Senaste nytt

Jämförelse av svenska kreditkort som ger miles/poäng

Har jämfört och räknat lite. Skriver ihop något så slipper nästa person göra om fotarbetet. Om det blivit fel får ni gärna skriva det så ändrar jag i denna posten.
Jag utgår från mig själv. Gör för tillfället av med ca 4500kr som kan betalas med vilket kreditkort som helst en vanlig månad. Utomlands använder jag santanderkortet som inte har valutaavgift. Min uträkning haltar lite eftersom jag inte tar med att jag tänker köpa flygbiljetter då och då.


Diners Club Eurobonus: 525kr/år; ett loungebesök per 10'000kr spend året innan och 10 eb-poäng/100kr. För mig som räknar med att köpa med kortet för ca 54'000kr/år: 5 loungebesök året efter och 5400 eb-poäng. Kommer inte kunna använda loungebesöken förrän året efter och då blir det ju en ny årsavgift. Antar att man måste behålla kortet för att behålla loungebesöken.
Ett loungebesök kostar annars 125kr/gång enligt prislistan.
År 1: 525 i avgift; 0 loungebesök, 5400 eb-poäng.
År 2: 525 i avgift; 5 loungebesök, 5400 eb poäng.

Norwegians kort. Ingen årsavgift. 1% cashback till biljetter. 54'000 i spend => en femhundring att köpa biljetter för.
Missade att det finns en värvningsbonus på 200 cashpoints (=200nok) till både den som blir värvad och den som värvar.
År 1: 0 i avgift; 540kr att köpa norwegianbiljetter för. (+200 cashpoints om man blir värvad)

Amex premium med eurobonus (om man blir värvad, finns tråd för detta någonstans). Första året ingen avgift, sedan 1000/år. 12000 eb-poäng i värvningsbonus efter att ha shoppat för 15000 första 3 månaderna. Sedan 15eb-poäng/100kr. 54'000 => 8100 eb-poäng/år.
År 1: 0 i avgift; 20100 eb-poäng.
År 2: 1000 i avgift; 8100 eb-poäng.

Coop poängen (jag skrev om tidigare) verkar man få bättre deal om man byter mot ett paket ägg eller liknande.

Eb-poäng kan lösas in enligt följande Poängtabeller | SAS Om man vill göra någon lite halvudda inrikesresa så verkar man kunna få en bra deal om man betalar med poäng. Tror detta lämpar sig bäst för nöjesresor när man inte är så petig med datumen.
Tror inte det går att ändra i senaste inlägget. Norwegian har ändrat sina villkor. Nu får man bara 0,5% cashback att köpa biljetter för.
Alltså 270kr i mitt exempel ovan.
Sedan blev jag nekad Amexkort för att jag har för låg fast inkomst (pluggar ett halvår till). Så nu tänker jag sura.
Verkar inte finnas något bra kort förutom Santanderkortet vid utlandsköp.
Har också kommit fram till att det där man köper mer sällan. Ny telefon, dator, jacka och liknande brukar bli lite varje månad och sprids ut över året, så jag spenderar snarare 8-10 tusen per månad med kort. Kan vara värt att tänka på.
 

David P

Medlem
Hej!

Hittade den här sidan av en slump och det känns som att jag hittat rätt :)
Är på jakt efter ett andra kreditkort (har i nuläget Preems variant) och funderar på att välja amex SAS premium pga 2-4-1. Tillsammans med sambon har vi utgifter för ca 25k i månaden på preemkortet och jag tänker att om vi använder amex istället och har preem som extrakort så kommer vi upp i tillräckligt med poäng på ett år ganska lätt. Om vi dessutom betalar räkningar på kortet, om det går(?) så går det ju såklart ännu fortare.
I nuläget är vi iväg på flygsemester ca 1 gång per år så vi är inga frequent flyers direkt...tillträde till lounger med mera är absolut inget krav utan det enda jag siktar på är att få ner priset på flygresan :)

Tänker jag rätt eller har jag missat något?

Tack! David
 

palmen

Moderator
Hej!

