Senaste nytt

Japan och Sydkorea påsken 2026

Tomas E

Medlem
Så är det dags för Japan igen! Tre år sedan sist, om man inte räknar med en kort mellanlandning på HND på väg till Australien i mitten av 2024. Det blir återbesök i Tokyo/Yokohama-området, där jag har en svensk kompis, följt av några dagar i Osaka/Kyoto, samt som avslutning två dagar i Seoul. Osaka är nytt för mig, och så även Seoul, om man inte räknar en övernattning vid ICN 2024. Eftersom jag redan "gjort" de mest turistiska sakerna i Tokyo och Kyoto blir det kanske inte alltför mycket destinationsbilder denna gång. Fokus med min Yokohama-baserade kompis blir ett antal restaurangbesök med tillhörande vinprovningar. Och eftersom jag brukar bo på ganska enkla hotell (men med bra användaromdömen) bokade via Booking.com eller Hotels.com så undviker jag nogsamt hotellbilder för att inte bli mobbad. ;)

Resan dit blir med ANAs direktflight ARN-HND, bonusplats i business bokad med TAP-poäng när den släpptes för nästan ett år sedan. Interkontinentala direktflighter från Arlanda måste ju stödjas! Och då utgår jag alltså från att det räknas som att stödja flighter när man bokar bonusresor... :cool: Hemresan blir ICN-HEL-ARN, bonusplats i business bokad med BA-Avios. Sedan två revenueflighter i ekonomiklass, HND-Osaka ITM med JAL, respektive Osaka KIX-Seoul GMP med Korean. Så jag lyckas klämma in alla tre allianserna på denna bokning. JAL-flighten valde jag för att min Oneworld Sapphire-status då fortfarande gäller.

map-3.gif

Så är det dags för Japan igen! Tre år sedan sist, om man inte räknar med en kort mellanlandning på HND på väg till Australien i mitten av 2024. Det blir återbesök i Tokyo/Yokohama-området, där jag har en svensk kompis, följt av några dagar i Osaka/Kyoto, samt som avslutning två dagar i Seoul. Osaka är nytt för mig, och så även Seoul, om man inte räknar en övernattning vid ICN 2024. Eftersom jag redan "gjort" de mest turistiska sakerna i Tokyo och Kyoto blir det kanske inte alltför mycket destinationsbilder denna gång. Fokus med min Yokohama-baserade kompis blir ett antal restaurangbesök med tillhörande vinprovningar. Och eftersom jag brukar bo på ganska enkla hotell (men med bra användaromdömen) bokade via Booking.com eller Hotels.com så undviker jag nogsamt hotellbilder för att inte bli mobbad. ;)

Resan dit blir med ANAs direktflight ARN-HND, bonusplats i business bokad med TAP-poäng när den släpptes för nästan ett år sedan. Interkontinentala direktflighter från Arlanda måste ju stödjas! Och då utgår jag alltså från att det räknas som att stödja flighter när man bokar bonusresor... :cool: Hemresan blir ICN-HEL-ARN, bonusplats i business bokad med BA-Avios. Sedan två revenueflighter i ekonomiklass, HND-Osaka ITM med JAL, respektive Osaka KIX-Seoul GMP med Korean. Så jag lyckas klämma in alla tre allianserna på denna bokning. JAL-flighten valde jag för att min Oneworld Sapphire-status då fortfarande gäller.

Visa bifogad bild 173975
Spännande rutt du skall flyga ;)

Vid incheckningen fick jag frågan om min slutdestination.
- Tokyo.
- Ska du inte vidare till Itama?
- Jo, men med JAL om en vecka på en annan bokning.
Viss förvirring uppstod tills det visade sig att någon med exakt samma namn som jag (åtminstone de första två första förnamnen och efternamnet) var inbokad på samma flight. Han skulle flyga bak i economy så jag är glad att jag inte fick hans boardingcard! :D
Eftersom jag har två ytterligare förnamn före mitt tilltalsnamn uppstår ibland förvirring utomlands (som alltid kunnat lösas), men det här var första gången som mitt fullständiga namn (eller åtminstone 3/4 av det) matchade en annan passagerare på samma flight!

Visa bifogad bild 173975
Mysig rutt!
Vi kör ARN-CPH-HND i SAS buizz nu om en vecka, sen hem ICN-CPH-ARN även där SAS Buizz.

Vi kör lite Tokyo, några dagar i seoul och sedan 5 dagar i Shanghai.
För två år sedan körde vi fokus på Osaka och Kyoto, sen Shinjuku och Shibuaya i Tokyo.
Nu tänkte vi fokusera på Asakusa denna gång i Tokyo.
Seoul och Shanghai har vi inte varit i så tar gärna emot tips.
Disneyland är bokat för barna i Shanghai.

ANA kör fortfarande med SAS lounge, vilket ju är rätt praktiskt sedan SAS öppnade vid F-piren. Jag frågade vid incheckningen om 60 degrees-loungen (i icke-Schengen) och fick svaret ”ja den ingår och är precis bredvid gaten, men den är pytteliten”. Så jag började med en snabbvisit i F-guldloungen (den är fortfarande skyltad så) där det i vanlig ordning fanns ett bra frukostutbud.
IMG_7893.jpeg

Jag tog mig sedan till 60 degrees-loungen som jag aldrig besökt förut och sett få rapporter om, förmodligen för att den inte ingår i Priority Pass. (Det fanns tyvärr ingen skylt som talade om vilka bolag som anlitat dem.) Den är definitivt inte ”pytteliten”, men däremot ganska tätt möblerad. Hyggligt gott om plats även här, varm frukost, allt alkoholhaltigt bakom bemannad bar. Klart positivt intryck, hade gått direkt hit om jag visste hur den var.
IMG_7894.jpeg

IMG_7898.jpeg

IMG_7895.jpeg

IMG_7896.jpeg

IMG_7897.jpeg

Sedan var det dags för boarding. 787-800 med äldre (men välunderhållen) kabin.
IMG_7899.jpeg

IMG_7901.jpeg

Precis som Rickard uppfattade, lite nostalgi innan jag tappar min användbara OW-status. Sedan tror jag att en flygbiljett i ekonomiklass (bokad lång tid innan) faktiskt är billigare än den snabbaste Shinkansen, som är den tid du anger?
JAL Sakura loungen på Haneda är nog på plats #2 av lounger jag besökt, hade också valt det före tåg! :)
Statuslös hade jag valt annorlunda mest troligen om priset inte skenade med flyg.

JAL Sakura loungen på Haneda är nog på plats #2 av lounger jag besökt, hade också valt det före tåg! :)
Statuslös hade jag valt annorlunda mest troligen om priset inte skenade med flyg.
Gissar att du testat Sakura lounge på utrikesterminalen? Flög inrikes med JAL 2023 (HND-Hiroshima) och vill minnas att inrikes och utrikes var på olika terminaler och att inrikes var på något enklare nivå. Men en sista statusbaserad OW-loungechans är en sista statusbaserad OW-loungechans! Och rapport utlovas så småningom. ;)

Toppen