Senaste nytt

Jämförelse av svenska kreditkort som ger miles/poäng

Hafermann

Medlem
Vilket är bäst att välja i er mening? Vill maximera EB-intjäning och samtidigt ha lounge då man inte flyger *A. Har idag SAS Mc och DC. Dc för lounge och ingen poänggräns och Mc som back up. DC ska ju läggas ner så behöver komplement. Känns som en omöjlig ekvation? Är det SAS Amex Elite och ett Platinum? Känns genast som det blir lite för många amex kort med 10kkr som årsavgift? :(

Elitekortet hade jag bara kombinerat med Platinum om jag vetat att jag kan uppnå 2 vouchers.
Det finns många parametrar som spelar in, men utifrån det du beskriver hade jag kört på Amex Platinum, Amex Premium (för 2-4-1vouchern) och SAS MC Premium. Då har du genom Platinum loungetillgång över hela världen (PP och Amex egna lounger). Detsamma gäller för extrakortsinnehavare. Dessutom värdefull hotellstatus i flera lojalitetsprogram.
Amex Premium ger 15poäng injäning/100kr och möjlig 2-4-1voucher.
SAS MC premium ger möjlighet att flyga obegränsat med SAS i högre kabinklasser och betala för lägre.
 

M.K

Medlem
Håller med ovanstående. Blir nog att säga upp Elite efter de tre gratismånaderna vilket inte var planen och skaffa premium. Precis när jag skaffat det :-( Jag kommer ändå tvingas betala framtida långresor där hyrbil ska användas med Platinum och då faller hela Elite argumentet då en check dessutom räcker per år. Fly premium är kanon till resten. Blir tyvärr usel poängupptjäning på resorna, men får använda andra intjäningsmöjligheter i framtiden.
 
Elitekortet hade jag bara kombinerat med Platinum om jag vetat att jag kan uppnå 2 vouchers.
Det finns många parametrar som spelar in, men utifrån det du beskriver hade jag kört på Amex Platinum, Amex Premium (för 2-4-1vouchern) och SAS MC Premium. Då har du genom Platinum loungetillgång över hela världen (PP och Amex egna lounger). Detsamma gäller för extrakortsinnehavare. Dessutom värdefull hotellstatus i flera lojalitetsprogram.
Amex Premium ger 15poäng injäning/100kr och möjlig 2-4-1voucher.
SAS MC premium ger möjlighet att flyga obegränsat med SAS i högre kabinklasser och betala för lägre.
Tackar för det!
 

Eler

Ny medlem
Söker råd kring vad för kort att byta till. Spend på 300 000kr/år och funderar på ifall ett Elite skulle kunna vara värt det. Men förstår jag det korrekt att man måste köpa biljetterna med poäng för att använda checkarna?

Award flights verkar ju inte växa på träd så det hela måste ju då planeras i väldigt god tid? Skaffar man ett kort nu så behöver man alltså komma upp i 150K minst 330 dagar innan resans hemfärd?
 

LSH

Medlem
Hej och välkommen hit!

Men förstår jag det korrekt att man måste köpa biljetterna med poäng för att använda checkarna?
Ja, amexkupongen gäller endast för resor köpta till 100% med poäng

Award flights verkar ju inte växa på träd så det hela måste ju då planeras i väldigt god tid? Skaffar man ett kort nu så behöver man alltså komma upp i 150K minst 330 dagar innan resans hemfärd?
Tillgången varierar väldigt mycket beroende på resmål, tidpunkt och antal passagerare. För populära destinationer måste man antingen hårdbevaka 330 dagar eller vara flexibel och boka nära inpå. Exempelvis finns nu en del resor i januari för de mest populära destinationerna (Tokyo, LA och SFO)
 

NotRyan

Medlem
Söker råd kring vad för kort att byta till. Spend på 300 000kr/år och funderar på ifall ett Elite skulle kunna vara värt det. Men förstår jag det korrekt att man måste köpa biljetterna med poäng för att använda checkarna?

Award flights verkar ju inte växa på träd så det hela måste ju då planeras i väldigt god tid? Skaffar man ett kort nu så behöver man alltså komma upp i 150K minst 330 dagar innan resans hemfärd?
Hej!

Jag tycker väl inte att det är speciellt svårt att hitta award-biljetter om man är lite flexibel, men det beror ju på destination.

Till exempel så kan jag nå Manila med NH via Tokyo, OZ via Seoul, CA via Beijing, BR via Taipei, TG via Bangkok eller SQ via Singapore så om det inte är någon destination dit bara ett Starbolag flyger så finns det inte så dålig tillgänglighet ändå.
 

CoooC

Medlem
Hej,

Tänker jag rätt för att maximera poängintjäning för 2019? Har tillräckligt hög spend för att nå 2 vouchers med Amex Elite oavsett:

Utländsk valuta:
1. Betalar utländsk valuta i första hand med Amex Platinum som ger mig 3 MRP vilket motsvarar 0,25 EBP per krona (eller 0,30 EBP vid en eventuell +20%-kampanj).
2. I andra hand betalar jag med SAS MC Premium som ger 0,20 EBP per krona.

Svensk valuta:
1. Betalar svensk valuta i första hand med Amex Elite som ger mig 0,20 EBP per krona.
2. I andra hand betalar jag med SAS MC Premium som ger 0,15 EBP per krona.

Går det att optimera ytterligare givet att jag vill samla EBP?
 
Hej,

Tänker jag rätt för att maximera poängintjäning för 2019? Har tillräckligt hög spend för att nå 2 vouchers med Amex Elite oavsett:

Utländsk valuta:
1. Betalar utländsk valuta i första hand med Amex Platinum som ger mig 3 MRP vilket motsvarar 0,25 EBP per krona (eller 0,30 EBP vid en eventuell +20%-kampanj).
2. I andra hand betalar jag med SAS MC Premium som ger 0,20 EBP per krona.

Svensk valuta:
1. Betalar svensk valuta i första hand med Amex Elite som ger mig 0,20 EBP per krona.
2. I andra hand betalar jag med SAS MC Premium som ger 0,15 EBP per krona.

Går det att optimera ytterligare givet att jag vill samla EBP?
Tänk på förkortningarna...
Är man inte helt säker så ska man undvika!
EBP=Euro Bonus Pandion, högsta status på SAS
Du menar nog EB poäng
 
Toppen