Senaste nytt

Jämförelse av svenska kreditkort som ger miles/poäng

Hej @Litenbuffel
Först och främst så är det ju medvetet resande som vi sysslar med, visst är det många här som reser både mycket och fint.
När du flyger, med vilket bolag och vart flyger du?
Välkommen hit
Tackar!
Senaste året har jag varit en resa till Rio de Janeiro med Iberia och BA.
Sedan två resor inom Europa med Ryan Air, Wizz, Norwegian och Brussels Airlines. Har jämfört priser via skyscanner eller liknande sida.
Kommer bli en längre och ett par inom Europa nästa år också räknar jag med.
Om du blir värvad till Amex Premium är det gratis första året och du får sas poäng för allt du spenderar. Det är ett bra första kort och kombinera med ett mastercard eller visa. Ger dock inte tillgång till lounge.
Ska kolla upp Amex Premium. Tackar för tipset.
Coop-kortet ger väl inte 10 poäng per 100kr längre? Numera är det väl 5 poäng som gäller.
Mer mera-kortet har en bonustrappa när du handlar på Coop. Om du handlar mat för 8000kr/månad kan du byta till dig 20'000 eurobonuspoäng och flyga inom norden efter ett år. Dock får du bara resan betald åt en person. Betalkortet ger som du skriver 50 Coop poäng/100kr för alla köp.
 
Last edited:

jumbooze

Medlem
Mer mera-kortet har en bonustrappa när du handlar på Coop. Om du handlar mat för 8000kr/månad kan du byta till dig 200'000 eurobonuspoäng och flyga inom norden efter ett år. Dock får du bara resan betald åt en person. Betalkortet ger som du skriver 50 Coop poäng/100kr för alla köp.
Hur hänger denna ihop?
8000kr i Månaden växlas till 200.000 Eurobonus?
Jag får inte ihop siffrorna, hur räknar du?
 
Har jämfört och räknat lite. Skriver ihop något så slipper nästa person göra om fotarbetet. Om det blivit fel får ni gärna skriva det så ändrar jag i denna posten.
Jag utgår från mig själv. Gör för tillfället av med ca 4500kr som kan betalas med vilket kreditkort som helst en vanlig månad. Utomlands använder jag santanderkortet som inte har valutaavgift. Min uträkning haltar lite eftersom jag inte tar med att jag tänker köpa flygbiljetter då och då.


Diners Club Eurobonus: 525kr/år; ett loungebesök per 10'000kr spend året innan och 10 eb-poäng/100kr. För mig som räknar med att köpa med kortet för ca 54'000kr/år: 5 loungebesök året efter och 5400 eb-poäng. Kommer inte kunna använda loungebesöken förrän året efter och då blir det ju en ny årsavgift. Antar att man måste behålla kortet för att behålla loungebesöken.
Ett loungebesök kostar annars 125kr/gång enligt prislistan.
År 1: 525 i avgift; 0 loungebesök, 5400 eb-poäng.
År 2: 525 i avgift; 5 loungebesök, 5400 eb poäng.

Norwegians kort. Ingen årsavgift. 1% cashback till biljetter. 54'000 i spend => en femhundring att köpa biljetter för.
Missade att det finns en värvningsbonus på 200 cashpoints (=200nok) till både den som blir värvad och den som värvar.
År 1: 0 i avgift; 540kr att köpa norwegianbiljetter för. (+200 cashpoints om man blir värvad)

Amex premium med eurobonus (om man blir värvad, finns tråd för detta någonstans). Första året ingen avgift, sedan 1000/år. 12000 eb-poäng i värvningsbonus efter att ha shoppat för 15000 första 3 månaderna. Sedan 15eb-poäng/100kr. 54'000 => 8100 eb-poäng/år.
År 1: 0 i avgift; 20100 eb-poäng.
År 2: 1000 i avgift; 8100 eb-poäng.

Coop poängen (jag skrev om tidigare) verkar man få bättre deal om man byter mot ett paket ägg eller liknande.

Eb-poäng kan lösas in enligt följande Poängtabeller | SAS Om man vill göra någon lite halvudda inrikesresa så verkar man kunna få en bra deal om man betalar med poäng. Tror detta lämpar sig bäst för nöjesresor när man inte är så petig med datumen.
 
Last edited:
Toppen