Efter den lilla hickan i PVG så är vi tillbaka på spåret. 24 timmar senare så har man kryssat för China Eastern, Xiamen Air och China Airlines.
En fin soldnedgång på väg ner till XIY (Xian).
Visa bifogad bild 159922
Det blev raka vägen till China Eastern loungen som hade gott om utrymme och bra utbud. Nej, såhär ljust var det absolut inte.
Visa bifogad bild 159923
Visa bifogad bild 159924
Visa bifogad bild 159925
Visa bifogad bild 159926
Sedan hoppade man på China Eastern på nytt för att ta oss till Xiamen (XIY-XMN). Väl framme så var det bara att följa skyltningen i orange till Ride-hailig Pick-up Point. Nu var detta inrikesterminalen men utgår från att det är liknande skyltning för utrikes.
Visa bifogad bild 159927
Fram med appen
Didi och bilen kom strax efter 5 min. Gäller att gå hela vägen fram till samlingspunkten. Kostnad från XMN flygplats till Hampton by Hilton Xiamen Hubin South Road blev cirka 20 CNY eller 30 kr. Såhär ser det ut morgonen därpå.
Visa bifogad bild 159928
Hotellet finns inte på Google Maps. Man får leta efter Agricultural Bank of China för att vägleda Didi chauffören till hotellet.
Allt gick fel vid incheckning. Ingen i personalen (inklusive supervisor) kunde engelska, utan det blev Google Translate fram och tillbaka. De hade plockat bort min bokning utan att kommunicera det till mig via telefon eller e-post. De kunde heller inte förklara vem eller varför den plockades bort. Hade valt vatten plus snack för bokningen men detta kunde dem inte lägga till i den nya bokningen. Jag kunde inte heller få poäng för den nya bokningen.
Blev trött till slut och bad om att få rumskortet. Det blir ett mail till Hilton kundtjänst för att reda ut detta (säkrade upp ett utskrivet och stämplat kvitto vid utcheckning). Boka ett hotell närmare flygplatsen om man inte är ute efter hotellpoäng.
Inget att klaga på rummet, var skönt att få ett par timmar sömn.
Visa bifogad bild 159929
Tillbaka till flygplatsen på morgonen och taxiresan gick på 30 CNY eller cirka 45 kr.
Nu blev det att kryssa för Xiamen Air. Besöket på loungen var inget att hänga i julgranen. Förmodligen sämsta utbudet av mat under hela resan. Man kunde dock se flygplan på nära håll.
Visa bifogad bild 159930
Visa bifogad bild 159931
Tillbaka i Hanoi så var det smidigt att passera immigration. Betydligt mindre kö vid ankomst från utrikes jämfört med inrikes. Igenom på mindre än 10 min. Allt korrekt med EBG-nummer på boardingkortet för China Airlines (HAN-TPE) och igenom säkerhet också på mindre än 10 min.
Därefter ett besök på ACV Business Lounge. Helt okej utbud av mat och utsikt för ankommande/avgående flygplan.
Visa bifogad bild 159932
Visa bifogad bild 159933
Visa bifogad bild 159934
Visa bifogad bild 159935
Resan HAN-TPE med China Airlines var smidig och inget spännande att rapportera.
Några observationer så här långt:
- Överlag så har kön till Sky Priority fungerat väldigt väl igenom hela resan, både för incheckning och boarding.
- Kabinväskan Samsonite Airea på totalt 9-10 kg har aldrig vägts, men det kanske har att göra med att man alltid har gått in bland dem första. Sedan om väskor vägs eller checkas in om planet blir fullt låter jag vara osagt.
- Som Sky Priority så fick man en vattenflaska och ett täcke när man åkte med Xiamen Air och China Airlines. Övriga passagerare fick inte det.
- Ta bild på hela boardingkortet så fort den är i handen; ibland river de av den stora delen vid boarding.
- Ta med handsprit. För er som utgår från CPH så finns nedan att köpa i 7-Eleven vid SAS loungen.
Visa bifogad bild 159936
Nu blir det häng i Plaza Premium Lounge innan det bär av med LCC Scoot mellan TPE-SIN. Därifrån blir det business med Garuda (SIN-CGK) och Saudia (CGK-JED-DXB).