Senaste nytt

ITA Matrix hjälp och tips

Övning från gårdagens Workshop i Göteborg.

Jag testade dessa routing koder och de funkar ju mycket bra, men fastnade när jag testade en egen routing.
Så tänkte fråga om lite hjälp.

Min test resa är:
Göteborg till Bangkok via Köpenhamn och doha. Göteborg - Köpenhamn i ekonomi, Köpenhamn - Bangkok i business med qatar.
Har försökt och skriva lite koder men jag får inte till det, förstår inte hur man skriver olika rese klasser på samma routing rad eller
kan man inte göra detta ?

Du stöter nog på problem då det inte finns någon oneworld carrier som flyger GOT-CPH. Misstänker att Qatar's fares inte tillåter anslutningar med SAS och inte heller spännande routing via tex LHR till CPH.

Kort och gott - här behöver du ha expert flyer för att enkelt kunna se fare rules för biljetter och se vad som är möjliga resvägar. Det går att göra detta med enbart Matrix, men det tar timmar jmf med minuter om man har EF.

Det beror nog på vilken fare hos Qatar man önskar nyttja. De billigaste business-biljetterna (som varit på rea) tillåter enbart QR-flyg

Den billigaste i Business som gäller från Göteborg till Bangkok är IRTSE och den tillåter SK via massa olika gateways, typ London, Stockholm, Köpenhamn etc.

Ja nu vet jag inte om den resa jag hittade på ita matrix verkligen går att beställa men det finns resa den vägen med sas mellan GOT - CPH och qatar resten av vägen men då blir det i business på alla ben.

Det var detta som jag vill testa med routing koderna, att få ekonomi mellan GOT - CPH på denna resa.

Och då vet jag inte hur man skriver den routingen som borde vara något i stil med. cph /f bc=y doh /f bc=j men detta går inte ita matrix med på.
min fråga är hur man skriver routing koden?

Om du ska tvinga fram olika klasser på olika ben så får du nog köra multisegment och lägga in typ /f bc=<lämplig ekonomiklass> på segmentet GOT-CPH. Det kan dock göra att du inte kan kombinera med den QR-fare du sedan vill ha utan får två separata fares.

Ja nu vet jag inte om den resa jag hittade på ita matrix verkligen går att beställa men det finns resa den vägen med sas mellan GOT - CPH och qatar resten av vägen men då blir det i business på alla ben.

Det var detta som jag vill testa med routing koderna, att få ekonomi mellan GOT - CPH på denna resa.

Och då vet jag inte hur man skriver den routingen som borde vara något i stil med. cph /f bc=y doh /f bc=j men detta går inte ita matrix med på.
min fråga är hur man skriver routing koden?
Som @AABack2ARN skriver, det beror på vilken fare basis du väljer. Billigaste Qatar Airways Business class fare från Göteborg är IRTSE (17.922 SEK exkl. skatter).

Om du försöker att kombinera en SAS fare från Göteborg till Köpenhamn och en Qatar Airways fare från Köpenhamn till Bangkok, går det inte.
Qatar Airwys fare mellan Köpenhamn - Bangkok (IJDKP1NE) inte tillåter End-on-End, vilket gör att du inte får kombinera med andra biljetter.

Kod:
COMBINATIONS
    DOUBLE OPEN JAWS NOT PERMITTED.
    END-ON-END NOT PERMITTED. SIDE TRIPS PERMITTED WITH
    NO RESTRICTIONS.

Dvs, du får köpa en separat biljett för att ta dig till Köpenhamn (eller Stockholm vilket kanske är ett bättre alternativ). Men då är du inte skyddad i händelse av förseningar eller liknande.

Skulle behöva lite vägledning.

Vi hade tänkt åka till Filippinerna under sommaren men upptäckte idag att det är väldigt regnigt där under den perioden så det blir Indonesien istället. Sökte på ITA Marix och såg att vi kan flyga till Jakarta med Emirates via Dubai. Tänkte om vi skulle kunna stanna några nätter i Dubai på hemvägen och jag tolkar det som att det är tillåtet enligt reglerna, Category 8. Om det är tillåtet hur går man då vidare för att boka denna resa med tre nätters stopover?

Category 8: Stopover restrictions
2 STOPOVERS PERMITTED ON THE PRICING UNIT
LIMITED TO 1 FREE AND 1 AT SEK 450.
1 FREE IN DXB
1 AT SEK 450.

Skulle behöva lite vägledning.

Vi hade tänkt åka till Filippinerna under sommaren men upptäckte idag att det är väldigt regnigt där under den perioden så det blir Indonesien istället. Sökte på ITA Marix och såg att vi kan flyga till Jakarta med Emirates via Dubai. Tänkte om vi skulle kunna stanna några nätter i Dubai på hemvägen och jag tolkar det som att det är tillåtet enligt reglerna, Category 8. Om det är tillåtet hur går man då vidare för att boka denna resa med tre nätters stopover?

Category 8: Stopover restrictions
2 STOPOVERS PERMITTED ON THE PRICING UNIT
LIMITED TO 1 FREE AND 1 AT SEK 450.
1 FREE IN DXB
1 AT SEK 450.
Du kan söka på ITA Matrix med Multi city optionen.
När du har hittat datumen och flighterna, kan du gå till Emirates webbsida att boka. De har också Multi city sökning.

Toppen