Senaste nytt

Jakten på polarrullen

SK169 i Fredags, announcement om att i Go finns Polarrulle att köpa, när vagnen kommer till min plats i Plus ber jag om en rulle och får svaret att dom ska se om det finns nån :) sedan levererades en rulle med kalkon.
SK162 i söndags, rulle levererades utan diskussion

Flygvärd här. Personligen ger jag alltid ut det som efterfrågas.

Problemet smög sig på rätt så direkt efter att fresh biten introducerades, och det snabbt blev (inte helt otippat) en mycket hög efterfrågan på rullarna, eftersom många av fresh bitesen är, ja, osmakliga och inte särskilt matiga.

Crew efterfrågade då antingen att 1) öka lastningen av polarrullar eller att 2) ändra fresh bitesen till något mer aptitligt/matigt som plusresenärerna skulle uppskatta i större utsträckning än nuvarande rotationer - vi skulle gärna vilja servera något lite matigare än både fresh bites och polarrullar i plus även på kortare flighter. (Och då gärna "normal" mat - inga "kulinariska kullerbyttor" som en purser så fint beskriver våra måltider på europalinjerna)

Hur som helst: SAS lösning blev ingetdera - lösningen fick bli att instruera crew om att de polarrullar som lastas när även fresh bites är lastade, är till försäljning i Go, och att om dessa efterfrågas i Plus ska serveringen avslutas i Go först.

Är det någonting SAS är riktigt duktiga på så är det att ge otydlig information till crew (Throwback till "vatten på glas" vs. "vill du inte köpa en flaska" i go-debaclet) med konsekvensen att crew handlar inkonsekvent i ett antal månader tills dess att nya riktlinjer kommer ut.

Och som någon nämnde tidigare så är efterfrågan i Go inte särskilt hög. På längre inrikesflighter, typ KRN/LLA händer det att man säljer någon eller några rullar, men oftast inte. Många som är intresserade tappar intresset när man säger att de kostar 35 kronor, vilket vi påpekat men utan gehör.

Jag är dock inte ett dugg förvånad över att såna här situationer återkommer gång på gång på gång. Vi ombord menar jag har en ganska god uppfattning om vad som efterfrågas av våra passagerare, vi samtalar med er passagerare på daglig basis och har ett ganska gott underlag för våra kommentarer om ombordprodukten. Frösundavik å andra sidan ignorerar vår input och "Ni har inte hela bilden" är standardsvaret.

Nu har SAS återkommit och nu finns ett sånt här bra "skriva ut" svar om man vill. För SAS svarar (på två språk) att de absolut inte skall säga nej:

Hej Simon och Erik, vi erbjuder en speciellt gjord måltid samt drycker i Plus. Detta erbjudande baseras på pollarrullen tills 16.00 och därefter ett kalla snacks . Det går att köpa polarrullar under hela dagen i Go klass. Vill man ha polarrullen i stället för kalla snacks så ska vi inte säga nej. Hälsningar, Andrew.

Svaret på engelska: Erik Bernskiöld - Hej på er! Ni får gärna svara utförligt... | Facebook
Svaret på svenska: Erik Bernskiöld - Hej på er! Ni får gärna svara utförligt... | Facebook

Toppen