Senaste nytt

ITA Matrix, har dom rätt priser nån gång?

Taxman

Medlem
Jag söker biljetter med ITA Matrix rätt ofta, men tycker sällan eller aldrig att det som anges där stämmer. Sökte just på ARN-LIS i juli 2024:

1701543530339.png

Säg toppenbra ut. Men sen då man tittar på SAS hemsida är det bara att glömma, då är det nedan som erbjuds:
1701543577427.png

Kan man bara lita på ITA Matrix för tillgänglighet, eller ens det?

Absolut finns rätt priser där. De läser väl direkt från GDSerna och vad som teoretiskt ska gå att boka, sen är det inte alltid aktuella priser finns bokningsbara överallt.

Kan man bara lita på ITA Matrix för tillgänglighet, eller ens det?
Nej, du kan inte lita på ITA-Matrix när det gäller tillgänglighet. I alla fall inte för resor med byten. ITA-Matrix pusslar själv ihop tillgänglighet baserat på direktflygstillgänglighet (min egen analys).

Jag använder ITA-Matrix för att få idéer, sedan kollar jag ExpertFlyer för att få fram tillgänglighet. ExterFlyer kostar en tusenlapp om året, men är ett lätt värt det.

Fast nu verkar det stämma, och just på LIS har jag sett mer spökande SAS priser än på andra ställen jag har sökt:
Screenshot 2023-12-03 at 09.29.50.png

När det kommer till Finnair tycker jag ITA Matrix stämmer ganska väl med vad som sedan går att boka på hos dem. För SAS och British Airways ganska dåligt. American har inte varit aktuellt i den omfattningen efter pandemin så jag vet inte status där.

Jag TROR att utmaningen är att fler och fler av flygbolagens EGNA sidor begränsar utbudet till vad de själva vill sälja. Exempelvis när det gäller SAS till USA-destinationer utanför deras egna flygplatser så visar Matrix vad som faktiskt går att boka enligt regelverket i GDS:erna men sas.se visar helt andra förslag och då också helt andra priser.

Vad jag har förstått tar dock flygbolagen betalt enligt ett helt annan prismodell om exempelvis Expedia väljer att boka enligt "klassiska" metoder med data från GDS:erna medan priserna går ner om man väljer flygbolagens egna distributionskanaler (tror det kallas NDC hos British Airways). Tror Lufthansa har något liknande.

Min känsla är att prisjakten och konkurrensen har förstört något som fungerade väldigt bra hos flygbolagen förr men nu liknar det avreglerade järnvägssystemet.

Toppen