Hittade den här sidan av en slump och det känns som att jag hittat rätt :)
Är på jakt efter ett andra kreditkort (har i nuläget Preems variant) och funderar på att välja amex SAS premium pga 2-4-1. Tillsammans med sambon har vi utgifter för ca 25k i månaden på preemkortet och jag tänker att om vi använder amex istället och har preem som extrakort så kommer vi upp i tillräckligt med poäng på ett år ganska lätt. Om vi dessutom betalar räkningar på kortet, om det går(?) så går det ju såklart ännu fortare.
I nuläget är vi iväg på flygsemester ca 1 gång per år så vi är inga frequent flyers direkt...tillträde till lounger med mera är absolut inget krav utan det enda jag siktar på är att få ner priset på flygresan :)

Tänker jag rätt eller har jag missat något?

Tack! David
Det låter som ett bra upplägg, har en vän som sitter ungefär i samma sits som er och de drar in bra med poäng genom shopping och nyttja sas webshopp mm.
Se till att bli värvad till kortet (finns tråd för det i kreditkortsdelen av forumet, om du inte känner någon som har ett amex som kan värva dig) så är det gratis förståa året och ger 12k poäng till eurobonus-kontot. Lägg all spend på amex när det går och ha preem-kortet som backup om du inte vill gå all in på SAS och skaffa deras mastercard också.
 

Samosaguas

Medlem
Hej!

Hittade den här sidan av en slump och det känns som att jag hittat rätt :)
Är på jakt efter ett andra kreditkort (har i nuläget Preems variant) och funderar på att välja amex SAS premium pga 2-4-1. Tillsammans med sambon har vi utgifter för ca 25k i månaden på preemkortet och jag tänker att om vi använder amex istället och har preem som extrakort så kommer vi upp i tillräckligt med poäng på ett år ganska lätt. Om vi dessutom betalar räkningar på kortet, om det går(?) så går det ju såklart ännu fortare.
I nuläget är vi iväg på flygsemester ca 1 gång per år så vi är inga frequent flyers direkt...tillträde till lounger med mera är absolut inget krav utan det enda jag siktar på är att få ner priset på flygresan :)

Tänker jag rätt eller har jag missat något?

Tack! David
Låter som ett vettigt val! Det går att betala räkningar via Betalo eller Billhop. Blir du värvad till Billhop så får du 5000kr i avgiftsfritt belopp. Glöm inte heller bli värvad till Amex i den speciella tråden för detta så att du maximerar bonusen.
 

Samosaguas

Medlem

Minibiff

Medlem
Tjenare

Jag har haft mitt American Express Elite-kort i 12 månader nu och jag är lite fundersam om jag skall behålla de eller gå ner till premium-kortet. Var går gränsen i spend hurvida det är värt de eller ej? Tänker om man går efter 15 vs 20 poäng.

Under detta året har jag utnyttjat fast track som SAS silver ger mig 1 gång. Vilket egentligen var menlöst då det var tomt på flygplatsen typ.
Tycker inte att SAS silver gav mig speciellt mycket.

Använder aldrig de där AmexClub-grejen och så.

Har under dessa 11 månader spenderat 400.000 kr på kortet men levt ett ganska orimligt liv sista året och skulle väl egentligen behöva trappa ner. Säg att jag kanske framöver ska försöka ligga på 200.000-250.000kr/år i spend.

Känns nästan som jag borde ha premium istället för Elite då eller?
 
Jag har haft mitt American Express Elite-kort i 12 månader nu och jag är lite fundersam om jag skall behålla de eller gå ner till premium-kortet. Var går gränsen i spend hurvida det är värt de eller ej? Tänker om man går efter 15 vs 20 poäng.

Det enkla svaret är att du inte ska betala för ett kort, om inte DU ser fördelar av det.

Skillnaden i intjäning av EB-poäng är 5/100 kr, vilket betyder att vid en standard tummen-och-pekfingret-värdering om 10 öre/poäng, innebär att du måste spendera 600 000 per år innan Elite ger dig tillräckligt många fler poäng för att motivera prisskillnaden, bara genom poängen.

