styra det hela så är det bara att ta kontrollen.
Enklaste sättet är genom att spela med insulinnivån. Få dem trötta gör man genom att "boostra" upp dem med socker en stund innan nanna-dags. När insulinlaggningen kommer så slocknar de. Vill man vara säker kan man också ge en åksjuketablett.
För att hålla dem vakna så får man se till att balansera sockerhalten. På det sättet kan du styra.
En skvätt avslagen kall cola är enklast att använda.
Jo, det är väl tanken. Att hindra honom från att sova är nog inte en bra idé. Bra tips med insulinnivåerna!

Första gången sonen följde till USA så sov han en kvart ARN-EWR, sov en timme efter ankomst och sen var han klar med tidsomställningen. På väg hem sov han större delen av flygningen och kom snabbt in rytmen här hemma. Mitt tips är att se till att alltid ha något ätbart till hands, oftast är det hunger som ställer till det mer än sömntågen.

Toppen