Senaste nytt

JAL brinnande flygplan - Haneda flygplats (Tokyo)

Chockerande bild!
9650c07536de50ce28bd0f8f094ab1a8.jpg


Källa: https://www.facebook.com/1000647138...ChsYJJeWLeanbx3pQe8FKpkeYzQSGsG8qk7tai3fDmhl/
 

intuition

Medlem
Har någon sett klipp av planet när det kommit till stopp och under evakuering? I bland kan man lära sig saker av att se förloppet.

Här är iaf en intervju som motsäger lite hur SVT och SR rubriksatte intervjun med de svenska passagerarna. En bit in i intervjun ser man även hur alla sitter ner och hur flygvärdinnorna försöker få grepp om läget, så troligen direkt efter planet stannat. Ingen panik i alla fall.

 

mischadee

Medlem
Ifall JAL har nose/tail cam på sina A350 var det säkerligen flertalet som bevittnade det hela via skärmarna. Det hade jag definitivt gjort i allafall. Måste varit superläskigt. Ska bli spännande att få se resultatet av utredningen och förhoppningsvis en analys av Mentourpilot. Mina tankar går till de i kustbevakningsplanet men ändå, en fantastisk outcome med tanke på det inträffade.
 
Last edited:

Jannes

Medlem
Det kan till och med hända att någon pax filmade skärmen av nose/tail-cam…
Vet någon, spelas dessa kameror även in till black box eller motsvarande? Vore ju konstigt ifall man inte gjorde det, kan ju tänka mig att det vore det primära syftet och underhållningen är nr. 2.
 
Nu verkar det ha framkommit uppgifter att Kustbevakningsplanet INTE hade tillstånd att lyfta :eek:
Japaner som alltid verkar så strukturerade och ordningsamma.

En annan tanken är att det kanske är så dom säger då inte på kustbevakningsplanet kan motsäga sig dessa uppgifter :confused:

1704298685598.png


 

Mr Basic

Medlem
Nu verkar det ha framkommit uppgifter att Kustbevakningsplanet INTE hade tillstånd att lyfta :eek:
Japaner som alltid verkar så strukturerade och ordningsamma.

En annan tanken är att det kanske är så dom säger då inte på kustbevakningsplanet kan motsäga sig dessa uppgifter :confused:

Visa bifogad bild 148982

Om det där är en direkt avskrift av tornets inspelning finns ju några frågetecken.
17:43:02 ”JAL516 continue approach”……”we have a departure” (avses JA722A eller ngn som redan rullar på banan)?
17:45:11 ”JA722A……….No 1, taxi to holding point C5” (nummer ett öht, nr ett i förhållande till ett annat taxande luftfartyg eller nr ett för start)?
Hur som helst verkar inte JA722A fått tillstånd att ställa upp på banan.

Hoppas (och tror) inte att man från myndigheterna skyller på kustbevakningen utan kollar både ATC och 2x CVR (om de är läsbara dvs).

Edit.
17:45:56 Får JAL166 att fortsätta inflygningen som tur 2 (vilket inte går ihop såvida inte JAL516 är tur noll).
Står man på C5 ser man dessutom inte flygplan på final. Gissar att kustbevakningen tolkade ”nummer ett” precis så vilket kan ha förstärkts om de hörde att JAL166 är tur två och således ställde upp utan tillstånd.
 
Last edited:

Timpsi

Medlem
En del frågetecken för alla parter inblandade som behöver redas ut, helt klart. Hoppas alla CVR's är intakta.

Exceptionellt jobb av besättningen på 359 att få ut allihopa hyfsad oskadda - otroligt egentligen med tanke på situationen. Tankarna går till nära & kära för de 5 på kustbevaknings-planet som tragiskt nog omkom.
 

henke12

Medlem
Tragiskt
En barriär som inte funkade var att stopbar var trasig
J2253/23 NOTAMN
Q) RJJJ/QLRAS/IV/NBO/A/000/999/3533N13947E005
A) RJTT B) 2312271500 C) 2402211500
E) REF AIP SUP 225/23 ITEM TWY:2,3,4,5,6,7,10,11,12,13,33,38,44,54
TWY-CL-LGT FOR M1,R1,W11(BTN W AND R1)-U/S
TWY-CL-LGT FOR E10(BEHIND SPOT 53)-PARTLY U/S
TWY-CL-LGT FOR D5-U/S
TWY-CL-LGT FOR A(BTN W AND A2),A(INT OF W1),A1,A2(INT OF A),W1
-PARTLY U/S
TWY-CL-LGT FOR A16-U/S
TWY-CL-LGT FOR K(BTN SPOT 304 AND C),R(INT OF K)-U/S
TWY-CL-LGT FOR R(BTN K AND Y),R(INT OF Y)-PARTLY U/S
STOP-BAR-LGT FOR C1 THRU C14-U/S


Undrar om Haneda är utrustat med RIMCAS (Runway Incursion Monitoring and Collision Avoidance System)..
 
Toppen