Senaste nytt

"Jag har en miljon Eurobonus poäng som jag inte vet hur man använder"

Personligen tycker jag sånna här regler är extremt fjantiga.. Alla tycker faktiskt inte att det är superkul att resa kors och tvärs hela tiden (alla på det här forumet, inklusive mig själv, antagligen undantagna... :) ), och då är de få poäng man får för en long haul i economy mest plåster på såren.

Jag kan förstå VARFÖR de har reglerna dock, precis som de flesta företag har regler om att man inte får ringa privatsamtal med sin tjänstemobil. Alla gör det ändå, men då har företaget ändå sagt nej och skatteverket kan inte säga något.

Om man har sitt EB konto kopplat till ett kreditkort så blir det ju dessutom svårare för en arbetsgivare att veta vilka poäng som är företagets. Såvida man inte behöver redogöra sitt konto...

I österrike (som jag precis har flyttat ifrån) har dom infört beskattning av poäng man får när företaget betalar biljetten eftersom det anse som förmån. Vi var tvugna att välja mellan att företaget skulle ha tillgång till kontot (vilket vi inte ville eftersom vi reser mycket privat) eller att man skulle betala en avgift (som inte var logisk) på de poäng vi tog. Vi kom undan med att vela med att kriva under papprena och nu bor vi i Sverige.

Smart att flytta till Sverige för den saken:)
Faktum är att det för inte så många är sen var en skandal i Tyskland, när det visat sig att flera politiker, bl a den färgstarke Gregor Gysi, rest privat på bonuspoäng, "Die Bonus-Meilen-Affäre".
Värre dock med Gudrun Schyman som rest på bonuspoäng och skickat in kvitto (fullpris) på resan till Australien...
Per

När arbetsgivaren bokar in flyg kl07 för ett möte som börjar kl09 så att jag måste upp kl05 så tar jag varenda poäng jag kan som plåster på såren. När jag dessutom troligtvis inte hinner hem innan dottern lagt sig på kvällen blir man ju förbannad när glidarna på Skatteverket ska blanda sig i.

Går säkert att göra MASSOR med uträkningar på detta men säg att företagarsverige hade varit hårda med detta och skickat sina anställda på resor enbart mellan kl08-17...Hade det i teorin kunnat generera mindre affärer och därmed intäkter till företagen som i sin tur betyder lägre skatt/moms/avgifter till skatteverket? Känns i så fall som dessa intäktsförluster är bra mycket mer än skatteverkets intäkt på att förmånsbeskatta frequent flyer points.

Om man inte kan ställa krav på sin arbetsgivare att resor sker på det sätt son funkar för ens familjesituation bör man byta arbetsgivare. På samma sätt bör man byta anställda om de inte följer de regler man ställt upp kring resor.

Det enda rimliga är att man kommer överens om vad som funkar för bägge parter, inte att man fifflar och trixar.

I Tyskland har de såna regler... en del företag (och kanske i Sverige också). Skulle boka till en tysk kund förrförra veckan och ville flyga hem 6.15 men icke. Man får inte flyga före 7 sa resebyrån...

"Da XXX Mitarbeiter nicht vor 7 Uhr fliegen sollen, es sei denn, dies ist ausdrücklich vom Reisenden gewünscht, hat meine Kollegin Ihnen die OS Verbindung nicht angeboten." Finns sånt i Sverige också?

"Da XXX Mitarbeiter nicht vor 7 Uhr fliegen sollen, es sei denn, dies ist ausdrücklich vom Reisenden gewünscht, hat meine Kollegin Ihnen die OS Verbindung nicht angeboten." Finns sånt i Sverige också?
Det måste vara företagsspecifikt villkor, inte av någon tysk lag med tanke på att det inte finns sådan villkor i vårt (tyskt) företag när vi reser.

Toppen