Senaste nytt

Jakten på Eurobonus-miljonen

kexxcream

Medlem
Ansluter mig till jakten på miljonen!

Har valt att dela upp resorna i två delar och här är den första:

FrånTillFlygnummerPrisKabinFlygbolagKlass
MMXCLJW4 3440239EconomyWizzAir-
CLJOTPRO6441202EconomyTaromN
OTPAMSKL13761176EconomyKLMG
AMSMADKL1509-EconomyKLMG
MADBCNUX7701304EconomyAirEuropaZ
BCNCPHFR1279253EconomyRyanair-
3174

Start 05:05 från Malmö C den 12 november 2024.

IMG_4975.jpg

Cirka en timme senare med flygbussen så är man framme.

IMG_4976.JPG

Vill man checka in på flygplatsen och få ett boardingkort i pappersformat med WizzAir så blir det 500 svenska riksdaler. Tackade vänligt nej till erbjudandet, även om jag ville ha ett för minne. WizzAir: Där boardingkortet kostar mer än flygstolen!

Lyckades lägga samtliga bokningar (Tarom, KLM, AirEuropa) i SAS appen med formatet EBG123456789 och checkade in via deras mobilappar. I samtliga fall kom Sky Priority med. Några har haft problem med KLM eftersom de har varit inloggade och Flying Blue har använts i stället. Jag bokade biljetten och checkade in i utloggat läge.

Särskilt tack till @lillemannen @caberg och inte minst @kajjan85 för alla värdefulla tips.

Last edited:
Flyget gick undan, piloten måste ha tagit en genväg som vi andra inte känner till. Vem behöver limousine service i CLJ när det är fint väder? En trevlig dam guidade oss till terminalen.

IMG_4979.JPG

Rymlig terminal, men inte mycket att göra förutom att hänga på det enda cafét som finns i avgångshallen. Roaming fungerar, men endast edge verkar tillgängligt.

IMG_4981.jpg

45 min väntetid sedan öppnade incheckningen för Tarom. Många som stod i Sky Priority som sedan fick växla till Economy. Incheckning klar på 5 min, dubbelkollade att allt var rätt på boardingkortet. Tog bild på den med mobilen innan det var dags för säkerhetskontroll.

Säkerthetkontrollen tog cirka 5 min. Intressant så var kontrollanterna beväpnade. Fick förklarat att det är militären som sköter kontrollen.

Efter säkerhetskontrollen så går man upp en våning och där finns business loungen. Blev frågad om jag kommer åka vidare från OTP. I retrospekt så borde jag ha svarat nej för att undvika den efterföljande diskussionen. Receptionisten frågade vilket flygbolag jag skulle med från OTP. Jag svarade KLM. Receptionisten hittade på en regel som inte har funnits och han kunde inte förklara var denna står skriven någonstans: "It's according to our contract".

Enligt receptionisten så måste åka med Tarom från OTP för att få tillgång till loungen. Jag svarade vänligt att denne har fel och att jag är Elite Plus och att jag kommer åka med KLM som också är inom Skyteam.

Kollegan bredvid insåg snabbt att detta började spåra ur och rättade receptionisten. Bad denne att ta en kopia på boardingkortet och skriva upp mitt Elite Plus nummer. Receptionisten bad om ursäkt som en avslutande gest och kollegan la körsbäret på tårtan genom att säga att Lufthansa och Turkish Airlines räknas också inom Skyteam.

Någon annan som har varit med om detta? :)

Lite snacks.

IMG_4982.JPG

Och lite dryck.

IMG_4983.JPG

45 min väntetid sedan öppnade incheckningen för Tarom. Många som stod i Sky Priority som sedan fick växla till Economy. Incheckning klar på 5 min, dubbelkollade att allt var rätt på boardingkortet. Tog bild på den med mobilen innan det var dags för säkerhetskontroll.

Säkerthetkontrollen tog cirka 5 min. Intressant så var kontrollanterna beväpnade. Fick förklarat att det är militären som sköter kontrollen.

Efter säkerhetskontrollen så går man upp en våning och där finns business loungen. Blev frågad om jag kommer åka vidare från OTP. I retrospekt så borde jag ha svarat nej för att undvika den efterföljande diskussionen. Receptionisten frågade vilket flygbolag jag skulle med från OTP. Jag svarade KLM. Receptionisten hittade på en regel som inte har funnits och han kunde inte förklara var denna står skriven någonstans: "It's according to our contract".

