Senaste nytt

Jämföra tillgänglighet på Business Class award mellan olika Star Alliance bonusprogra

Senator

Moderator
Om ett bolag har totalt 900-1000 tillgängliga stolar i t.ex affärsklass på en rutt per dag så borde det i teorin vara enklare att hitta en stol mot ett bolag som har totalt 150 stolar på en liknande rutt.

Sedan kan jag meddela av erfarenhet att transferflyg kan vara en större flaskhals.

Så jag skulle hävda att rutterna borde inte vara Stockholm till Destination men flygbolagets hemmaflygplats till Destination. Visst, mindre relevant för denna målgrupp. Men när anknytningsflyg inräknas minskar möjligheterna.
 
Om ett bolag har totalt 900-1000 tillgängliga stolar i t.ex affärsklass på en rutt per dag så borde det i teorin vara enklare att hitta en stol mot ett bolag som har totalt 150 stolar på en liknande rutt.

Sedan kan jag meddela av erfarenhet att transferflyg kan vara en större flaskhals.

Så jag skulle hävda att rutterna borde inte vara Stockholm till Destination men flygbolagets hemmaflygplats till Destination. Visst, mindre relevant för denna målgrupp. Men när anknytningsflyg inräknas minskar möjligheterna.

Min poäng var att jämföra från Stockholm till slutdestinationerna. Det går att vrida och vända på det här åt många olika håll för att få olika resultat men för en vanlig resenär som vill till NYC på poäng så är det hela resan som är viktig.
 

Storsteffe

Medlem
Om ett bolag har totalt 900-1000 tillgängliga stolar i t.ex affärsklass på en rutt per dag så borde det i teorin vara enklare att hitta en stol mot ett bolag som har totalt 150 stolar på en liknande rutt.

Sedan kan jag meddela av erfarenhet att transferflyg kan vara en större flaskhals.

Så jag skulle hävda att rutterna borde inte vara Stockholm till Destination men flygbolagets hemmaflygplats till Destination. Visst, mindre relevant för denna målgrupp. Men när anknytningsflyg inräknas minskar möjligheterna.

Om jag vill från Stockholm till XXX så är det bara relevant för mig om det finns platser, hur många avgångar bolaget/alliansen har är rätt ointressant. Förstår dock din poäng men tycker inte det har betydelse i den här frågan.
 

Dr. Miles

Expert
Min poäng var att jämföra från Stockholm till slutdestinationerna. Det går att vrida och vända på det här åt många olika håll för att få olika resultat men för en vanlig resenär som vill till NYC på poäng så är det hela resan som är viktig.

Om användning av poäng är viktigt, kan man använda det hos partnerflygbolag och det är lika viktigt för helheten.

Star Alliance

Till Tokyo/Bangkok med max ett byte från Stockholm
  • Air China
  • ANA
  • Austrian
  • Ethiopian Airlines
  • EVA Air
  • Lufthansa
  • SAS
  • SWISS
  • THAI
  • Turkish Airlines
  • United
med två byte
  • Asiana
  • Egyptair
  • LOT
  • Singapore Airlines


Till New York/San Francisco med max ett byte från Stockholm
  • Austrian
  • Brussels Airlines
  • Lufthansa
  • LOT
  • SAS
  • Singapore Airlines
  • SWISS
  • TAP Portugal
  • Turkish Airlines
  • United
med två byte
  • Air Canada
  • US Airways (fram till 2014-MAR-30)



oneworld

Till Tokyo/Bangkok med max ett byte från Stockholm
  • British Airways
  • Finnair
  • Japan Airlines
med två byte
  • Cathay Pacific
  • Malaysia Airlines
  • Royal Jordanian

Till New York/San Francisco med max ett byte från Stockholm
  • Air Berlin
  • American Airlines
  • British Airways
  • Finnair
  • Iberia



Skyteam

Till Tokyo/Bangkok med max ett byte från Stockholm
  • Aeroflot
  • Air France
  • China Airlines
  • KLM
med två byte
  • China Eastern
  • China Southern
  • Czech Airlines
  • Delta
  • Korean Air
  • Saudia
  • Vietnam Airlines


Till New York/San Francisco med max ett byte från Stockholm
  • Aeroflot
  • Air France
  • Delta
  • KLM
med två byte
  • Aeromexico
  • Alitalia
 
Last edited:

gdaily

Medlem
...och som jag skrev är det endast tillgänglighet med det egna bolaget; för att kunna använda 2-for-1 voucher etc.
Föreslår att man gör två jämförelser
1. Egna bolagets flygningar, där man söker på två platser för att använda vouchern
2. Alla möjliga awardbokningar för en person som kan göras på flygbolagets hemsida. Ja, det kommer att missgynna exempelvis SAS, med all rätt då de har så dålig Awardmotor, men jag tolkar ditt initiativ att göra en artikel för den kanske inte helt insatte resenären (eller en latmask som jag som helst inte ringer och bokar utan vill sköta allt online).
 

henrik l

Medlem
Om jag ska trassla till det ytterligare så kan man tänka sig tre tidshorisonter: 14 dagar då väl t ex LH släpper platser till andra program, 330 dagar, är det väl då flesta börjar släppa stolar, samt ett tredje alternativ mittemellan 14 d och 360 d:D
 
Föreslår att man gör två jämförelser
1. Egna bolagets flygningar, där man söker på två platser för att använda vouchern
2. Alla möjliga awardbokningar för en person som kan göras på flygbolagets hemsida. Ja, det kommer att missgynna exempelvis SAS, med all rätt då de har så dålig Awardmotor, men jag tolkar ditt initiativ att göra en artikel för den kanske inte helt insatte resenären (eller en latmask som jag som helst inte ringer och bokar utan vill sköta allt online).

Inte en dum idé, blir dock ett väldigt omfattande test. Det bör dock nämnas i testet att det finns andra möjligheter och så beskriver man tillvägagångssättet. Att inte erbjuda onlinebokning är såklart ett enormt minus.
 

gdaily

Medlem
Jag råkar ha en voucher på BA, 2-4-1, så jag kan göra BA-sökningarna om jag bara får det specat exakt vad jag ska söka efter.
 
Toppen