Senaste nytt

Jämförelse av inköpskostnad av poäng från olika bonusprogram

De som vill editera kalkylen skicka mig ditt e-mail adress som är anknuten till Google konto via PM.
Jag registrerar er som Editors.

ok... jag har inte sådant :) Men du är jo Excelnisse, mycket bra ark :cool: Jag kopierade ner detta snabbt till Excel och testade lite med valutakurser och det blev kanske inte så lilla som jag hade tänkt mig.

Jag funderar på om inte jag skall öppna ett Avianca konto snart. En ide kan vara senare att ha några konton inom familjen, och jag har nu fått en ide hur detta kan användas som en business expense. Jag kör nog vidare på betalda biljetter för mig själv, men att använda detta för att finansiera medresenärer på ett hyfsat billigt sätt.

love-this-thread.jpg

När man tittar på tabellen, i stort sett är bonusresor med US Airways Dividend Miles förmånligast.
Ingen SAS bonusresa är billigast dessutom tillkommer bränsletillägg. Om jag inte hade SAS Amex skulle jag nog inte samla poäng där.

Vissa enkelvägs bonusresor med Avianca LifeMiles är förmånliga om man vill boka t ex positioneringsflight.

Frankfurt-(LH)-Washington-(UA)-Sao Paulo i First class enkelväg för ca 7.300 SEK + skatter är inte dålig deal.

Screenshot20130314_1.jpg

Vissa enkelvägs bonusresor med Avianca LifeMiles är förmånliga om man vill boka t ex positioneringsflight.
Frankfurt-(LH)-Washington-(UA)-Sao Paulo i First class enkelväg för ca 7.300 SEK + skatter är inte dålig deal.

Och om man ändå har SAS poäng att bränna så slipper man bränsletillägg hem just från Brasilien, som tidigare diskuterats? Visserligen till 60% för enkelresa, men ändå en idé?

Och om man ändå har SAS poäng att bränna så slipper man bränsletillägg hem just från Brasilien, som tidigare diskuterats? Visserligen till 60% för enkelresa, men ändå en idé?

Most bang for the points är SAS Business class bonusresa mellan Asien och USA.
140.000 EB poäng för T/R och stopover i Köpenhamn, Stockholm eller Oslo är tillåten i båda riktningar.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Då är inköpskostnaden av 140.000 EB poäng (ca 22.500 SEK) inte så farligt.

Bonus regler & service avgift - SAS
SAS EuroBonus skrev:
Bonus regler & service avgift
  • Unless otherwise stated, points can be used by people with whom the member has a close relation, e.g. family and relatives.
  • Children 2-11 years get a 50% discount* on award flights on selected partners. Infants (up to two years old) travel with you free of charge.
  • Flight awards can be booked up to departure provided that the trip can be booked to/from e-ticket destinations.
  • Flight awards can be booked online on Blue1, SAS and Wideroe.
  • All other flight partners must be booked through Member Service.
  • If outward and homeward travel differs the higher applicable number of points, according to the flight award chart, always applies.
  • One stopover on the outward and return journey is permitted on SAS intercontinental routes.
  • You can book flights in Economy, Economy Extra or in Business and you can also mix classes if this service is available. The points required split the difference - your EuroBonus account is charged with the normal number for each class, divided by two.
  • One-way award travel is available on SAS Group.
  • Rebooking of flight awards is allowed (date & time) up to one 24 hours before the outward departure time, provided that your points have not expired. Once you have started your award trip, return trip cannot be rebooked nor refunded.
  • You can change the time and date on your award flights online. To book to another destination, or change to a one-way ticket, call the telephone sales.
  • Cancellation of flight/hotel awards is allowed up to 24 hours before the award are to be used. Expired points cannot be reused.
  • Car awards, order car voucher online and then book your car of your choice through Avis or Hertz.
  • Hotel awards can also be booked online on selected hotel partners.
  • A service fee will be charged for cancellations and changes of awards via telephone, e-mail or fax.
  • Awards can only be issued by SAS i.e., not by travel agents or other partners.
  • SAS can cancel a award at any time if rules are violated.
  • The traveler must pay any applicable charges, such as airport taxes or fuel charges.

Last edited:
Toppen