Så här ser jag på det:
Det finns tre typer av eurobonuspoäng:
- Baspoäng. Dessa får man endast från flygningar, "ass in seat". De bygger på ditt eurobonussaldo, alltså den mängd poäng du har till förfogande för exempelvis resor, uppgraderingar och muffins. De påverkar din möjlighet till status.
- Extrapoäng. Från partners, exempelvis kreditkort. Kan också fås som kompensation i olika sammanhang. De bygger på ditt eurobonussaldo. De påverkar ej din möjlighet till status.
- Statusgrundande poäng. En "avart" som enbart påverkar din möjlighet till status men ej bygger på ditt eurobonussaldo. Kan fås via AmeEx Elite.
Det är att komplicera det och sas pratar aldrig om 3 olika sorters poäng.
Du har poäng som räknas mot din status och du har poäng du kan göra saker för. Det är bara dessa två typer av poäng som existerar. Sen att alla verkar kalla detta för olika saker, kundtjänst, sas hemsida, sas telefon support och olika användare på BC.
Om du jämför detta med British Airways är Baspoäng detsamma som Tier Points (räknas bara mot status). Extrapoäng (tillgängliga poäng) är detsamma som Avios (poäng du kan spendera).