Senaste nytt
Kontor: Stockholm Arlanda
Bokat via: Hertz
Bokade: XC40
Gratis uppgradering: Ja
Fick: XC60 T8
Status på bokningen: President C

Det roliga är att både XC90 T8 och S90 T8 är i en klass för sig när man bokar och man är garanterade den modell man bokar och får då betala någon hundrig mer. Men det är alltså turen som avgör om man lyckas få en XC60 T8. Generellt verkar Hertz T8: or dessutom vara bättre utrustade än ordinarie modeller

Kontor: Stockholm Central
Bokat via: SIXT
Bokade: E-Class Sedan
Gratis uppgradering: Typ
Fick: Först en Volvo V90 (visste inte ens att SIxt hade Volvo?) skrattade till när han sa det, och förklarade att jag hyr på Hertz i 90% av fallen annars och INTE vill ha en volvo. Så fick en A6 Quattro STW istället
Status på bokningen: Platinum

Någon mer som fått en Volvo hos Sixt?. Är det något nytt, förut var det ju strikt tysk premium. Inte Svensk/kinesisk?

Har inte fått Volvo i Sverige men i USA, LAX kontoret, har jag fått en S90 ett par gånger, tillhör XCAR.

20180906_123638.jpg

Kontor
: München Ostbanhof
Bokat via: SIXT (sixt.se under 3x poäng på MasterCard i December)
Bokade: BMW 530, Mercedes-Benz E350d or similar (Grupp LDAR)
Gratis uppgradering: Ja, i mina ögon
Fick: BMW 540i M-sport xDrive (Grupp LDAR)
Status på bokningen: Ingen

Jag tror 540 ingår i LDAR men oftast brukar 530 vara det man får om man får en BMW. En mycket trevlig bil med extra allt, HUD, ConnectedDrive osv. Bensinåtgång ca 1,1 liter/mil är väl det enda "dåliga" men det får man räkna med i en sån här bil och när man lider av kronisk blyfot...

Jag tror 540 ingår i LDAR men oftast brukar 530 vara det man får om man får en BMW. En mycket trevlig bil med extra allt, HUD, ConnectedDrive osv. Bensinåtgång ca 1,1 liter/mil är väl det enda "dåliga" men det får man räkna med i en sån här bil och när man lider av kronisk blyfot...

Nya 5-serien är mycket trevlig att köra, och elbilar i all ära, men det är alltid härligt med en rak, sexcylindrig bensinmotor under huven.

Jag har M40i-motorn (med 340 hk) i min kärra och den går faktiskt att köra rätt snålt om man vill det, typ 0,8 l/mil med lite god vilja och planering. Av någon anledning ligger min ändå på typ 1,2 l/mil i genomsnitt, men det är så att säga självförvållat... :cool:

Nya 5-serien är mycket trevlig att köra, och elbilar i all ära, men det är alltid härligt med en rak, sexcylindrig bensinmotor under huven.

Jag har M40i-motorn (med 340 hk) i min kärra och den går faktiskt att köra rätt snålt om man vill det, typ 0,8 l/mil med lite god vilja och planering. Av någon anledning ligger min ändå på typ 1,2 l/mil i genomsnitt, men det är så att säga självförvållat... :cool:
Det är ändå, för mig, överraskande mycket. Trodde BMW med all sin teknologi skulle kunna bygga en hyfsad prestandamotor som drar ner mot en halvliter milen om man kör medvetet snålt. Har de inte någon modell som stänger ner ett par cylindrar när man kör i eko-läge? Det borde liksom vara standard nu.

Jag tycker det är rätt rimligt, och det finns ingen konkurrent med liknande motor som lyckats komma ner så lågt. Däremot har BMW precis lanserat ett mycket aptitligt alternativ, 45e. En kombination av elmotor på 112 hk och 3,0-liters sexa på 286 hk, total systemeffekt på 394 hk och 600 Nm med en räckvidd på 8 mil enligt den nya, tuffare körcykeln. Det bästa av två världar.

Men nu ledde jag kanske oss lite off-topic! ;-)

Kontor: Stockholm C
Bokat via: Hertz
Bokade: S90 T8 (Garanterad modell)
Gratis uppgradering: Tvärtom
Fick: S90 T5 långmilare
Status på bokningen: President C

Kan ju tyckas fånigt att klaga på det men faktum är ju att jag inte fick den modell som garanteras vid bokning. Med förklaringen att den kommit tillbaka med övermil och måste in på service. Ingen komp, ingen annan hybrid fanns heller tillgänglig eller modell. Det enda jag erbjöds var att få en bättre bil nästa gång om jag kontaktade dem när jag gjort min nästa bokning, något jag ju ändå får genom PC-statusen

Kontor: Avis Landvetter
Bokat via: Avis (Eurobonus 10k-kampanjen)
Bokade: Grupp D (Kia Niro)
Gratis uppgradering: Nej
Fick: Kia Niro
Status: Avis Preferred

Kontor: SilverCar LAX
Bokat via: Silvercar.com
Bokade: Audi A4
Gratis uppgradering: Nej
Fick: Audi A4 2.0t Quattro
Status på bokningen: n/a

38E2FEDF-ACBE-44AC-AA82-0D7CEB4B22A8.jpeg 888F07CB-455A-4043-B155-DAFCCC1A7B9B.jpeg

Fick äntligen chansen att prova på SilverCar, denna gång i Los Angeles. Valet stod mellan Sixt och SilverCar, men valde det sistnämnda. Mycket trevlig Audi A4 med all tänkbar utrustning, bland annat mmi med digital cockpit.

Toppen