Aha, så det var du! Jag är skyldig till finputsningenSjälv så påbörjade jag Amex Platinum, innan någon annan tog vid med en slutfinish!
Det är mer av detta som BC behöver! Vi förenklar, förtydligar sedermera hjälper varandra
Bra initiativ @RickardG!
SAS EuroBonus MasterCard Premium skrev:4. Ankomstförsening
Ersättning lämnas om flyg, båt, tåg och buss ankommer mer än 6 tim försenad till sin slutdestination pågrund av att kollektivt färdmedel varit försenat, inställt eller överbokat så att den försäkrade inte kommit med.
Ersättningen lämnas med ett schablonbelopp på 700 kr per försäkrad, dock högst 2 800 kr för samtliga försäkrade vid samma försening.
SAS EuroBonus MasterCard Premium skrev:5. Försening av bagage
Om försäkrads incheckade bagage som allmänna färdmedlet ansvarat för under färd till en destinationsort utanför det land i vilket denne har sin bostad, inte lämnats ut inom 6 timmar efter ankomsten, är respektive försäkrad berättigad till nödvändiga och skäliga inköp för upp till 1 000 kronor, dock högst 4 000 kronor för samtliga försäkrade vid samma försening.
Om bagaget inte kommit till rätta efter 48 timmar från ankomsten, ersätter försäkringen maximalt 2 000 kronor per försäkrad enligt samma förutsättningar, dock högst 8 000 kronor för samtliga försäkrade. Inköpen ska vara nödvändiga för uppehället och resans ändamål och göras innan bagaget lämnats ut. Inköpen ska göras i anslutning till där förseningen inträffade eller där det ges möjlighet för försäkrad att göra inköpen, dock innan bagaget lämnats ut. Endast nödvändiga och skäliga kostnader ersätts. Originalkvitto på gjorda inköp ska bifogas skadeanmälan.
SAS EuroBonus MasterCard Premiums försäkringsvillkor har uppdaterats.
För köpet efter 2018-JUN-30 gäller det nya villkoren.
Är du säker på att köpet måste vara gjort efter det datumet? Det är inte bara dom nya reglerna som gäller från då och om man köpt resan innan men reser efter så gäller dom nya reglerna?
Nyfiken för jag har en New York resa som är köot innan och som vi åker på efter detta datum?
Vanlig hemförsäkring täcker privatresa i upp till 45 dagars utlandsvistelse. Jag hade aldrig förlitat mig på kortförsäkringen som primär försäkring utan sett till att ha en vanlig försäkring för en längre resa. Detta därför att kortförsäkringarna brukar ha en mängd villkor för att de skall gälla, såsom att resan måste vara betald till viss del med kortet och så vidare. Skulle jag bli sjuk eller förolyckas utomlands, då vill jag ha hjälp inte behöva visa att försäkringen borde gälla. Därför har jag själv en separat reseförsäkring som min primära, för den vet jag alltid gäller.