Senaste nytt

Jaga poäng eller köpa revenue?

Mikado

Medlem
Jag har tydligen slösat med mina Eurobonuspoäng och inflödet har minskat. Behöver er hjälp hur jag ska tänka.

Mål: Thailand/Singapore i vår, 4 personer (två vuxna, två barn). Vi får nöja oss med ekonomi så 190 000 poäng om jag tänkt rätt.
Har just nu: Drygt 120 000 poäng och 2 vouchers varav den ena går ut vid nyårsskiftet. Amex Premium. Spend ca 25 000/mån.

Ska jag verkligen försöka lägga på ett kol och försökta få till 70 000 poäng innan årsskiftet? Är det ens möjligt? Jag kanske har en, högst två värvningar att ro i land. Några andra smarta deals? Tänkte haka på Hello Fresh-kampanjen. Tyvärr finns Hemköp inte längre i onlineshoppen, där drog jag in mycket poäng under en period.

Hur ska jag tänka smartast om jag ska köpa revenue istället? Poäng ena vägen, revenue andra? I så fall vilken? Poäng för ena halvan av sällskapet, revenue för andra halvan? Ha is i magen och boka en del nu och en del sen? Ja ni hör ju: jag behöver er expertis.

Uha, en klassiker... :)
Tänk på att det kan vara klurigt att få fyra platser på samma flight. I synnerhet business, men nu är det förvisso ekonomi du söker.
Ett alternativ är ju att boka en vuxen å ett barn för poäng och andra två revenue. Det har jag gjort någon gång när poängen inte räckt till. Dock kan fallgropen där vara att bonusbiljetter ibland leder till lite mer omständig routing, så inte alltid de mest prisvärda biljetterna för pengar (ibland).

Jag hade nog satsat på att dela upp på två bokningar (en t&r poäng å en cash). Om din voucher går ut i december och du inte har poängen nu, betyder det att du skall fixa poäng + dyka upp tillgänglighet där du vill åka med viss tidspress. Vet inte om ni har constraints med att åka kring lov å så, men det för det i så fall ännu mer tight.

Eller hur, verkligen en klassiker.

Vi är fria att åka när som, det är sista året innan skolplikt. Hade jag kommit på det i våras hade jag skaffat Elite och så hade problemet varit ur världen, men det går inte att spola tillbaka tiden.

Det finns tillgänglighet just nu, men den ögonblicksbilden säger ju ingenting om hur det ser ut om/när vi har poäng nog för att boka. Ska se vad det kan tänkas kosta, jag har inte bokat en longhaul för pengar på tio år, minns knappt hur man gör o_O

Last edited:
Rent spontant skulle jag säga nej, när det finns ekonomibiljetter med Air France över påsklovsveckan för 27K SEK för 4 personer. Vettigare att boka resan för pengar då och hitta på något roligare för poängen. Ingen vits att jaga poängen och spendera pengar i onödan när ekonomibiljetter är så pass billiga.

Rent spontant skulle jag säga nej, när det finns ekonomibiljetter med Air France över påsklovsveckan för 27K SEK för 4 personer. Vettigare att boka resan för pengar då och hitta på något roligare för poängen. Ingen vits att jaga poängen och spendera pengar i onödan när ekonomibiljetter är så pass billiga.
Tack för inspel, det är kanske ett bra alternativ ändå. Jag är verkligen usel på att leta flyg, jag hittar ingenting under 35 000. Men har inte lagt jättemycket energi hittills, får göra ett nytt försök. Tanken är en längre resa på ca 5-6 veckor, helst open jaw ARN-BKK och SIN-ARN.

Tack för inspel, det är kanske ett bra alternativ ändå. Jag är verkligen usel på att leta flyg, jag hittar ingenting under 35 000. Men har inte lagt jättemycket energi hittills, får göra ett nytt försök. Tanken är en längre resa på ca 5-6 veckor, helst open jaw ARN-BKK och SIN-ARN.
Vet inte var du letar men jag använder flights.google.com för revenue biljetter, men där finns inte alla bolag med, så leta tex direkt på Qatars eller Cathay hemsida för alternativ, det finn flera andra bolag som inte heller dyker up på google

Vet inte var du letar men jag använder flights.google.com för revenue biljetter, men där finns inte alla bolag med, så leta tex direkt på Qatars eller Cathay hemsida för alternativ, det finn flera andra bolag som inte heller dyker up på google
Tack för tips, nu hittade jag rätt bra biljetter.

Kanske ändå får bli revenue. Har en resa bokad på poäng i november, applicerar jag en av voucherna på den (om man kan göra så fortfarande? Vouchern var intjänad när jag bokade resan) har jag en voucher mindre men mer poäng sparade för framtiden. Kanske kan vara värt.

Toppen