Senaste nytt

Jämförelse mellan British Airways Executive Club och Eurobonus

Homer

Medlem
och innan man når GGL, vid 2.500 TPs resp. 3.500TPs får man
GUF News | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Efter man fått GGL och Concorde Room Card
Vid 6.000 TPs får man ytterligare en Gold GL redemption "joker"

När man fått ihop 7.000, 8.000, resp. 9.000 Tier Points under ett medlemsår så får man

An additional GGL Redemption Award, or
An additional two Gold Upgrade for One vouchers, or
50,000 Avios
 

NotRyan

Medlem
och innan man når GGL, vid 2.500 TPs resp. 3.500TPs får man
GUF News | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Efter man fått GGL och Concorde Room Card
Vid 6.000 TPs får man ytterligare en Gold GL redemption "joker"

När man fått ihop 7.000, 8.000, resp. 9.000 Tier Points under ett medlemsår så får man

An additional GGL Redemption Award, or
An additional two Gold Upgrade for One vouchers, or
50,000 Avios
Precis, så det finns verkligen incitament att fortsätta jaga TP :)
 
Att jämföra på detta vis blir dock äpplen och päron då hur man tjänar poängen skiljer sig helt och hållet. Du kan ju dra det åt det extra hållet i den lägre skalan där man tjänar få poäng. Gör jämförelsen för en pendlare som köper absolut billigaste biljetten varje vecka, en person som pendlar LHR-MAN och en annan som pendlar ARN-GOT.
Eurobonus
Efter 23 veckor blir denna person EBG, och efter 45 veckor blir han EBD.
Executive Club
5TP per flight, det krävs med andra ord 600/5=120 flighter för att bli British Airways Silver, och 1500/5=300 flighter för att bli British Airways Gold. Och om man då veckopendlar så kommer man inte nå någon av dessa statusar..
Når der gjelder BA Silver så er det ikke helt korrekt. Du vil oppnå Sølv på BA etter 25 uker. Grunnen er at du enten må ha 600TP eller 50 flygninger med BA for å få sølv. Da er det samme hvor mange TP du har. Men skal du ha BA gull så må du ha 1500TP og 4 BA flygninger.

Jeg er enig om at det vil koste rundt 100k for å oppnå GGL, så det kommer nok aldri til å skje for meg tror jeg. Men målet er jo kanskje å oppnå Lifetime Gold på BA. I prinisppet kan man klare dette på 2-3 år. Har lest om personer som drar inn over 10.000 TP i året:eek: Dette er en fordel med BA, på SAS må du bruke 10 år uansett. Og så er jo verdien av et gullkort og 2 sølvkort veldig bra i forhold til det gullkortet en diamant kan gi vekk på SAS.

Kult du var på HNL. Jeg planlegger å reise dit også på min neste TP run. 1080 TP er jo veldig bra, håper å betale rundt 15K NOK.:)
 

palmen

Moderator
Når der gjelder BA Silver så er det ikke helt korrekt. Du vil oppnå Sølv på BA etter 25 uker. Grunnen er at du enten må ha 600TP eller 50 flygninger med BA for å få sølv. Da er det samme hvor mange TP du har. Men skal du ha BA gull så må du ha 1500TP og 4 BA flygninger.

Jeg er enig om at det vil koste rundt 100k for å oppnå GGL, så det kommer nok aldri til å skje for meg tror jeg. Men målet er jo kanskje å oppnå Lifetime Gold på BA. I prinisppet kan man klare dette på 2-3 år. Har lest om personer som drar inn over 10.000 TP i året:eek: Dette er en fordel med BA, på SAS må du bruke 10 år uansett. Og så er jo verdien av et gullkort og 2 sølvkort veldig bra i forhold til det gullkortet en diamant kan gi vekk på SAS.

Kult du var på HNL. Jeg planlegger å reise dit også på min neste TP run. 1080 TP er jo veldig bra, håper å betale rundt 15K NOK.:)
Mig veterligen finns inte Hawaii för 15k NOK. När jag bokade kunde jag få resebyrå bokning till samma pris som @NotRyan men valde att boka direkt med flygbolag utifall att något skulle bli fel.
Finns väldigt många prisvärda TP runs att göra om målet bara är att flyga in status, likväl som man kan maxa sas intjäning till Florida i Business genom att flyga via LAX/SFO för under 20k SEK med 2 dygn stopp i Kalifornien i båda riktningar.
 
Mig veterligen finns inte Hawaii för 15k NOK. När jag bokade kunde jag få resebyrå bokning till samma pris som @NotRyan men valde att boka direkt med flygbolag utifall att något skulle bli fel.
Finns väldigt många prisvärda TP runs att göra om målet bara är att flyga in status, likväl som man kan maxa sas intjäning till Florida i Business genom att flyga via LAX/SFO för under 20k SEK med 2 dygn stopp i Kalifornien i båda riktningar.
Som nevnt flydde jeg til MIA i påsken for 10k NOK og 600 TP, kunne utvidet denne til 680TP. 2 slike turer og du er nærme et gullkort på BA:)

Jeg har sett HNL til 15k tidligere og venter bare på neste kampanje. Kommer til å bo et par netter i HNL før jeg reiser hjem. Må få med meg Pearl Harbour:)
 
Toppen