Av större värde kan vara att Elite ger dig (upp till) 2 st 2-4-1 istället för 1 som Premium, och gränsen där du får den andra (300 000 kr/år) är inom räckhåll för dig, åtminstone de flesta år. En 2-4-1 kan vara värt mycket, men bara ifall du har möjlighet att utnyttja den, annars är den värdelös.

Elite ger lite bättre reseförsäkring, men jag får intrycket att du inte reser så mycket, så det kanske inte är värt så mycket för dig.

Som du skriver är Silver-nivån inte speciellt användbar, utan nyttan med de 20 000 statuspoängen / år som Elite ger är i första hand att det blir lättare att nå Guld-nivå, men detta kräver ändå en del resande, och som sagt, om du inte reser mycket så kan definitivt Premium vara ett mer meningsfullt alternativ för dig.
 

palmen

Moderator
Tjenare

Jag har haft mitt American Express Elite-kort i 12 månader nu och jag är lite fundersam om jag skall behålla de eller gå ner till premium-kortet. Var går gränsen i spend hurvida det är värt de eller ej? Tänker om man går efter 15 vs 20 poäng.

Under detta året har jag utnyttjat fast track som SAS silver ger mig 1 gång. Vilket egentligen var menlöst då det var tomt på flygplatsen typ.
Tycker inte att SAS silver gav mig speciellt mycket.

Använder aldrig de där AmexClub-grejen och så.

Har under dessa 11 månader spenderat 400.000 kr på kortet men levt ett ganska orimligt liv sista året och skulle väl egentligen behöva trappa ner. Säg att jag kanske framöver ska försöka ligga på 200.000-250.000kr/år i spend.

Känns nästan som jag borde ha premium istället för Elite då eller?
Som @Jane Insane säger låter det nog som att Premium är bättre för dig. Du måste spendera för mycket för att poängintjäningen ska vara värd det. Mest troligt får du premium gratis första månaden samt 12000 om du signar upp med någons länk (finns tråd för amex värvning). Elite kortet är egentligen bara värt det om man har nytta av de 20k baspoängen eller den andra vouchern.
 

Vindpilen

Medlem
Sitter lite i funderingen av att uppgradera mitt Amex Premium till ett Amex Elite alternativt köra Amex Premium + Amex Platinum (har även SAS Mastercard Premium idag vilket är kanon när Amex inte är gångbart).

Fördelen jag skulle se med ett Amex Platinum är att jag får priority pass samt att jag nästan uteslutande handlar i utländsk valuta både privat och i jobbet (vilket jag förstår ger bra värde till Eurobonus). Däremot är så klart nackdelen att jag tappar en extra 2-4-1.

Någon som har några rekommendationer? Antar att ett alternativ är att skaffa Amex Elite + Eurocard istället t.ex.
 

squeezen

Medlem
Sitter lite i funderingen av att uppgradera mitt Amex Premium till ett Amex Elite alternativt köra Amex Premium + Amex Platinum (har även SAS Mastercard Premium idag vilket är kanon när Amex inte är gångbart).

Fördelen jag skulle se med ett Amex Platinum är att jag får priority pass samt att jag nästan uteslutande handlar i utländsk valuta både privat och i jobbet (vilket jag förstår ger bra värde till Eurobonus). Däremot är så klart nackdelen att jag tappar en extra 2-4-1.

Någon som har några rekommendationer? Antar att ett alternativ är att skaffa Amex Elite + Eurocard istället t.ex.
Testa kika runt i forumet, liknande/samma frpgestöllning avhandlas i princip på daglig basis.
Flera faktorer att ta hänsyn till och utan fullständig bild är det svårt rekomendera.
Tex, är du EB medlem med status eller behövs PP för fasttrack/lounge?
Vilken spend har du årligen på amex?
Reser du från ARN och kommer kunna frekventera pontus in the air för ”gratis” käk med platinum?
Har du hotellstatus redan eller behöve du ev platinum för det? Hur mycket EB poäng har du och tjänar du på ett år? Kommer du kunna nyttja två vouchers?
 
Toppen