Enligt receptionisten så måste åka med Tarom från OTP för att få tillgång till loungen. Jag svarade vänligt att denne har fel och att jag är Elite Plus och att jag kommer åka med KLM som också är inom Skyteam.

Kollegan bredvid insåg snabbt att detta började spåra ur och rättade receptionisten. Bad denne att ta en kopia på boardingkortet och skriva upp mitt Elite Plus nummer. Receptionisten bad om ursäkt som en avslutande gest och kollegan la körsbäret på tårtan genom att säga att Lufthansa och Turkish Airlines räknas också inom Skyteam.

Någon annan som har varit med om detta? :)

Lite snacks.

Visa bifogad bild 159094

Och lite dryck.

Visa bifogad bild 159095
De kanske ville ha lite dricks innan insläpp? Inte helt omöjligt där nere...

CLJ-OTP resan passerade som en blixt, 55 min från start till landning.

IMG_4988.JPG

Mycket ombyggnation på flygplatsen i OTP, speciellt i ankomsthallen. Den delen som är klar känns fräsch.

IMG_4993.JPG

Plockade ut boardingkort för KLM via incheckningsmaskin. Då fanns EBG-numret med. Gick förbi incheckningsdisken bara för att trippelkolla. Lång kö i ekonomi, helt tomt i Sky Priority. Personen vid incheckning kontrollerade bokningen och sa att EBG-numret fanns ej med. La märke att personen försökte flera gånger, sedan rekommenderade jag att använda kombinationen SK/EBG och numret. Då kom Elite Plus upp på boardingkortet, dock inte numret. Good enough for me.

Snabbt förbi säkerhetskontrollen och upp till Dacia Business Lounge. Det finns utvecklingspotential för lounger i RO rent generellt.

Lite varm mat.

IMG_4995.JPG

Och dryck.

IMG_4996.JPG

Flyget OTP-AMS är något försenat, men ska inte vara något problem att hinna med AMS-MAD.

Mycket ombyggnation på flygplatsen i OTP, speciellt i ankomsthallen. Den delen som är klar känns fräsch.

Plockade ut boardingkort för KLM via incheckningsmaskin. Då fanns EBG-numret med. Gick förbi incheckningsdisken bara för att trippelkolla. Lång kö i ekonomi, helt tomt i Sky Priority. Personen vid incheckning kontrollerade bokningen och sa att EBG-numret fanns ej med. La märke att personen försökte flera gånger, sedan rekommenderade jag att använda kombinationen SK/EBG och numret. Då kom Elite Plus upp på boardingkortet, dock inte numret. Good enough for me.

Snabbt förbi säkerhetskontrollen och upp till Dacia Business Lounge. Det finns utvecklingspotential för lounger i RO rent generellt.

Lite varm mat.

Och dryck.

Visa bifogad bild 159104

Flyget OTP-AMS är något försenat, men ska inte vara något problem att hinna med AMS-MAD.
Lite speciellt med två kylskåp fyllda med portionsyoghurt…

Resan OTP-AMS kändes lång, men det gick bra med lite tv-serier.

IMG_4999.JPG

Raka vägen till en av kronjuvelerna för mat och dryck.

IMG_5001.JPG

Snabbt vidare mot AMS-MAD. Här hade vi tur med tailwind och kom fram lite snabbare, oturligt nog.

Väl på morgonen så ordnade jag fysiskt boardingkort på MAD-BCN med AirEuropa. SK/EBG fanns med och nu ville man till Puerta Del Sol loungen (bakom den röda skylten).

IMG_5004.JPG

För att komma in så fick jag reda på att man måste ha ett internationellt flyg samma dag:
SkyTeam companies’ SUMA GOLD, SUMA PLATINUM and ELITE PLUS customers, regardless of their booking class, may access the lounge if they travel on an international SkyTeam flight or connect with one on the same day.
https://www.aireuropa.com/ot/en/aea/aexperience/vip-lounges.html

Hade KLM flyget från AMS landat efter midnatt så hade det varit OK, men på grund av tailwind så kom vi snabbare fram. Bra att känna till ifall man gör som mig och avslutar EU-turneringen med en LCC tillbaka till Köpenhamn.

3 bolag avklarade, 13 to go. Nu blir det vila några dagar, sedan drar Nordamerika och Asien turneringarna igång nästa vecka.

Last edited:

Visa bifogad bild 159101

Visa bifogad bild 159102

Lite varm mat.

Visa bifogad bild 159103

Och dryck.

Visa bifogad bild 159104

Samma utbud nu på morgonen

Toppen