Senaste nytt

Italien investerar miljarder på höghastighetståg, igen!

Ah, man lär sig alltid något nytt...det var bra standard på det vi åkte med iaf, spontant kändes det något bättre än ett svenskt tåg (fast tåg är ju inte Sveriges styrka direkt).
Älskar Alperna, särskilt sydväst och på sommaren, så det har blivit några rundor i framför allt sö Frankrike men även norra Italien väster om Garda. Även Ticino i Schweiz är ju fantastiskt (t.ex. Maggiadalens flodbadplatser nära Locarno). Sen har jag bott i Chambery/Annecy som är två andra pärlor.
Jaja, ska inte spåra ur här nu...men Bergamo är ju en helt underbar ort. Bra initiativ med din andra tråd där!

Jag ska inte dra den här tråden får långt off-topic nu, men Ticino är fantastiskt. På tal om höghastighetsräls så byggs det en ny gotthardtunnel från Ticino.... 2016 ska den vara klar och då blir det 2h30min till ZRH från Milano... Då kan vi åka halva vägen var för BC-träff ;)

Hoppas du har möjlighet att närvara vid någon BC-träff i framtiden!

PS. Jag hade faktiskt en god vän bosatt i Annecy några år, men han har återvänt till Stockholm nu.

Idag rullade Frecciarossa 1000 ut på sitt första test, och nästa år är tåget i kommersiell trafik. Tåget, som döpts efter bortgångna Pietro Menea, kommer att testas i 350-400km/h, där operativ hastighet kommer vara 360km/h. Den hastigheten blir den högsta i Europa, men bara knappt före vissa linjer i Spanien och Frankrike där man åker i max 350km/h.

SkyscraperCity - View Single Post - ITALY | High Speed Rail

2h15min kommer tabelltiden att bli mellan Rom-Milano. Sträckan tar egentligen 2h13min, men med viss reservation för kö vid stationer har de lagt på 2min (troligen i underkant...).

Kan även tillägga att det blir höghastighetståg på sträkan Milano-Bologna-Rimini-Ancona f.r.o.m 14:e April.

Roma-Milano city-to-city för 2 timmar 15 minuter är inte dåligt alls.

De kör dock en liten fuling. De använder alltid den norra stationen i Rom och den södra i Milano vid mätningen.... Mellan de stora stationerna blir det nog 2h23min om jag räknat rätt :). Samma gäller dock för den gamla mätningen... De anger 2h52min men det tar alltid 3h04min från Milano Centrale till Roma Tiburtina.

Dessa tåg är också direkttågen (givetvis). Det kommer finnas två direkttåg med Frecciarossa 1000 och två med Italo i vardera riktning nästa år. Övriga tider är det stopp i Bologna och Florens, vilket ökar restiden 10-15min.

Snabbt blir det iallafall. Konstigt nog har Easyjet öppnat en linje mellan Milano Linate-Rom Fiumicino idag.... Centrala flygplatser, men det blir svårt att matcha tåget i tid.

Vad roligt! Då blir det ännu lättare att resa runt i Italien framöver (förutsatt att Trenitalias personal slutar att strejka i tid och otid)...

Vad roligt! Då blir det ännu lättare att resa runt i Italien framöver (förutsatt att Trenitalias personal slutar att strejka i tid och otid)...

Därför jag alltid väljer att flyga från Linate i Milano på hemvägen. Är alltid orolig att de ska strejka på tåget till Malpensa (men det är Trennord, ett dotterbolag). Du får köra på Italo, de har inte hunnit strejka ännu... Men de har bara varit verksamma i 1h år också:p

Ja efter att minst hälften av det 20-tal tågresor jag planerat i Italien de senaste åren har drabbats av strejker så flyger jag numera alltid... Men de nya tågen måste ju bara provas! Jag tycker alltid att det är roligt när ett land törs storsatsa på vägar/järnväg. Något Malta varit befriat ifrån det senaste århundradet! En nyligen gjort undersökning visade att bland annat Mali har bättre vägar än Malta! :D

De kör dock en liten fuling. De använder alltid den norra stationen i Rom och den södra i Milano vid mätningen.... Mellan de stora stationerna blir det nog 2h23min om jag räknat rätt :). Samma gäller dock för den gamla mätningen... De anger 2h52min men det tar alltid 3h04min från Milano Centrale till Roma Tiburtina.

Dessa tåg är också direkttågen (givetvis). Det kommer finnas två direkttåg med Frecciarossa 1000 och två med Italo i vardera riktning nästa år. Övriga tider är det stopp i Bologna och Florens, vilket ökar restiden 10-15min.

Snabbt blir det iallafall. Konstigt nog har Easyjet öppnat en linje mellan Milano Linate-Rom Fiumicino idag.... Centrala flygplatser, men det blir svårt att matcha tåget i tid.

Jag måste revidera mig själv på detta. Tydligen är dessa 2h15min verkligen centrum-centrum! Milano Syd- Norra Rom är nere i 1h59min! Helt galet snabbt:eek:

Lite mer information: Tågen kommer utrustas med åtta vagnar och totalt 471 sittplatser. Tåget kommer ha fyra kupeklasser, gentemot konkurrentens tre (Italo).

Tåget tillverkas av AnsaldoBreda i Italien, vilket är det bolag som tillverkade de första Italienska snabbtågen. De bygger dock tågen med ritningar från Bombardier. På detta pris lyckades de pressa priserna ganska rejält gentemot de Alstom tåg som Italo använder. Det kanske mest förvånande är att detta fartmonster byggs på en grund som tillverkades för Reginatåg, som normalt färdas i max 230km/h. Det ska dock understrykas att ett moderniserat Reginatåg har färdats i 314km/h i Sverige (gröna tåget).

Köparen, Trenitalia, har bestämt att tåget ska kunna använda de flesta matningsstandarder då tåget potentiellt också kommer köras till: Schweiz, Frankrike, Österrike, Belgien, Tyskland & Spanien.

Totalt 50tågset är beställda. De äldre Frecciarossa är inte på något sätt utjänta, och kommer troligen köras paralellt. Italo har 25 tåg. En hel del höghastighetståg med andra ord. Med tanke på att de inte finns så mycket höghastigehetsräls byggd får man anta att det blir trafik på vanlig järnväg eller att man börjar trafik till utlandet.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=nPDa_AXEUtw

Frecciarossas nya tåglinje Milano-Bologna-Rimini-Pesaro-Ancona öppnar om exakt en vecka. Mycket smidigt för den som flyger SAS direkt till Bologna och sedan kan ta snabbtåg vidare till kusten.

Konkurrenten Italo skulle egentligen varit först ut, men tyvärr klarar deras tåg inte de låga "avstigningsplattformarna" i Rimini och Pesaro. Det ska fixas under året, men skjuter upp satsningen ändå till december.

Toppen