Senaste nytt

Jag har blivit skimmad igen!

Den där appen har jag aldrig hört talas om tidigare men den verkar rätt gullig.
Lite OT, men: Tink är nice för att kolla saldon. Man kan även se lånekonton.

Men det de egentligen satsar på är kategorisering och budgetar. Dock tycker jag de fallerar på båda.

På kategorisering för att man inte kan lägga till sina egna (dock inget större problem).

För budget och "kvar av lön" etc fallerar det dock direkt så fort man har en utgift där man lägger ut för andra, eftersom man inte kan redigera summor. Man kan redigera texten som plockas från bankerna, men inte summan. Har frågat Tink om detta men de bryr sig inte. Förstår inte varför man inte lägger in den supersimpla featuren. Man kan kategorisera en utgift som Utlägg, men då försvinner kostnaden för dig, och du får kategorisera återbetalningarna som du får antingen som Återbetalning (klassas som inkomst vilket blir helt fel) eller Exkludera. Hur man än gör fuckar det upp statistiken.

Så för mig är appen helt värdelös för allt annat än att se saldon och söka på utgifter och inkomster. Men på de punkterna är den riktigt bra =)

@AndersSt oavsett om kundtjänst bryr sig så bör du anmäla. Dels för din skull om det skulle bli tvist mellan dig och kortbolaget, och dels för att polisens och BRÅ:s statistik ska stämma (lägre mörkertal). Om polisen tror att kortbedrägerierna är färre än de verkligen är kommer de inte lägga de resurser som egentligen behövs på det. Alla misstänkta brott ska anmälas.
Där har du en poäng, ska nog göra en anmälan ändå. Jag pratade med kundtjänst idag igen, man har tydligen försökt göra sammanlagt 91 transaktioner på mindre än 20 minuter, 3 av dem gick igenom.

Den där appen har jag aldrig hört talas om tidigare men den verkar rätt gullig.
Det är en av de tjänster som kräver att man ger dem lösenord till bank/kort och de lagrar det i sina "molntjänster" eller hur? Jag är väl känslig, men jag tycker inte det känns speciellt bra, även om appen är välputsad och snygg.

Bara för "nu kom det transaktioner på kortet" - alerts fungerar tex bankdroid utmärkt, och där skickar du aldrig dina lösenord till någon annan. Däremot är den inte alls lika snygg som tink...

Idag ringde de mig från Coop MedMera Mer och berättade att jag hade använt mitt kort på ett ställe där det kan ha blivit skinnat. Så de ville meddela att jag har beställt ett nytt kort åt mig samt att jag ska hålla ett extra öga på kontoutdraget de närmaste dagarna. Så långt allt bra. Såg dock nu när jag loggade in på Coop att de tagit en avgift på 50 kr för beställning av nytt kort. I min värld borde ju detta inte vara en kostnad de lägger på kunden i ett sånt här fall. Har någon annan varit med om liknande?

Idag ringde de mig från Coop MedMera Mer och berättade att jag hade använt mitt kort på ett ställe där det kan ha blivit skinnat. Så de ville meddela att jag har beställt ett nytt kort åt mig samt att jag ska hålla ett extra öga på kontoutdraget de närmaste dagarna. Så långt allt bra. Såg dock nu när jag loggade in på Coop att de tagit en avgift på 50 kr för beställning av nytt kort. I min värld borde ju detta inte vara en kostnad de lägger på kunden i ett sånt här fall. Har någon annan varit med om liknande?
Håller med om att det borde vara gratis men har lärt mig med åren som egenföretagare att värdesätta min tid så om valet är 50kr eller sitta i timmar med polis och kundtjänst och skriva rapporter m.m efter ett eventuellt skimmingförsök så är valet enkelt.

Om de inte talade om vad det kostade när du beställde borde det väl dessutom inte vara tillåtet.

Prova att bestrida beloppet hos kortutgivaren - om inte annat vore det ju kul att höra vad de säger då :p

Om de inte talade om vad det kostade när du beställde borde det väl dessutom inte vara tillåtet.

Prova att bestrida beloppet hos kortutgivaren - om inte annat vore det ju kul att höra vad de säger då :p
Nej, de nämnde ingenting om ngn avgift och ställde inte frågan om jag ville beställa ett nytt utan sade att de ville informera om att de beställt ett nytt kort åt mig.

Ska ringa kundtjänst i morgon och se vad de säger.

Det är en av de tjänster som kräver att man ger dem lösenord till bank/kort och de lagrar det i sina "molntjänster" eller hur? Jag är väl känslig, men jag tycker inte det känns speciellt bra, även om appen är välputsad och snygg.

Bara för "nu kom det transaktioner på kortet" - alerts fungerar tex bankdroid utmärkt, och där skickar du aldrig dina lösenord till någon annan. Däremot är den inte alls lika snygg som tink...

Tink behöver inte lagra dina lösenord nån annanstans än i din mobil (vet dock ej om så är fallet), precis som jag antar Bankdroid gör. Däremot så ja, alla transaktioner sparas hos dem. Man får göra avvägningen om man tycker bekvämligheten med att ha allting sparat långt tillbaka i tiden hos tredje part är värt risken att just någon kommer över deras databas och utnyttjar din ekonomiska historik för något.. inte så sannolikt, och inte någon större skada skedd för de flesta som inte gör några onormala transaktioner som någon skulle kunna hålla emot dem.

Läste för länge sen om en vårdnadstvist där den ena parten fått ut kontoutdrag från Systembolaget (varför nu Systemet lämnade ut det?!) och använt det för att vinna vårdnad om barnen, då den andra parten hade många transaktioner där. Kanske älskade alkoholfri öl, byggde upp ett lager, eller alltid var den som köpte åt kompisarna vid fester och middagar? Så det är klart det finns en risk ju fler ställen man har sin ekonomiska transaktionshistorik på, men ovanstående skulle inte funka iaf då någon isf skulle ha kommit över datan illegalt.

Tink behöver inte lagra dina lösenord nån annanstans än i din mobil (vet dock ej om så är fallet), precis som jag antar Bankdroid gör. Däremot så ja, alla transaktioner sparas hos dem. Man får göra avvägningen om man tycker bekvämligheten med att ha allting sparat långt tillbaka i tiden hos tredje part är värt risken att just någon kommer över deras databas och utnyttjar din ekonomiska historik för något.. inte så sannolikt, och inte någon större skada skedd för de flesta som inte gör några onormala transaktioner som någon skulle kunna hålla emot dem.
Ah, de laddar ner datan i mobilen och skickar upp den i sitt moln senare? Det låter ju onekligen säkerhetsmässigt betydligt bättre. Då hade jag missuppfattat hur den funkar.

Jag har betydligt mindre problem med att lagra datan hos någon, än själva inloggningsuppgifterna.

Läste för länge sen om en vårdnadstvist där den ena parten fått ut kontoutdrag från Systembolaget (varför nu Systemet lämnade ut det?!) och använt det för att vinna vårdnad om barnen, då den andra parten hade många transaktioner där. Kanske älskade alkoholfri öl, byggde upp ett lager, eller alltid var den som köpte åt kompisarna vid fester och middagar? Så det är klart det finns en risk ju fler ställen man har sin ekonomiska transaktionshistorik på, men ovanstående skulle inte funka iaf då någon isf skulle ha kommit över datan illegalt.

Det är väl ungefär som att politiker bör rensa sin mail inklusive alla backuper ganska ofta :)

Det finns alltid risker med att spara alltför mycket data under en längre tid, oberoende av hur och var man sparar den. Det är ju inte direkt lite data som kommit på villovägar med stulna laptops och telefoner heller...

Toppen