Senaste nytt

Jämförelse ombokning SAS och Singapore Air

GoranC

Medlem
Idag haft diskussion med de två bolagen om önskan att omboka biljetter en bra bit framåt i tiden vilket gav mig insikt i bolagens inställning till sina kunder. På SAS är det en Plus Smart till Tokyo nästa vår (med omboknings- och avbokningsrätt pga av nuvarande läge) och på Singapore en Business Saver till Bangkok i december i år. Båda köpta på respektive hemsidor och det i år och den på Singapore redan i februari. SAS begär 140 euro för ombokning av biljetten som är nästan ett år gammal på det bokade utflygsdatumet. Kan ombokas till strax innan det och inga egentliga begränsningar så länge nya datumet ligger inom tiden för publicerade biljettdatum, dvs ca ett år. Singapore Air hävdar i stället att biljetten bara har en giltighetstid på ett år från inköpsdatumet (så bara ytterligare en månad jämfört nuvarande utflygsdatum) och kan överhuvudtaget inte ombokas till ett datum utanför detta tidsspann (annars ombokningsavgift 250 USD). I mina ögon är SAS regler betydligt mer kundvänliga i den situation som nu gäller medan Singapore Air visar en mycket oresonlig sida gentemot kundintresset. Vad är ombokningsrätten värd på deras business biljett då den blockeras av deras tidsregel utan undantag t.o.m. i dessa Covidtider och inte heller hävs av ombokningsavgiften som jag inte hade några egentliga invändningar mot?
 
Att biljetten skulle vara giltig ett år från bokningsdatum låter fel. Det brukar vara ett år från resedatum. Jag hade ringt Singapore Airlines igen. Rapportera gärna tillbaka här hur det gick.
 
Haft kontakterna med Singapore Air och deras kontor i Köpenhamn med email men ringer dem i morgon. I mailsvar anger de "The ticket is valid for one year from date of purchase so its valid until 02Feb21" och på mina frågor om en ombokning mot avgift till senare datum 2021 får jag avvisande svar "you must be back before that date". Återkommer efter telefonkontakt.
 
Grävt vidare och haft kontakt med bl.a. en mycket erfaren travel consultant med specialitet just på flygbiljetter, haft mer emailkontakt med SQ plus utöver BC också lagt ut frågan på Fb både på SQs sida men också till en grupp som bildats för återbetalningar etc från SQ. Läget nu för SQ;
- På biljetten finns ingen giltighetstid angiven men i §4 i Conditions of carriage fanns en regel om 1 år från första flygning MEN vid icke nyttjad biljett i någon del gäller i stället datumet för utställandet av biljetten (man undrar vem som nu normalt grottar ner sig i dessa omfattande dokument?).
- På ett råd har jag tillfrågat SQ om att få utökad giltighetstid med hänvisning till nuvarande situation men har nog inte någon större tilltro till att få det. Inget svar ännu.
- Huvudförslaget är nu att avvakta och se om inte SQ kommer att i tid förlänga sina covidregler, som nu gäller avresor senast 30 sept, till året ut vilket många andra bolag redan gjort. Om så sker får jag automatiskt en förlängd ombokningstid (eller en kryddad voucher) giltig till 31 Dec 2021.
Vad gäller SAS blev det tydligt att deras covidregel ger mig fri ombokning om jag reser senast 16 augusti 2021 i stället för april som min biljett säger (så ingen ettårsregel där som med SQ!). Även detta datum kan ju komma att flyttas framåt vartefter.
 
Toppen