Tomas E
Medlem
Så är det dags för Japan igen! Tre år sedan sist, om man inte räknar med en kort mellanlandning på HND på väg till Australien i mitten av 2024. Det blir återbesök i Tokyo/Yokohama-området, där jag har en svensk kompis, följt av några dagar i Osaka/Kyoto, samt som avslutning två dagar i Seoul. Osaka är nytt för mig, och så även Seoul, om man inte räknar en övernattning vid ICN 2024. Eftersom jag redan "gjort" de mest turistiska sakerna i Tokyo och Kyoto blir det kanske inte alltför mycket destinationsbilder denna gång. Fokus med min Yokohama-baserade kompis blir ett antal restaurangbesök med tillhörande vinprovningar. Och eftersom jag brukar bo på ganska enkla hotell (men med bra användaromdömen) bokade via Booking.com eller Hotels.com så undviker jag nogsamt hotellbilder för att inte bli mobbad. 
Resan dit blir med ANAs direktflight ARN-HND, bonusplats i business bokad med TAP-poäng när den släpptes för nästan ett år sedan. Interkontinentala direktflighter från Arlanda måste ju stödjas! Och då utgår jag alltså från att det räknas som att stödja flighter när man bokar bonusresor...
Hemresan blir ICN-HEL-ARN, bonusplats i business bokad med BA-Avios. Sedan två revenueflighter i ekonomiklass, HND-Osaka ITM med JAL, respektive Osaka KIX-Seoul GMP med Korean. Så jag lyckas klämma in alla tre allianserna på denna bokning. JAL-flighten valde jag för att min Oneworld Sapphire-status då fortfarande gäller.
Resan dit blir med ANAs direktflight ARN-HND, bonusplats i business bokad med TAP-poäng när den släpptes för nästan ett år sedan. Interkontinentala direktflighter från Arlanda måste ju stödjas! Och då utgår jag alltså från att det räknas som att stödja flighter när man bokar bonusresor...